فهرست مطالب

 دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ
 Digital Marketing Apprenticeship

فهرست مطالب

امروزه با رشد سریع کسب و کارهای اینترنتی واژه دیجیتال مارکتینگ بسیار شنیده می شود و با توجه به نوپا بودن این رشته در ایران، وجود یک دیجیتال مارکتر بیشتر از قبل در شرکت ها و سازمان ها احساس می شود. از همین رو مشخص شدن شرح شغل و وظایف کارشناس یا کارآموز دیجیتال مارکتینگ برای پیش از ورود به این شغل از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ در واقع به کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از بسترها و ابزارهای مختلف، بازاریابی محصول و خدمتشان را انجام دهند. این بسترها شامل وبسایت، شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها و هر ابزار دیگر دیجیتالی است. گستره فعالیت تیم دیجیتال مارکتینگ از جلب توجه مشتری، تا آخرین مرحله که دریافت خدمت یا محصول هست، برنامه ریزی و در فضاهای آنلاین اجرایی می شود. جالب این جاست که این حوزه شغلی شامل مباحث و حوزه های مختلفی ازجمله بازاریابی، برنامه نویسی، طراحی گرافیکی، برنامه ریزی، روانشناسی مخاطب، تولید و مدیریت محتوا و…. می باشد.

در ادامه برای آشنایی شما با مسیر شغلی  وشرح تبدیل شدن به یک کارشناس و متخصص در این حوزه از مسیر کارآموزی دیجیتال مارکتینگ، سعی کرده ایم تا تمام جزئیات و نکات مورد نیاز را به اندازه نیاز برای شما توضیح دهیم. اگر با مطالعه این راهنما هنوز دچار سردرگمی هستید و در انتخاب این شغل مردد هستید  می توانید برای ما کامنت بگذارید و یا از مشاوره شغلی گلرن استفاده کنید.

شرح شغل یک کارآموز دیجیتال مارکتینگ

یک کارآموز دیجیتال مارکتینگ تا زمان تبدیل شدن به یک کارشناس مسیر پر پیج و خمی را پیش رو دارد تا بتواند با استفاده از ابزارهای دیجیتال تمام یا بخشی از فعالیت های بازاریابی آنلاین یک شرکت را انجام دهد.
در طی مدت کارآموزی بهتر است روی بخش های اصلی این حوزه شغلی نظیر تدوین استراتژی محتوا،تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در اپلیکیشن یا وبسایت، کشف و ارزیابی آخرین فناوری های دیجیتال، جذب مشتریان بالقوه، افزایش ترافیک در فضا ی وب و اپلیکیشن، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات رسانه های اجتماعی تمرکز کنید.

🔸مسئوليت ها و وظايف اصلی شما در طی دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ

اگر سری به وبسایت های استخدامی ایرانی زده باشید اکثر شرکت هایی که از مسیر کارآموزی به دنبال جذب نیرو هستند، انتظارات تقریبا یکسانی از نیروی کار در شغل دارند. که البته گاها به خاطر برخی از انتظارات بیش از حد ازیک کارآموز و نداشتن مسیر رشد و آموزشی مشخص، موفق به جذب نیروی دلخواه خود نمی شوند. اما در حالت کلی برخی از توانمندی ها را به عنوان پیش نیاز و برخی دیگر نیز به عنوان امتیاز لحاظ می کنند، که ما کسب تعدادی از آنها را برای ورود به این شغل شدیدا توصیه می کنیم.

🔸پیش نیاز های ورود به شغل دیجیتال مارکتینگ از دید شرکت ها

  • درک درست از ماهیت کسب و کار، برنامه بازاریابی و مدل کسب و کار
  • شناخت و توانایی تحلیل رسانه‌های دیجیتال نظیر اینستاگرام، لینکدین و …
  • آشنایی با سیستم های مدیریت محتوایی نظیر وردپرس
  • توانایی گزارش‌ دهی به مسئول مستقیم خود
  •  پاسخ دهی به مشتریان در رسانه‌های دیجیتال
  • آشنایی با سازو کار فروشگاههای اینترنتی و افزونه های ضروری نظیر ووکامرس
  • آشنایی با اصول اولیه بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
  • آشنایی و درک درست از اصول بهینه سازی محتوای برای موتور جستجوی گوگل یا همان SEO
  • تسلط کافی به زبان انگلیسی(شنیدن و خواندن)
  • درک درست از پرسونا و مشتری و بازار هدف

مجددا این نکته را یادآوری می کنیم که   به عنوان کارآموز دیجیتال مارکتینگ  لزوماً نیازی به کسب تمامی مهارت ‌ها فوق ندارید. اما داشتن هرکدام از آنها شانس شما را در رقابت با سایرین برای کسب موقعیت های شغلی متناسب، بالا می برد. در این مورد دقیق‌تر در ادامه توضیح می‌دهیم.

