لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

۲۰ روش برای ورود به شغل توسعه دهنده نرم افزار و موفقیت در مسیر استخدام برنامه نویسی

فرقی ندارد در مسیر استخدام برنامه نویسی تان به صورت خودآموز به سطح یک برنامه نویس کاربلد رسیده باشید، و یا در یک برنامه منتورینگ شرکت کرده باشید، استخدام شدن به عنوان یک برنامه نویس چه در ایران و چه خارج از کشور می تواند برایتان مشکل ساز باشد. شما می دانید که مهارت های […]

چه طور به عنوان یک برنامه نویس تازه کار😅( استخدام) شویم؟ {رسیدن به اولین شغل}

فرقی ندارد در مسیر استخدام برنامه نویسی تان به صورت خودآموز به سطح یک برنامه نویس کاربلد رسیده باشید، و یا در یک برنامه منتورینگ شرکت کرده باشید، استخدام شدن به عنوان یک برنامه نویس چه در ایران و چه خارج از کشور می تواند برایتان مشکل ساز باشد.

شما می دانید که مهارت های لازم برای انجام کار را دارید. سوال این است که چگونه این موضوع را به مدیر شرکتی که به شما و مهارت هایتان نیاز دارد، منتقل می کنید؟ چطور او را در مرحله مصاحبه تحت تاثیر قرار می دهید؟ چگونه مطمئن می شوید که در وهله اول به مصاحبه دعوت می شوید؟

در این راهنما، می خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه به عنوان یک توسعه دهنده وب بهترین روش استخدام برنامه نویس را پیدا کنید و استخدام شوید.  ما را همراهی کنید و هر کجای موضوع برایتان مبهم بود یا در تکمیل این مقاله تجربه ای دارید خوشحال میشویم در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید. برای شروع بیایید با سوال اصلی شروع کنیم:

۱- استراتژی های استخدام برنامه نویس تازه کار استخدام

این همان معمای کلاسیکی است که بسیاری از جویندگان کار در رسیدن به اولین شغل  با آن روبرو هستند. بسیاری از کارفرمایان از شما انتظار دارند که تجربه شغلی داشته باشید، اما چگونه می توانید بدون کار کردن تجربه، کسب کنید؟(همان قضیه معروف مرغ و تخمش)

خبر خوب این است که توسعه دهندگان وب در این موضوع از مزیت خاصی برخوردار هستند. از آنجایی که برنامه نویسی کاربردهای بسیار زیادی دارد و تقاضای زیادی برای این مهارت ها وجود دارد، مجموعه کاملی از پروژه ها و راه هایی وجود دارد که می توانید به کمک آنها برای خود تجربه خلق کنید.

اساساً، این برنامه ها طوری طراحی شده اند که در حین گذراندن خود برنامه، با انجام دادن پروژه ها و تسک ها متعدد برای خودتان رزومه و سابقه کار جهت رسیدن به اولین شغل تان مهیا کنند. ما به طور هدفمند موضوعات و پروژه‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که از طریق آنها به‌راحتی بتوانید به عنوان فردی که شغل خود را به برنامه نویسی تغییر داده است، به عنوان یک برنامه نویس تازه کار به این حوزه شغلی وارد شوید.

اگر در هنگام درخواست برای نقش های شغلی توسعه وب نگران تجربه دنیای واقعی هستید، به یاد داشته باشید که با استفاده از این تجربه قبلی خود و ترکیب آن با مهارت های برنامه نویسی عملی و پروژه هایی که روی آنها کار می کنید، همزمان برند شخصی خود را توسعه می دهید تا کارفرمایان را در مسیر رسیدن به اولین شغل تان بیشتر تحت تاثیر قرار دهید.

۲- روش های کسب تجربه و سابقه کار ایده آل برای استخدام برنامه نویس

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای به ارتقای مهارت‌های یک توسعه‌دهنده وب وجود دارد. در ادامه چند روش عملی برای یک برنامه نویس تازه کار آمده است:

۱-۲ چنده پروژه برنامه نویسی را به صورت داوطلبانه انجام دهید

داوطلب شدن در مسیر رسیدن به اولین شغل برنامه نویسی یک راه سر راست برای به کسب تجربه در دنیای واقعی و افزودن چند پروژه به رزومه تان است. نه تنها تجارب ارزشمندی کسب خواهید کرد، بلکه هدیه ای ماندگار به آن شخص یا سازمان نیز خواهید داد. (یک معامله دو سر برد!)

۲-۲ فریلنسر شوید

هنگامی که می‌خواهید خود را به عنوان یک توسعه‌دهنده و برنامه نویس تازه کار به بازار معرفی کنید، پروژه های فریلنسری به شما کمک می‌کنند تا برای خود اعتبار و سابقه دست و پا کنید. سایت هایی مانند پونیشا ، کارلنسر ، انجام میدم ، پارسکدرز ، پارس فریلنسر ، کارپیشه ، (و سایت های غیر ایرانی، Freelancer ، Upwork ، fiverr ، Guru ، Toptal ، Flexjobs )را برای پروژه های دورکاری و فریلنسری بررسی کنید. همچنین ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به شرکت‌های کوچک‌تر مراجعه کنید تا ببینید آیا به خدمات شما نیاز دارند یا خیر. ممکن است که این کار سودآورترین تلاش شغلی شما نباشد، اما پیامی واضح به کارفرمایان می‌فرستد: شما مهارت‌های دنیای واقعی را دارید و آماده به کار گیری از آنها هستید! شاید باور نکنید اما ارسال همین پیام برای شما که یک برنامه نویس تازه کار هستید و در مسیر رسیدن به اولین شغل تان کاملا کافی است.

۳-۲  درگیر انجام پروژه های منبع باز(open source) شوید

پروژه های منبع باز از کدهایی تشکیل شده اند که ددر دسترس عموم برنامه نویسان قرار دارند. که هر کسی می تواند آن را تغییر دهد و برای توسعه دهندگان و یک برنامه نویس تازه کار عالی هستند. پروژه های منبع باز علاوه بر به کارگیری مهارت هایتان، این فرصت را به شما می دهند که با سایر توسعه دهندگان همکاری کنید. می توانید طیف گسترده ای از پروژه های منبع باز را در GitHub و سایر منابع پیدا کنید.

۴-۲ به طور مستمر و پیوسته دنبال یادگیری باشید

وقتی نوبت به متقاعد کردن کارفرمایان می‌رسد، همه چیز به این بر میگردد که مهارت‌های خود را در عمل به آنها نشان دهید. یا حداقل با سند و مدرک به آنها اثبات کنید که در حال تقویت این مهارت ها هستید.

بنابراین، یادگیری و رشد فنی و فردی مداوم بسیار مهم است. هر چه روی پروژه های بیشتری کار کنید – منبع باز، داوطلبانه یا فریلنسری– بیشتر قادر هستید که به عنوان یک برنامه نویس تازه کار در جلسه مصاحبه از خودتان صحبت کنید.

درگیر شدن با پروژه ها و امتحان کردن چیزهای جدید راهی عالی برای بهبود برنامه نویسی شماست. یکی از بهترین راهکارها شرکت در یک برنامه منتورینگ اختصاصی و فردی است. جایی که در کنار منتورهای متخصص به انجام تسک ها و پروژه های مختلف مشغول می شوید و همزمان با یادگیری و رشدتان رزومه و پرتفولیوی خود را نیز تقویت می کنید.

خب الان که به عنوان یک برنامه نویس تازه کار در مسیر رسیدن به اولین شغل برنامه نویسی تان به حد خوبی از آمادگی و شناخت رسیدید، باید وارد مرحله بعدی شوید:‌ پیدا کردن اولین فرصت استخدام برنامه نویس

۳- مسیر استخدام برنامه نویس برای افراد متخصص و تازه کار

همانطور که تا حد ممکن در حال تجربه دنیای واقعی هستید، همزمان باید یک استراتژی جست و جوی شغلی نیز، داشته باشید. همانطور که می دانید توسعه وب یک زمینه شغلی بسیار گسترده است، بنابراین شاید در مسیر رسیدن به اولین شغل تان به عنوان یک برنامه نویس تازه کار نیاز باشد، راه های مختلفی را امتحان کنید. قبل از شروع به جستجو، باید آنچه را که به دنبالش هستید، دقیقا مشخص کنید و از آن برای ساده کردن جستجوی خود استفاده کنید.

۱-۳ استراتژی جستجوی شغلی تان را مشخص کنید

شغل دلخواه شما باید هم با مهارت های مورد نیاز بازار کار و هم با اهداف آینده تان همخوان شود. اگر به عنوان یک برنامه نویس تازه کار می خواهید روی توسعه فرانت اند تمرکز کنید، منطقی است که صرفا برای نقش های فرانت اند درخواست دهید. با این حال، اگر برنامه‌هایی دارید که بعداً می خواهید به توسعه بک اند وارد شوید، پس پوزیشن های شغلی ای را که در این دسته بندی قرار می می گیرند را نیز از قلم نیندازید.

در عین حال، روی موضوعاتی که بیشتر دوست دارید در آنها کار کنید، متمرکز شوید. پیشنهاد می کنیم قبل از شروع جستجو، در رسیدن به اولین شغل برنامه نویسی تان به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • می‌خواهم روی چه حوزه خاصی از برنامه نویسی یا توسعه وب تمرکز کنم؟
  • آیا در یک محیط دوستانه پیشرفت می کنم (یه شرکت کوچکتر) یا در یک فضای رسمی؟
  • می خواهم بخشی از یک تیم کوچک باشم یا یک تیم بزرگ؟
  • به چه صنعت، فناوری و محصولاتی بیشتر علاقه مندم؟
  • دوست دارم حضوری و در دفتر کار کنم، یا از راه دور، یا ترکیبی از این دو؟
  • آیا مایل به سفر یا نقل مکان هستم؟‌ تا ۱ سال آینده میخواهم از ایران مهاجرت کنم؟

ما هرگز شما را به وسواس بیش از حد و ایرادگیری از خودتان تشویق نمی‌کنیم. با این حال، داشتن یک ایده خوب از آنچه می خواهید، جستجوی شغلی شما را به ویژه در مسیر رسیدن به اولین شغل تان بسیار ساده تر می کند.

۲-۳ در مسیر استخدام برنامه نویس خود، پوزیشن شغلی تان را به دقت مشخص کنید

حتما می دانید که دنیای برنامه نویسی پر است از کلمات کلیدی و اصطلاحات خاص خودش. متاسفانه این موضوع صرفا به ابزارها و فناوری‌های مختلفی که استفاده می‌کنید، ختم نمی‌شود و عناوین شغلی متنوعی نیز در این زمینه وجود دارد.

برای کمک به شم تعدادی از رایج‌ترین پوزیشن های شغلی و معنای کلی آنها را جمع‌آوری کرده‌ایم. که در ادامه می خوانید.

شغل توسعه دهنده فرانت اند (frontend )

یک برنامه نویس یا توسعه دهنده فرانت اند به عنوان توسعه سمت مشتری(client-side) نیز شناخته می شود، این توسعه دهندگان بر روی آنچه کاربران در وب سایت ها با آنها تعامل دارند تمرکز می کنند.

از آنجایی که بسیاری از کارهای آنها مربوط به ساخت عناصر چارچوب بندی صفحات وب و برنامه ها است، توسعه دهندگان فرانت اند را معمولاً در حال کار کردن با طراحان UX می بینید.

شغل توسعه‌دهنده بک اند(Backend) 

که به‌عنوان توسعه دهنده سمت سرور شناخته می شود. توسعه‌دهندگان بک اند بیشتر با سازمان‌دهی و ذخیره‌سازی اطلاعات در پایگاه‌های داده کار می‌کنند.

اگر می خواهید در مورد تفاوت این دو رشته بیشتر بدانید، ما درباره تفاوت بین توسعه فرانت اند(frontend) و بک اند(backend ) قبلا در وبلاگمان مقاله خوبی نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

شغل توسعه دهنده فول استک(Full-stack developer)

قطعه نهایی پازل، اینها توسعه دهندگانی هستند که انتظار می رود قادر به توسعه هر دو بخش فرانت و بک اند باشند. به دلیل طیف گسترده ای از تخصص مورد نیاز، حقوق توسعه دهندگان فول استک اغلب کمی بالاتر از همتایان خود است.

شغل مهندسی نرم‌افزار

در حالی که این عبارات در ابتدا نقش‌های متفاوتی را نشان می‌دادند، اما اخیراً آن‌قدر به جای یکدیگر استفاده می‌شوند که ارزشش را دارد که در مسیر رسیدن به اولین شغل برنامه نویسی تان به عنوان یک برنامه نویس تازه کار همه آگهی های استخدامی را بررسی کنید تا ببینید به دنبال چه مهارت‌ها و ابزارهایی هستند. به طور کلی، موقعیت های مهندسی حقوق بیشتری نسبت به مشاغل توسعه دهنده دارند.

شغل برنامه نویسی

نگران نباشید، برنامه نویس و توسعه دهنده اساسا و کاملا یکی هستند. با این حال، برنامه نویسی گاهی اوقات  می تواند بسته به متن آگهی با کد زدنی کمی متفاوت باشد.

شغل توسعه دهنده اندروید/آی او اس(iOS / Android developer)

اینها برنامه نویسانی هستند که در توسعه اپلیکیشن موبایل، چه سیستم iOS اپل یا سیستم اندروید رایج در اکثر گوشی های هوشمند و تبلت ها، مهارت دارند.

در نهایت وقتی به آگهی های شغلی نگاه می کنید، مهم است که به خاطر داشته باشید که معانی پشت عناوین بسته به کشور، صنعت و شرکت می تواند تغییر کند. به همین دلیل، مطمئن شوید که خود آگهی شغلی را بررسی کرده اید و ببینید که آنها چه فناوری هایی را درخواست می کنند و چه انتظاراتی از شما دارند. این ایده بهتری ست.

۳-۳ درگاه های مفید استخدامی برای استخدام برنامه نویس در ایران و خارج از کشور

اکنون که می دانید دنبال چه هستید، پیدا کردن نقش های مناسب بسیار آسان تر خواهد بود. سایت های زیادی (چه ایرانی چه در سطح جهانی) برای جستجوی مشاغل متناسب با یک برنامه نویس تازه کار وجود دارند. برخی از پرطرفدارترین پلتفرم های آنلاین داخلی و خارجی عبارتند از:

درگاه های استخدامی داخلیجابینجا ، جاب ویژن ، کوئرا ، کاربوم ، ایران تلنت ، ایران استخدام ، ای-استخدام 
درگاه های استخدامی خارجیLinkedIn ، Indeed ، Glassdoor ، StackOverflow ، AngelList ، IT Job Pro ، CyberCoders ، Smashing Jobs ، Authentic Jobs

علاوه بر جستجو در اینترنت، ممکن است فرصت های شغلی ای را در مسیر رسیدن به اولین شغل به عنوان یک برنامه نویس تازه کار در دنیای آفلاین نیز پیدا کنید. مثلا از مراجعه به کاریابی ها یا از اینکه از دوستانتان بپرسید” آیا کسی را می شناسند که مسئول استخدام شرکتی باشد”، خجالت نکشید. اگر هنوز در جامعه توسعه دهندگان وب شبکه‌ سازی نکرده‌اید، در بخش ۴ از این راهنما نکات بیشتری در مورد آن برای شما داریم. پس اگر سیگار نمی کشید، یک فنجان چایی یا قهوه یا هر مایعاتی که دوست دارید را نوش جان کنید و به ادامه مطالعه تان ادامه دهید. پس منتظریم که برگردید!

۴- نکاتی تجربی برای موفقیت در مسیر استخدام برنامه نویس

چالش بعدی در یافتن اولین شغل توسعه وب شما به عنوان یک برنامه نویس تازه کار، راه پیدا کردن به یک مصاحبه کاری است.

در حالی که برای توسعه دهندگان باتجربه و حرفه ای، شکار شدن توسط هدهانتر ها کاملا عادی است(برنامه نویس با تجربه متقاضیان زیادی دارد)، کسانی که تازه وارد این صنعت شده اند راهی متفاوت و طولانی تری در پیش دارند.

بنابراین در مسیر پیدا کردن اولین شغل برنامه نویسی تان اینکه چگونه بتوانید از بین ده ها، یا احتمالاً صدها، متقاضی دیگر متمایز شوید بسیار مهم و حیاتی است. پس بیایید نگاهی به چند استراتژی کلیدی برای رسیدن به موفقیت در استخدام به عنوان برنامه نویس تازه کار، بیندازیم.

۱-۴ رزومه یا رزومه های خود را طراحی کنید

شکار شغل مناسب قطعا بسیار وقت گیر است و برای همه ما پیش آمده که به یکباره برای تعداد زیادی شغل درخواست ارسال کنیم. با این حال، استخدام کنندگان در  این راه، یک گام جلوتر را می بینند، و این به همین علت است که ارسال یک رزومه واحد برای همه شرکت ها به ندرت جواب می دهد و یا اصلا جواب نمی دهد(دوست من یک رزومه رو برای ۱۰۰ شرکت سند تو آل نکن. حتی اگه همشون مثل هم باشن باز کار اشتباهیه).

اگر قصد دارید شانس استخدام شدنتان را به عنوان یک برنامه نویس تازه کار افزایش دهید، پس باید رزومه تان را برای هر پوزیشن شغلی، مجددا تنظیم کنید. با این کار ممکن است بعد از یک ماه ارسال رزومه، بیش از ۵۰ ورژن رزومه مختلف داشته باشید که کاملا طبیعی است.

برای انجام این کار بهتر است به این موارد توجه کنید:

  • استفاده درست و کافی از واژگان مهم و کلیدی: استخدام کنندگان رزومه شما را برای رسیدن و پیدا کردن کلمات کلیدی خاصی بررسی می کنند. پس شما هم زرنگی کنید و مهمترین کلمات کلیدی را از شرح شغل همان شرکت انتخاب کنید و رزومه خود را دقیقا برای آن شرایط شغلی بهینه کنید. به طور مثال برای یک شرح شغل، ممکن است روی کلمات کلیدی زیر نیاز باشد که در رزومه تان بیشتر تمرکز کنید: HTML، CSS، Bootstrap، Design Thinking، توسعه چابک، JQuery، برنامه نویس فرانت اند.
  • برجسته کردن مهارت های کلیدی: مهم است که در رزومه تان، مهارت ها و تجربیاتی را که با شما مطابقت دارند را بیشتر و بهتر برجسته کنید. حتی اگر مهارت های بسیار گسترده ، پراکنده و زیادی دارید(که البته با پوزیشن شغلی مرتبط هستند)، بر مهارت هایی که برای آن نقش ضروری هستند بیشتر و بیشتر تأکید کنید.
  • ارائه مثال‌های مرتبط: با دادن ادعاهای عمومی و اظهارات مبهم و گنگ جلوه ای غیر واقعی به رزومه تان ندهید. به جای اینکه خود را “بازیکن تیمی عالی” معرفی کنید، نمونه های عینی از زمانی که این را نشان داده اید ارائه دهید. خب قطعا با خودتان گفتید که من یک برنامه نویس تازه کار هستم و هیچ سابقه شغلی ای ندارم. اشتباه می کنید! تمام تجارب انجام تمرین ها، دوره هایی که گذرانده اید،‌ جلسات منتورینگتان در برنامه های منتورینگ، انجام تسک ها و پروژه ها هریک دنیایی از داستان و تجربه برای نقل و ارائه توانمندی های شماست.

تصویر بالا نمونه ای از آگهی شغلی برای یک توسعه دهنده Frontend سطح تازه کار است که از  سایت این دید اقتباس شده است.

۲-۴ پروفایل های آنلاین خود را بهینه کنید

وقتی نوبت به یافتن شغل و رسیدن به اولین شغل برنامه نویسی به عنوان یک برنامه نویس تازه کار می رسد، حضور شما در فضای آنلاین می تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد یا حتی از بین ببرد!

امروزه بیشتر استخدام‌کنندگان شما را در گوگل جستجو می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که تصویر خوبی از خود به نمایش می گذارید. پس برای اولین قدم هایی که می توانید برای بهبود حضور خود در فضای آنلاین بردارید به خواندن ادامه دهید.

با بهینه سازی پروفایل های حرفه ای خود در سایت هایی مانند لینکدین و اینستاگرام (و انجل لیست-AngelList) شروع کنید. مطمئن شوید که تمام اطلاعات مربوط به مهارت ها، تجربه و مدارک شما به روز است و یک عکس حرفه ای (نه سلفی) بارگذاری کنید.

با یک عنوان مختصر و جذاب که شما را در یک یا دو جمله خلاصه می کند، مهارت های خود را تقویت کنید. به عنوان مثال:

«توسعه‌دهنده مسلط به جاوا اسکریپت، HTML و CSS، با تجربه ای وسیع در بخش فناوری پرداخت».

باز هم، در اینجا به کلمات کلیدی توجه کنید: استخدام‌کنندگان ممکن است در حال بررسی عبارات خاصی باشند، بنابراین واژگان خود را با انواع مشاغلی که به دنبال آن هستید مطابقت دهید و با وسواس و بررسی نمونه پروفایل های حرفه تر انتخابشان کنید.

در نهایت، مطمئن شوید که پروفایل های رسانه‌های اجتماعی شما به صورت خصوصی(private) شده است و یا در صورت عمومی بودن، محتوایی که ممکن است کارفرما را منصرف کند، پاک شده است.

۳-۴ نمونه کارهایتان را جلا دهید و پر زرق و برق کنید

بخش مهمی از بسته درخواست شغل شما به عنوان برنامه نویس تازه کار، نمونه کارهای شما است. نمونه کارهای شما می تواند در قالب یک وب سایت شخصی باشد و باید:

  • شما را به کارفرمایان، مشتریان و مخاطبین بالقوه معرفی کند،
  • مهارت ها و زمینه های تخصصی شما را خلاصه کند،
  • پروژه هایی را که روی آنها کار کرده اید به نمایش بگذارد،
  • جزئیات راه های ارتباطی شما را ارائه دهد،
  • لینکهای پروژه های گیت هاب(GitHub) و اکانت رسانه های اجتماعی شما را به اشتراک بگذارد،

قبل از ارسال درخواست برای مشاغل، نمونه کارهایتان را با آخرین (و بهترین) پروژه های خود، به همراه جزئیات تماس صحیح تان، به روز کنید.

و به یاد داشته باشید: وب سایت نمونه کارهای شما فقط یک پلتفرم برای نمایش پروژه های شما در مسیر استخدام برنامه نویس نیست، بلکه به خودی خود یک نمونه کار است! قابلیت های برنامه نویسی عجیب و غریب خود را به کار بگیرید و نشان دهید که به عنوان یک توسعه‌دهنده چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

۴-۴ کدهای خود را در گیت هاب(GitHub) به اشتراک بگذارید

هنوز هم یکی دیگر از راه های نشان دادن مهارت هایتان به کارفرمایان، به اشتراک گذاری کد خود از آنچه ساخته اید، در گیت هاب(GitHub) یا گیت لب است.

گیت هاب اساساً این یک پلتفرم وب است که مخازن کد را میزبانی می کند و در حقیقت یک ابزار استاندارد صنعتی برای کنترل ورژن در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، گیت هاب(GitHub) پیروی از بهترین شیوه های برنامه نویسی را آسان می کند که آن را به ابزاری عالی برای مبتدیان تبدیل کرده است.

ایجاد یک حساب گیت هاب(GitHub) و فعالیت های منظم در آن، به کارفرمایان بالقوه نشان می دهد که شما فعالانه از مهارت های خود استفاده می کنید و آن را گسترش می دهید. نه تنها این موضوعی مهم برای آنهاست، بلکه می خواهند ببینند که کد خود را چقدر تمیز زده اید!

قبل از ارسال هرگونه درخواست شغلی، مطمئن شوید که یک حساب گیت هاب(GitHub)فعال دارید و حتماً لینک آن را در رزومه خود قرار دهید.

۵-  شبکه سازی در مسیر استخدام برنامه نویس

برای هر کسی که به دنبال ورود به صنعت توسعه وب است، شبکه سازی یک امر کلیدی است و این فقط در مورد یافتن فرصت های شغلی نیست. هم برای توسعه دهندگان تازه وارد و هم برای توسعه دهندگان با تجربه، شبکه می تواند منبع بزرگی از پشتیبانی، راهنمایی و تبادل دانش باشد. روی ایجاد یک جامعه قدرتمند در اطراف خود تمرکز کنید و طبیعتاً ازین طریق درهای حرفه ای بیشتری را باز خواهید کرد.

اگر در این زمینه کاملاً تازه کار هستید، شبکه سازی می تواند یک کار بسیار دلهره آور به نظر برسد – اما نگران نباشید. راه‌های زیادی برای ملاقات با توسعه‌دهندگان دیگر وجود دارد، بدون اینکه لزوماً احساس کنید در حال شبکه‌سازی هستید.

۱-۵ در یک هکاتون شرکت کنید

هکاتون(hackathon) فرصتی عالی برای تمرین مهارت های خود و ملاقات با افراد جدید فراهم می کند. هکاتون اساساً یک اسپرینت طراحی برای برنامه نویسان است که بسیاری از توسعه دهندگان را برای همکاری در پروژه های مختلف گرد هم می آورد. شما به عنوان بخشی از یک تیم کار خواهید کرد، بنابراین به راحتی می توانید با مردم صحبت کنید و در عین حال چیزهای زیادی از اطرافیان خود یاد بگیرید.

در اینجا برخی از وب سایت های مفید برای یافتن هکاتون در منطقه شما وجود دارد:

داخلیچیزی پیدا نکردیم، هکاتون در ایران بسیار ضعیف است، متاسفیم!
خارجیAngelhack , Hackalist , Devpost , Major League Hacking

۲-۵ در دورهمی های تکنولوژی شرکت کنید

اگر ایده هکاتون خیلی دور از ذهن به نظر می رسد، سعی کنید به جای آن در دورهمی های تکنولوژی

شرکت کنید. Meetup.com در سراسر دنیا،، از گروه‌های مبتدیان معمولی گرفته تا کارگاه‌های رسمی‌تر، همیشه چیزی برای همه دارد.

نیازی نیست که صرفاً به گروه های توسعه وب بچسبید. جلسات رایگان یا کم‌هزینه می تواند، راهی عالی برای کشف علایق گسترده‌تر شما، خواه طراحی وب، واقعیت مجازی، بازی یا چیزهای دیگر باشد.

۳-۵ شبکه‌ سازی واقعی و خلق یک نگرش تازه!

(Real-life networking: A word on mindset)

برای بسیاری از ما، ایده ایستادن ناشیانه در اتاقی پر از غریبه‌ها، و تلاش برای شروع مکالمه در حین پخش کارت ویزیت، به معنی واقعی کلمه، تعریف کابوس است.

به همین دلیل است که وقتی نوبت به شبکه‌سازی حضوری می‌رسد، بسیار مهم است که با طرز فکر صحیح وارد عمل شوید. سعی کنید روی این ذهنیت آنجا حضور پیدا نکنید که هستید تا خودتان را بفروشید.

در عوض، روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید و از آن برای ایجاد زمینه مشترک با اطرافیان خود استفاده کنید. این کار برای ارائه یک پیشنهاد شغلی نیست، شبکه سازی باید به عنوان یک استراتژی بلند مدت دیده شود. با مردم ارتباط واقعی برقرار کنید و بگذارید، با گذشت زمان، شبکه شما (و فرصت های حرفه ای!) به طور ارگانیک رشد کند.

۴-۵ به انجمن های آنلاین بپیوندید

فرصت‌های شبکه‌ای و انجمن های برنامه نویسی زیادی در دنیای آنلاین نیز وجود دارد و StackOverflow، WebDeveloper.com، GitHub، CodeProjectو Bytes از محبوب‌ترین پاتوق‌های توسعه‌دهندگان هستند.

در بحث ها شرکت کنید، کار خود را ولو به عنوان یک برنامه نویس تازه کار به اشتراک بگذارید و از آخرین اخبار روز مطلع شوید، در حالی که در طول این مدت سعی می کنید تماس های ارزشمندی با دیگران برقرار کنید.

۶- نکات مصاحبه شغلی ویژه استخدام برنامه نویس

شما تجربه عملی به دست آورده اید، به سختی به شبکه متصل شده اید و یک درخواست عالی ارسال کرده اید. و بالاخره، به یک مصاحبه دعوت شدید! اکنون وقت رویارویی با آخرین مانع است:

زنده بیرون آمدن از مصاحبه و به آغوش کشیدن اولین شغل توسعه دهنده وب

وقتی صحبت از انجام یک مصاحبه خوب به میان می آید، باید مصاحبه کننده را متقاعد کنید که مهارت های مناسبی را به دست آورده اید و آماده اید که با قدرت به هدف بزنید. در عین حال، باید این اشتیاق واقعی را به خوبی نشان دهید.

حالا برویم به سراغ این که چگونه می توانید بهترین قدم خود را در این مسیر بردارید:

۱-۶ برای یک چالش برنامه نویسی یا آزمون فنی آماده باشید

به احتمال بسیار زیاد از شما خواسته می شود که یک چالش برنامه نویسی یا آزمون فنی را به عنوان بخشی از فرآیند مصاحبه پشت سر بگذارید. کارفرمایان می خواهند ببینند که شما حداقل با HTML، CSS، جاوا اسکریپت و جی کوئری، کاملا راحت هستید، بنابراین برای نشان دادن این موضوع آماده باشید.

در عین حال در مورد کارهایی که انجام می دهید و چیزهایی که نمی دانید صادق باشید. اگر می خواهید برای اولین بار شغل توسعه دهنده وب خود را داشته باشید، انتظار نمی رود همه چیز را بدانید. بر این واقعیت تأکید کنید که در حالی که هنوز فلان موضوع را نمی‌دانید، سریع یاد می‌گیرید و تمایل دارید که آن را دنبال کنید. این به شما اعتبار بیشتری می دهد، نسبت به اینکه تظاهر کنید متخصص هستید.

۲-۶ تحقیق و مشارکت

به نظر می رسد این بدیهی ترین توصیه مصاحبه این باشد که تحقیق در مورد شرکت و دانستن آنچه آنها انجام می دهند را فراموش نکن.

با این حال، این به این معنی نیست که صفحه «درباره» آنها را اسکن کنید و بتوانید محصولات و خدمات آنها را بازگو کنید. کارفرمایان می‌خواهند ببینند که شما واقعاً درک می‌کنید که شرکت چه می‌کند و مهم‌تر از همه، نقش شما به‌عنوان توسعه‌دهنده وب در کجا قرار می‌گیرد.

اطمینان حاصل کنید که می توانید با اطمینان و دانش در مورد ماموریت آنها و نحوه مشارکت شما صحبت کنید. پاسخ های خود را در چارچوب شرکت تنظیم کنید و سؤالاتی بپرسید که نشان دهد شما علاقه مند و درگیر هستید.

قبل از مصاحبه برای استخدام برنامه نویس:

  • شبکه های اجتماعی شرکت را برای آخرین اخبار و به روز رسانی های آنها بررسی کنید.
  • درباره فردی که مصاحبه شما را انجام می دهد کمی تحقیق کنید. این ممکن است به شما کمک کند تا نقاط مشترکی پیدا کنید!
  • درباره صنعت یا جایگاه شرکت تحقیق کنید تا از روندها و چالش‌های کلیدی آن‌ها آگاه شوید.

۳-۶ کار تیمی را فراموش نکنید

بخش بزرگی از یک توسعه دهنده وب خوب بودن، کار تیمی است. شما فقط پشت کامپیوتر برنامه نویسی نخواهید کرد: باید با طراحان، توسعه دهندگان دیگر، بازاریابان، صاحبان محصولات، حتی مدیرعامل همکاری کنید.

در میان تمام نکات فنی، مهارت‌های ارتباطی قوی و روحیه تیمی امتیازات قابل توجهی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در پایان روز، کارفرمایان می‌خواهند مطمئن باشند که شما به خوبی با دیگران کار می‌کنید و نگرش مثبتی را به دفتر می‌آورید. این رمز را در مصاحبه خود بیان کنید و کلید شغل خود را در دست بگیرید!

۷- نکته نهایی

به پایان آمد این مبحث: امیدواریم اکنون که در مورد مسیر اولین شغل برنامه نویسی تان به دنبال استخدام برنامه نویس هستید، به اندازه کافی بهره برده و آگاه شده باشید و همچنین در مورد نحوه رسیدن به شغل و استخدام شدنتان خیلی دید بهتری نسبت به قبل از مطالعه این مقاله داشته باشید.

خلاصه ای از مقاله

کجا به دنبال فرصت های استخدام برنامه نویس بگردیم؟

همانطور که تا حد ممکن در حال تجربه دنیای واقعی هستید، همزمان باید یک استراتژی جست و جوی شغلی نیز، داشته باشید. همانطور که می دانید توسعه وب یک زمینه شغلی بسیار گسترده است، بنابراین شاید در مسیر رسیدن به اولین شغل تان به عنوان یک برنامه نویس تازه کار نیاز باشد، راه های مختلفی را امتحان کنید. قبل از شروع به جستجو، باید آنچه را که به دنبالش هستید، دقیقا مشخص کنید و از آن برای ساده کردن جستجوی خود استفاده کنید.

نکاتی تجربی که برای موفقیت در استخدام، بهشان نیاز دارید

چالش بعدی در یافتن اولین شغل توسعه وب شما به عنوان یک برنامه نویس تازه کار، راه پیدا کردن به یک مصاحبه کاری است.

در حالی که برای توسعه دهندگان باتجربه و حرفه ای، شکار شدن توسط هدهانتر ها کاملا عادی است(برنامه نویس با تجربه متقاضیان زیادی دارد)، کسانی که تازه وارد این صنعت شده اند راهی متفاوت و طولانی تری در پیش دارند.

فهرست مطالب مقاله

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: