لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

بازار کار برنامه نویس وب تازه کار  و ۳ نکته مهم برای شروع برنامه نویسی

  آیا الان، برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب زمان خوبی است؟ فناوری نقش بزرگی را در زندگی روزمره ما، از ساده ترین کارها تا پیچیده ترینشان، ایفا می کند. هر وب‌سایت یا نرم‌افزاری که با آن کار می کنیم توسط یک نفر یا یک تیم توسعه‌ دهنده ساخته شده است. در این […]

بازار کار برنامه نویس وب تازه کار 

آیا الان، برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب زمان خوبی است؟

فناوری نقش بزرگی را در زندگی روزمره ما، از ساده ترین کارها تا پیچیده ترینشان، ایفا می کند. هر وب‌سایت یا نرم‌افزاری که با آن کار می کنیم توسط یک نفر یا یک تیم توسعه‌ دهنده ساخته شده است. در این مقاله، سعی کرده ایم به سوالات مهم و ضروری شما در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک برنامه نویس یا توسعه دهنده وب و شرایط بازار کار برنامه نویسی به ویژه بازار کار برنامه نویس وب پاسخ دهیم.

اگر از بیرون به این پوزیشن شغلی نگاهی کنیم شاید این حوزه کمی پیچیده، گیج کننده و تا حدودی غیرقابل دسترس برایتان به نظر برسد. بنابراین، برای درک بهتر از این صنعت جذاب، اگر گام ها، اقدامات و ابزارهای لازم برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب تمام عیار لازم را بدانید، در طی این مسیر شغلی موفقیت های بیشتری را کسب خواهید کرد. 

اگر تصمیم دارید به عنوان یک توسعه دهنده وب واردبازار کار برنامه نویس وب شوید، قدم اول شروع به یادگیری آن مهارت های ضروری است. که می توانید برای شروع کار می توانید از تسک های بدون منتور و رایگان برنامه نویسی ما، شروع کنید، تا بیشتر با این شغل آشنا شوید. 

با این حال، ابتدا با در نظر گرفتن این موضوع که آیا ورود به پوزیشن توسعه وب یک انتخاب شغلی هوشمندانه است یا خیر، نگاهی به صنعت توسعه وب در سال ۲۰۲۲ خواهیم داشت. بیایید با یک سوال اساسی موضوع را باز کنیم:

           ۱- تاثیر کوید۱۹ بر بازار کار برنامه نویس وب

قبل از اینکه وارد هر شغل جدیدی شوید، مهم است که مسیر پیش رویتان را بشناسید. آیا بازار کار برنامه نویس وب و این شغل جدید می تواند فرصت ها و ثبات کافی را به من ارائه دهد؟ چقدر احتمال دارد بعد از فارغ التحصیلی و اتمام برنامه منتورینگ یا بوت کمپ استخدام شوم؟

طی دو سال گذشته، این سؤالات بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و مدام نیز منتی ها از ما چنین سوالی را می پرسند، زیرا که همه‌گیری کووید-۱۹ (و آن اتفاقات تکراری که همه می دانیم!) تأثیر زیادی بر اقتصاد و بازار کار در سطح ایران و کل جهان گذاشته است.

ابتدا در سال ۲۰۲۰، قرنطینه جهانی حاصل از همه‌گیری کوید-۱۹ باعث کاهش استخدام ها شد. با عرضه واکسن و جهش دوباره اقتصادی، منجر به افزایش دوباره استخدام البته با سرعتی کند تا انتهای سال ۲۰۲۱، شد. (طبق گزارش Glassdoor). با این حال، این گزارش ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که ۶۹ درصد استخدام های کاهش یافته، مرتبط با مشاغل سرگرمی و تفریحی، آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی است که به کووید حساس تر بودند.

این نشانه دیگری است که کارجویان را به سمت صنایع و مشاغلی که «در برابر کوید مقاوم تر» هستند، مانند فناوری، جذب می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی به وضعیت بازار کار برنامه نویس وب در سال ۲۰۲۲ بیندازیم.

           ۲- بازار کار برنامه نویسی از دید توسعه دهنده فول استک

به نظر می رسد توسعه دهندگان وب این طوفان را نسبتاً خوب پشت سر گذاشته اند. توسعه‌ دهنده فول استک در فهرست بهترین شغل‌ها قرار دارد و ما می‌توانیم ببینیم که این آمار تا سال ۲۰۲۲ و بعد از آن نیز ادامه دارد. کافی است در وب جستجو کنید تا بیشترین مشاغل فنی را در سال ۲۰۲۲ ببینید. در این جستجو، توسعه وب، مهندسی نرم افزار، علوم داده، DevOps از جمله مشاغلی هستند که بیشتر با آن ها روبه رو می شوید.

توسعه دهنده فول استک، به طور خاص همچنان برای کارفرمایان بسیار جذاب خواهد بود.  TechCrunch اشاره می‌کند که چگونه توسعه‌دهندگان فول استک در طول بحران کووید-۱۹ در کسب‌وکار یکپارچه بوده‌اند:

در پاسخ به همه‌گیری کروناویروس، توانایی توسعه تمام پروژه می‌تواند مهندسین را به‌شدت بازارپذیرتر کند، زیرا شرکت‌ها در تمام صنایع به تکنولوژی های مختلفی مهاجرت می‌کنند. کسانی که به لطف مهارت های مختلف به عنوان یک برنامه نویس یا توسعه دهنده وب فول استک می توانند به سرعت پروژه های نرم افزاری را توسعه داده و تحویل کارفرمایشان دهند، بهترین شانس را برای قرار گرفتن در بالای لیست خواسته های یک شرکت یا اولویت های مشتری در بازار کار برنامه نویس وب دارند.