آینده و مسیر شغلی دیجیتال مارکتینگ

ما با بررسی روند جذب نیرو در شرکت ها و همچنین از طریق صحبت با مدیران سازمان ها متوجه شده ایم که تقاضای نیرو برای شغل دیجیتال مارکتینگ روز به روز زیاد تر می شود و کسب و کارهای بیشتری در این حوزه اقدام به تیم سازی و جذب متخصص می کنند.

نکته جالب دیگر اینکه با توجه به روند پر سرعت دیجیتالی شدن، دورکاری و کارهای پروژه ای این شغل از شرایط خاصی برخوردار است و این موضوع می تواند به ورود راحتتر و مطمئن شما به بازار کار کمک کند.

با توجه به اینکه این حوزه در دنیا به صورت دائم در حال به روز شدن است و شرکت ها از ابزارها و متد جدیدتری استفاده می کنند،باعث می شود که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ همواره در حال توسعه دانش و تخصص خود باشد و از تکرار و یکنواختی فاصله بگیرد.

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، مسیر شغلی شما برای ورود به این رشته می تواند از کارآموزی دیجتیال مارکتینگ شروع شده تا پس از فراگرفتن مهارت های لازم و کسب حداقل تجربه مورد نیاز بتوانید کم کم تبدیل به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوید.

در ادامه راه می توانید در برخی از حوزه های پرطرفدار این شغل عمیق تر شوید و با افزایش سطح مهارت خود به متخصص آن حوزه خاص تبدیل شوید.

🔸بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران

با توجه به اینکه کارشناس دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزارها و استراتژی‌های مناسب در فضای دیجیتال، همواره با استفاده از محتوا و تبلیغات جذاب، به برندسازی، فروش محصولات و علاقه‌مند کردن مشتری‌های هدف کمک می کند، نقش مهمی در هر کسب و کار و تیم بازاریابی ایفا می کند.

🔸سطح درآمد شما به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ:

بعد از کسب تجربه کافی و متخصص شدن در یکی از حوزه‌های شغلی دیجیتال مارکیتنگی (که بین 1 تا 3 سال زمان خواهد برد)، می توان درآمدی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان (البته در سال 1400) برای یک دیجیتال مارکتر متصور بود. البته در شروع کار به احتمال زیاد با درآمد پایه اداره کار(در سال 1400 و در شهر تهران چیزی بین 3-4 میلیون تومان) وارد این شغل خواهید شد و در طول سال میتوانید افزایش درآمد را با گرفتن ارتقای شغلی و انجام پروژه های مختلف به سرعت تجربه کنید.

🔸بازار کار خارج از ایران:

با توجه به اینکه موج  آنلاین شدن فعالیت های بازاریابی کسب و کارها بسیار زودتر از ایران، در کشورهای پیشرو شروع شده و تعداد زیادی از کسب و کارها در این زمینه به رشد بسیار خوبی نیز رسیده‌اند، برای کسایی که بخواهند بعنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ جنرالیست(عمومی) خارج از ایران کار کنند،

موقعیت های شغلی محدودی وجود داره(البته برخلاف ایران!) و بهتر است شما در یک یا دو حوزه خاص متخصص شوید تا چنانچه قصد مهاجرت یا انجام پروژه های خارج از کشور را دارید، بتوانید جایگاه شغلی مناسبی برای خود کسب کنید. تصمیم گیری در این زمینه نیازمند تجربه بالا است. توصیه میکنیم اگر چنین قصدی دارید با یکی از مشاورین شغلی گلرن صحبت کنید.

نگاهی اجمالی به جزئیات دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ

کار با دوربین حرفه ای، سناریو نویسی، دکوپاژ، میزانسن
آشنایی و تدوین ویدئو در نرم افزار Adobe Premiere
آشنایی با Google Ads، Google Search Console، Google Analytics، Google Trends
تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، پنل های اسم ام اس، پنل های ایمیل مارکتینگ، رپورتاژ خبری
دسته بندی مشتریان، بودجه بندی و تدوین برنامه بازاریابی
شاخص های ارزیابی موفقیت بازاریابی، نرخ های تبدیل بازاریابی دیجیتال
بیزینس مدل، بوم مدل کسب و کار، بایر پرسونا، تحلیل رقبا، اصول مارکتینگ، سفر مشتری و قیف فروش
اصول تحقیقات بازار، انواع پرسشنامه، کار با فرم سازهای آنلاین، سناریوی تحقیق
راه اندازی پیج اینستاگرام و لینکدین، برنامه ریزی محتوای سوشال، تولید محتوای سوشال، کپشن نویسی و تبلیغات در سوشال مدیا
هاست و دامنه، طراحی با المنتور، کار با فرم ساز، درگاه پرداخت
تولید محتوای متنی، سئو on-page, off-page و تکنیکال
کار با نرم افزار Adobe XD، آشنایی با نرم افزار Adobe Illustrator

چرا دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ گلرن؟

منتورینگ اختصاصی

دوره را در کنار منتورهای حرفه ای و به صورت کاملا خصوصی می گذرانید.

سابقه رسمی بیمه

چند روز در ماه در لیست بیمه شدگان شرکت، سابقه رسمی بیمه خواهید داشت.

هدفمند و کاربردی

حین دوره روی پروژه و تسک های مشخصی کار می کنید و حول آنها مهارت کسب خواهید کرد.

گواهی سابقه کار

در صورت انجام موفق پروژه ها و عملکرد بالا، یک گواهی بعنوان تایید کارایی از گلرن دریافت می کنید.

معرفی به کار

در صورت تمایل، در قالب یک قرارداد مشخص از خدمات شغلی و معرفی به کار ما بهره مند خواهید شد.

فرآیند دوره های کارآموزی

ابتدا با شما مصاحبه می کنیم تا  ارزیابی دقیق تری از استعداد، شرایط و علائق شما بدست بیاوریم و طبق آن، شغل و دوره کارآموزی مناسب رو پیشنهاد می دهیم. اگر با شرایط اوکی بودید یک قرارداد با هم امضا می کنیم و وارد دوره کارآموزی می شوید.

مرحله اول
مرحله دوم

دوره کارآموزی رو شروع می کنید، تسک شما توسط منتور با هماهنگی ناظر تسک تعریف می شود، مشغول انجام تسک ها و گذروندن آموزش هاتون می شوید.

جلسات دو طرفه ای (حضوری یا آنلاین) با  منتور در طول فرآیند کارآموزی برگزار می شود که بیشتر بر چک کردن کارها و دادن بازخوردهایی جهت پیش برد کار تمرکز دارد.

مرحله سوم
مرحله چهارم

حین یا بعد از انجام تسک نیز کارآموزان در قالب مشخصی عملکرد خود را به منتورشان گزارش می کنند و منتور گزارش را پس از تایید، برای ناظر تسک ارسال می کند. ناظر تسک بعد از هماهنگی با تیم منابع انسانی گلرن و ارزیابی تسک ها، موارد تکمیلی لازم را به کارآموز یا منتور انتقال می دهد.

این فرایند به طور متوسط برای هر کارآموز 3 بار انجام می گردد، تا کارآموز بتواند حداقل شرایط و آمادگی لازم را برای ورود به شغل مورد نظر را پیدا کند.اگر در حین کار خروجی وی متناسب با انتظارات نباشد و پایین تر از حد انتظار باشد، در صورت تکرار عملکرد ضعیف توسط کارآموز، ایشان از ادامه دوره محروم خواهد.

مرحله پنجم
مرحله ششم

چنانچه قرارداد معرفی به کار با هم امضا کرده باشیم، حین دوره روی رزومه، پرسونال برندینگ و مصاحبه شما کار میکنیم و شما رو برای استخدام به چند شرکت معرفی به کار می کنیم.

چگونه می توان در دوره های کارآموزی دیجیتال مارکتینگ شرکت کنیم؟

اگر فکر میکنید به شرکت در دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید، اصلا نگران این نباشید که رشته تحصیلی تان مرتبط نیست و یا تجربه خاصی در این زمینه ندارید. ما ابتدا با شما مصاحبه می کنیم و بعد از گرفتن آزمون های شخصیتی و رفتاری میزان علاقه و تناسب شما با شغل دیجیتال مارکتینگ و یا مشاغل دیگر مشخص می شود. 

پس از مطالعه شرایط دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ می توانید فرم پذیرش / مشاوره را تکمیل کرده تا در اسرع وقت، برای طی بقیه مراحل تماس تلفنی از طرف همکاران ما  با شما گرفته شود.

مدل کارآموزی گلرن

 مخاطبین دوره های کارآموزی  افرادی هستند که به حوزه دیجیتال مارکتینگ علاقه مند بوده  اما سابقه کار و دانش چندانی در این حوزه شغلی ندارند. بنابر این لازم است متناسب با انجام پروژه ها و تسک ها به اندازه نیاز از سمت منتورها آموزش های لازم را نیز در طول دوره دریافت کنند.  
در این مدل متناسب با نیاز های بازار کار(یا سازمان  از پیش مشخص شده ای)، سطح و اهداف شما، منتورها پروژه و تسک های مشخصی  برایتان تعریف می کنند، که در مدت زمان دوره کارآموزی بتوانید به سطح لازم از مهارت و تسلط جهت ورود به بازار کار برسید. در نهایت نیز  با رزومه قوی تر و اعتماد به نفس بیشتری که پیدا می کنید مسیر شغلی تان را به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ ادامه خواهید داد.

کار کردن به همراه مسیر آموزشی

  • 5 ماهه پارت تایم(حضوری و غیر حضوری)
  • متمرکز بر انجام حداقل 2 پروژه پایلوت
  • منتورینگ فرد به فرد و دسترسی منظم به منتورها
  • جلسات هفتگی آموزشی متناسب با تسک ها و پروژه ها
  • معرفی قطعی به کار پس از پایان دوره ( در صورت انعقاد قرار داد )
با آموزش

داستان کارآموزان قبلی

سوالات متداول

مهمترین شرط برای ورود به دوره های کارآموزی، علاقه و پشتکاره. طبیعتا اگر این شرایط رو داشته باشید حتی اگر هیچ تجربه ای از قبل هم نداشته باشید میتونید خیلی زود مهارت خودتون رو رشد بدید. برای ورود به هر دوره یکسری آموزش ها اولیه در اختیارتون میگذاریم که با پیش زمینه قبلی وارد دوره بشید.

با توجه به اینکه شما پیش از شروع مسیر حرفه ای شغلی خود نیاز به کسب مهارت و تجربه دارید، لازم است تا در حداقل یک برنامه کارآموزی شرکت کرده و به سطح قابل قبولی از آمادگی و تبدیل شدن به یک نیروی آماده به کار برسید. با توجه به اینکه طراحی و اجرای این برنامه به صورت کاملا اختصاصی برای شما انجام می شود و از تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در طی کردن این مسیر بهره مند می شوید، نیاز است تا رسیدن به سطح مطلوب روی خودتان سرمایه گذاری کنید.

امکان شرکت  در دوره ها هم به صورت حضوری و هم دورکاری(به صورت محدود)  برای کارآموزان  وجود داره.

 طول دوره بستگی به نوع دوره ای داره که شما شرکت میکنید اما دوره ها به صورت پیش فرض به صورت ۳-۶ ماهه تدوین شده اند.فراموش نکنید قراره به صورت پارت تایم  باهم همکاری کنیم و بین ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت در ماه از شما  زمان میبره. 

در شروع دوره، ۲تا۳ پروژه پایلوت در قالب تسک های شفاف، به شما سپرده میشه تا در طی دوره در کنار منتورها  اونا کار کنید.
پروژه های هر دوره به سه دسته ۱-پروژه های عمومی ۲- پروژه های پایلوت و ۳- پروژه های واقعی دسته بندی می شن، که کارآموزان در قبال انجام پروژه های واقعی که به خروجی منتهی بشه حق الزحمه دریافت می کنند. این حق الزحمه ها با توجه به نوع و حجم پروژه ها متغیره و در پایان دوره مجموع آنها محاسبه شده و به حسابشون واریز میشه

بله. شما میتوانید نیازها و چالش های موجود در سازمان و کسب و کار خود را شناسایی کرده و متناسب با آنها به کسب تجربه و مهارت در قالب انجام پروژه ها و تسک هایی که توسط منتورها برایتان تعریف می شود بپردازید. این موضوع را حتما در طی جلسات به اطلاع همکاران ما برسانید تا برنامه کارآموزی متناسب با شرایط شما و سازمانتان طراحی و اجرا شود.

بله ممکن است. با شما پیش از امضای قرارداد کارآموزی مصاحبه تخصصی انجام می شود و در صورت نیاز نیز یک تسک/پروژه تعیین سطح انجام خواهید داد. ممکن است پس از این مرحله حتی نیاز به شرکت در دوره کارآموزی نداشته باشید و مستقیما امکان همکاری با شما یا معرفی کردن شما به سایر شرکت ها وجود داشته باشد.