اگر می‌خواهید میزان تقاضا برای شغل برنامه نویس یا توسعه دهنده وب را در دنیا بفهمید، می توانید عبارات «توسعه‌ دهنده وب» یا «برنامه نویس فول استک» را در سایت‌هایی مانند indeed، glassdoor و  LinkedIn و حتی سایت های ایرانی نظیر جابینجا و جابویژن جستجو کنید. ما یک جستجوی سریع برای نقش‌های توسعه وب در ایالات متحده انجام دادیم و در زمان نگارش این مقاله ، بیش از ۴۰۰۰۰ شغل خالی در سایت ایندید موجود بود. 

همانطور که می بینید، توسعه دهندگان وب علی رغم همه گیری ویروس کرونا، و شاید حتی بیشتر به دلیل این شرایط، خواهان زیادی دارند. حالا که صحبت از کوید-۱۹ شد، بیایید ببینیم این موضوع چه تاثیری بر صنعت توسعه وب گذاشته است؟

           ۳- کرونا چگونه بر بازار کار برنامه نویسی تأثیر گذاشته است؟

در حالی که بسیاری از صنایع در نتیجه همه گیری ویروس کرونا با مشکل مواجه شده اند (و همچنان به آن ادامه می دهند)، صنعت برنامه نویسی نسبتاً خوب عمل کرده است.

بسیاری از سازمان‌ها به ابزارهای دیجیتال تکیه می‌کنند تا بتوانند از راه دور کار کنند و به فناوری و افرادی که آن را می‌سازند اهمیت بیشتری می‌دهند. به این ترتیب، بسیاری انتظار رونق این صنعت را دارند: طبق گزارش سایت مارکت دیتا فورکیست، اندازه بازار صنعت فناوری از ۱۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۲۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. که افزایش تقریبا ۲.۵ برابری را طی ۵ سال نشان می دهد.

البته، توسعه دهندگان وب جدید و مشتاق، می توانند انتظار تغییراتی را در نتیجه کووید داشته باشند. در بین این تغییرات، بهتر است اول از همه، چرخش شرکت ها از کار حضوری به کار از راه دور یا ریموت را در نظر بگیرید.

زمانی که شروع به جستجوی اولین شغل خود در این زمینه می کنید، باید آماده این باشید که حداقل برخی از اوقات از راه دور کار کنید. خوشبختانه، توسعه وب شغلی است که به راحتی از راه دور می تواند انجام شود.

همچنین پیش‌بینی می شود که میزان تقاضای برنامه نویس در بازار کار توسعه دهنده وب در بخش‌های خاصی، در نتیجه مستقیم محصولات و خدماتی که در حال حاضر بیشترین تقاضا را دارند، افزایش یابد. برای مثال، بخش‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، رسانه‌ها و سرگرمی‌ها، بانکداری آنلاین، آموزش از راه دور، و تجارت الکترونیک به رشد خود ادامه خواهند داد تا نیازها و رفتارهای مصرف‌کننده را در دنیای اجتماعی آنلاین امروز برآورده کنند.

در مجموع، تأثیر کووید-۱۹ بر صنعت فناوری و برنامه نویسی در مقایسه با سایر بخش‌ها بسیار کم بوده است. اگرچه این وضعیت هنوز به طور کامل روشن و مشخص نیست، اما توسعه دهندگان وب تازه کار و مشتاق می توانند به آینده حرفه ای که  در حال شروع کردن آن هستند، مطمئن باشند.

جمع بندی و نتیجه گیری:

بالاخره تصمیم نهایی چیست؟ آیا اکنون زمان خوبی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب است؟

با نگاهی به بازار کار و رشد وضعیت اشتغال پیش‌بینی‌شده برای شغل برنامه نویس یا توسعه دهنده وب، فکر می‌کنیم که پاسخ کاملاً واضح است: حالا زمان بسیار خوبی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب و وارد شدن به بازار کار برنامه نویس وب است!

خلاصه ای از مقاله

به نظر می رسد توسعه دهندگان وب این طوفان را نسبتاً خوب پشت سر گذاشته اند. توسعه‌ دهنده فول استک در فهرست بهترین شغل‌ها قرار دارد و ما می‌توانیم ببینیم که این آمار تا سال ۲۰۲۲ و بعد از آن نیز ادامه دارد. کافی است در وب جستجو کنید تا بیشترین مشاغل فنی را در سال ۲۰۲۲ ببینید. در این جستجو، توسعه وب، مهندسی نرم افزار، علوم داده، DevOps از جمله مشاغلی هستند که بیشتر با آن ها روبه رو می شوید.

با نگاهی به بازار کار و رشد وضعیت اشتغال پیش‌بینی‌شده برای شغل برنامه نویس یا توسعه دهنده وب، فکر می‌کنیم که پاسخ کاملاً واضح است: حالا زمان بسیار خوبی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب و وارد شدن به بازار کار برنامه نویس وب است!

فهرست مطالب

خبرنامه گل ارن

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: