لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

راهنمای منتورینگ در سازمان + معرفی ۵ مدل پرکاربرد

منتورینگ سازمانی یکی از به روز ترین و پربازده ترین روش های توسعه مهارت های فنی، فردی و تجربی است. روشی که با همراهی فرد یا افرادی متخصص به پرسنل سازمان شما در طی کردن مسیر متناسب با اهداف و شرایطشان، به بهترین شکل ممکن کمک می کند. در این مقاله شما را با این روش آشنا می کنیم و قول میدهیم که به شدت جذب و شیفته اش خواهید شد!

سازمان ها همیشه به دنبال راه هایی برای پرورش و حفظ بهترین افراد خود هستند. خوشبختانه ، بیشتر کارمندان هم به طور مشابه به دنبال راه‌هایی برای توسعه فردی و شغلی و افزایش رضایت از کار خود هستند.
اینجاست که منتورینگ در محل کار، که گاهی اوقات به عنوان منتورینگ در سازمان یا کسب و کار هم شناخته می‌شود، وارد عمل می‌شود. که البته انجام دادن آن نیاز به رسیدن به درک و شناخت بالایی از نیازها و چالش های منابع انسانی دارد و ممکن است برای هر سازمانی در این لحظه مناسب نباشد. 

در این مقاله، در مورد اینکه منتورینگ در سازمان چگونه می‌تواند به شما کمک کند تا با ایجاد فرهنگ و محیط کاری بهتر که در آن کارکنان بتوانند به صورت دائمی یاد بگیرند و مهارت هایشان را توسعه دهند، صحبت خواهیم کرد. تا انتها همراه ما باشید تا با استفاده از ابزار منتورینگ بتوانید افراد خود را بهتر حفظ کرده و با پیشرفت سازمانتان مهارت هایشان را توسعه دهید.

۱- چرا منتورینگ در سازمان اینقدر مهم است؟

منتورینگ در محل کار مشارکتی است که به منظور یادگیری و رشد از جنبه های شخصیتی، رفتاری، مهارتی و سازمانی در تک تک افراد شکل می گیرد. داشتن یک منتور در محل کار به طور سنتی را می توان به نقشی که کارمندان ارشد و باتجربه تر برای افراد تازه کار تر بازی می کنند تشبیه کرد که به ویژه در ابتدای کار به کارمندان جوان تر نوعی از منتورینگ و حمایت را ارائه می کنند. این این کار البته به‌عنوان «منتورینگ غیررسمی» شناخته می‌شود، زیرا اغلب به صورت خود جوش توسط یک فرد در نقش منتور به فردی دیگر در نقش منتی با گرفتن او «زیر بال»اش انجام می شود.

در مورد منتورینگ غیررسمی چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد، و بسیاری از افراد موفق از این نوع روابط به عنوان کمک به آنها برای رسیدن به جایی که امروز هستند یاد می کنند.
با این حال، مشکل منتورینگ غیررسمی این است که اغلب انحصاری، غیر قابل نظارت، سلیقه ای و تلاشی پراکنده است، به طوری که مردم غالبا افرادی که با آنها از لحاظ حسی با آنها بیشتر ارتباط برقرار کنند را، منتور خود انتخاب می کنند (و ممکن است در این فرآیند کار خاصی هم انجام نشود).

این نوع روابط نیز اغلب به شانس محض متکی هستند. چه زیاد کارآفرینان موفق که می گویند وقتی با یک فرد مهم ملاقات کرده اند، شانس به آنها رو کرده و اصطلاحا، “در مکان مناسب در زمان مناسب” قرار گرفته بودند.
برای نتیجه گیری بیشتر از منتورینگ در سازمان لازم است برنامه «منتورینگ رسمی» طراحی و اجرا شود تا به کارکنان فرصت‌های برابر برای توسعه خودشان و در نهایت خود سازمان داده شود.

۲- آیا حتما باید یک برنامه منتورینگ رسمی ایجاد کنم؟

یک برنامه منتورینگ رسمی زمانی است که یک سازمان در گام اول یک برنامه منتورینگ تنظیم می کند و در گام دوم به طور فعال منتی ها و منتورهای متناسب را به هم مطابقت می دهد و در گام آخر نیز از روابط ایجاد شده برای توسعه طولانی مدت هر فرد در مسیر رسیدن به اهداف سازمان نظارت و در عین حال حمایت می کند.
برنامه های منتورینگ در سازمان را می توان با استفاده از اکسل، شیت و حتی به صورت دستی و یا از طریق برنامه ها و یا نرم افزارهای منتورینگ اجرا کرد. نرم‌افزارها با استفاده از هوش مصنوعی برای مطابقت دادن و ارائه ابزارهای یکپارچه برای مدیریت مؤثر روابط بسیار راهگشا هستند. ما نیز در گلرن از نرم افزار اختصاصی منتورینگمان استفاده می کنیم.

هنگام تصمیم‌گیری برای راه‌اندازی یک برنامه منتورینگ در سازمان توجه به سؤالات زیر برای شما بسیار مفید است:

  • پتانسیل و ظرفیت پیاده سازی برنامه منتورینگ در سازمان تان چقدر است؟
  • چگونه منتورینگ با اهداف یادگیری و توسعه در سازمان شما و هر عضو آن هماهنگ است؟
  • چند نفر در حال حاضر در سازمان شما به نوعی به منتور دسترسی دارند؟

برای ایجاد یک برنامه رسمی، لازم است منتورینگ را در سراسر سازمان خود جاری کنید و با اینکار به مرور زمان سوگیری را نسبت به آن حذف می کنید. شما همچنین به طور فعال می بایست رشد و توسعه همه کارکنان خود را تشویق کنید.

۳- مزایای منتورینگ در سازمان

مزایای منتورینگ برای هر سازمانی بسیار متنوع است. از توسعه رهبری گرفته تا حمایت از ابتکارات، کارتیمی، افزایش فروش، عزت نفش و… راه های زیادی وجود دارد که منتورینگ می تواند از ارکان کسب و کار شما حمایت کند.
منتورینگ در محل کار همچنین بر رشد شخصی افراد شما تأثیر می گذارد، می تواند به طور مثبت از سلامت روان آنها حمایت کند و میزان حفظ و نگهداشت کارکنان را نیز بهبود بخشد.
در اینجا مزیت های پیاده سازی یک برنامه منتورینگ در سازمان را به صورت تیتر وار آورده ایم:

۱-۳ مزایا برای منتی ها

پیدا کردن یک منتور در محل کار می تواند به کارمندان شما در ایجاد مهارت های ضروری کمک کند. کسانی که در محل کار منتور دارند از افزایش ویژگی های زیر بهره مند می شوند:

  • اعتماد به نفس
  • خودآگاهی
  • رضایت شغلی
  • انگیزش
  • ارتقای شغلی
  • وفاداری به شرکت
  • شکوفا شدن در محل کار

۸۹ درصد از کسانی که منتور داشته اند به منتور شدن برای دیگران نیز می پردازند و از این رو به آنها کمک می کنند. تا در نهایت یک چرخه یادگیری و توسعه فردی در سازمان شکل بگیرد که همگان از آن نفع خواهند برد.

۲-۳ مزایای برای منتور ها

همچنین مزایای مثبت زیادی برای کسانی که در نقش منتور منتورینگ را انجام می دهند وجود دارد. مطالعات نشان داده است که این ویژگی ها در منتور ها افزایش می یابد:

  • اعتماد به نفس
  • مهارت های ارتباطی
  • احساس ارزشمندی
  • وفاداری به شرکت
  • شکوفایی در محل کار
  • رضایت شغلی
  • عزت نفس

هاروارد بیزینس ریویو مطالعه ای را انجام داد که در آن تاثیرات مثبتی را که منتورینگ در سازمان می تواند بر خود منتورها داشته باشد را بررسی کرده است و دریافته است که منتور ها سطوح پایین تری از اظطراب را تجربه می کنند. و شغل خود را معنادارتر از کسانی که منتور نبودند توصیف کردند.

۳-۳ مزایا برای سازمان شما

نتایج مثبت منتورینگ فراتر از توسعه شخصی، برای افراد درگیر در خود فرایند منتورینگ در سازمان بسیار پر رنگ است. منتورینگ در محل کار مزایای بسیار زیادی برای خود سازمان دارد که ویژگی های زیر را تقویت می کند:

  • مشارکت
  • رضایت کارکنان
  • وفاداری و تعهد کاری
  • که همه اینها به حفظ کارکنان در این شرایط ویژه کمک می کند!

همچنین:

  • تنوع در رهبری
  • اشتراک دانش
  • تطابق تازه کارها با پوزیشن شغلی
  • فرهنگ سازمانی

به علاوه کاهش چشمگیر هزینه های یادگیری و آموزش، زیرا شما از متخصصان درون سازمان خود برای تقویت توسعه دیگران استفاده می کنید. و کاملا به صورت بهینه و مشخص برنامه منتورینگ را طراحی و اجرایی می کنید.
یکی دیگر از مزایای سازمان هایی که در محل کار منتورینگ ارائه می دهند، فرصت های استخدام نیروی بیشتر و متنوع تر است. مطالعات نشان داده است که ۷۹ درصد نسل جدید، منتورینگ را برای موفقیت شغلی خود بسیار مهم می دانند. با توجه به اینکه تا سال ۲۰۲۵، این جمعیت بیش از ۷۵ درصد از نیروی کار را شامل می شود، باید اولویت اصلی برای هر سازمانی به ویژه در مشاغل تکنولوژی و رقابتی تر باشد.

۴- آمارهای کلیدی منتورینگ در محل کار

در ادامه به برخی از آمارهای کلیدی از اجرای برنامه منتورینگ در سازمان ها اشاره می کنیم. با این حال، این تنها بخشی از داده های موجود است که اثربخشی منتورینگ در محل کار را نشان می دهد:

  • ۸۴ درصد از شرکت های فورچون ۵۰۰ برنامه های منتورینگ دارند.
  • ۹۴ درصد از کارمندان گفتند اگر فرصتی برای یادگیری و رشد به آنها ارائه شود، مدت بیشتری در یک شرکت می مانند.
  • ۶۷ درصد از کسب و کارها افزایش بهره وری را به دلیل منتورینگ گزارش کردند.
  • ۵۵ درصد از کسب و کارها احساس می کردند که منتورینگ تأثیر مثبتی بر سود آنها دارد.
  • ۷۱ درصد از افرادی که منتور دارند می گویند که شرکت آنها فرصت های خوبی برای پیشرفت در حرفه شان فراهم می کند، در مقابل ۴۷ درصد از کسانی که منتور ندارند.
  • دلایل اصلی برای هزاره هایی که می خواهند شغل خود را ترک کنند عبارتند از: “فرصت کافی برای پیشرفت” با ۳۵٪ و “فقدان فرصت های یادگیری و توسعه” با ۲۸٪.
  • بیش از ۴ نفر از هر ۱۰ نفر که منتور ندارند می گویند که در سه ماه گذشته به ترک شغل خود فکر کرده اند.
  • ۸۷ درصد از منتورها و منتی ها از طریق روابط منتورینگ خود احساس قدرت می کنند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده اند.
  • برنامه های منتورینگ، نمایندگی اقلیت ها را در سطح مدیریت از ۹ درصد به ۲۴ درصد افزایش داد.

همانطور که مطالعات متعدد تاثیرات مثبت منتورینگ در سازمان را نشان داده است، این یکی از ساده ترین کارهایی است که سازمان ها می توانند برای حفظ کارکنان با انگیزه خود برایشان انجام دهند.

۵- برنامه رایج منتورینگ در سازمان

ما برای انتخاب پنج برنامه برتر منتورینگ در محل کار با تیم متخصصان منتورینگ خود مشورت کرده ایم. این راهنما را بخوانید تا بیشتر در مورد آن بیاموزید.

۱-۵ ارتقای شغلی توسط پیاده سازی برنامه منتورینگ در محل کار

منتورینگ شغلی تا حد زیادی رایج‌ترین برنامه منتورینگ است که در سازمان می‌بینیم. این رابطه سنتی منتورینگ یک به یک می تواند ۶-۱۲ ماه طول بکشد.

چگونه شرکت ها از منتورینگ شغلی در محل کار سود می برند؟

برای حفظ کارکنان ماهر و توسعه رهبران آینده، درک اهداف شغلی کارکنان و همسو کردن آنها با اهداف سازمانی بسیار مهم است. منتورینگ در سازمان‌ها هم توسعه شغلی و هم توسعه رهبری را قادر می‌سازد تا به کارکنان کمک کند مهارت‌های جدیدی کسب کنند و احساس کنند با همکاران و سازمان شما درگیر هستند. شرکت‌ها با تشویق فرهنگ یادگیری از طریق منتورینگ، اطمینان می‌دهند که کارکنان نقش فعالی در گسترش دانش و بهترین شیوه‌ها در سراسر سازمان خود دارند. همه این عوامل به کارکنان شادتر و حفظ کارکنان بهتر برای یک سازمان قوی تر و موثرتر منجر می شود.

با منتورینگ شغلی، می‌توانید:

  • حفظ کارکنان را بهبود ببخشیدبه کارکنان این امکان را می دهد تا مالکیت توسعه خود را به دست گیرند
  • برنامه های مقرون به صرفه و مقیاس پذیر با منابع انسانی محدود ارائه دهید
  • کارمندان فرصتی برای یادگیری و توسعه پیدا می کنند که می تواند به پیشرفت شغلی آنها کمک کند و آنها را از احساس رکود در نقش خود باز دارد. ارائه یک برنامه رسمی منتورینگ شغلی یک راه ملموس برای نشان دادن کارمندان است که روی شغل آنها سرمایه گذاری می کنید.
  • ماهیت مشارکتی منتورینگ، کارکنان و پیوندهای بین فردی را توسعه می دهد، در حالی که فرصت هایی را برای مسیریابی شغلی ایجاد می کند. اساساً، کارمندان مهارت‌های خود را تقویت می‌کنند، مهارت‌های جدیدی به دست می‌آورند و می‌توانند در محل کار دوستی برقرار کنند که همه اینها منجر به افزایش تعامل می‌شود.

۲-۵ منتورینگ توسعه رهبری در سازمان

با پتانسیل بالا، ستاره های در حال ظهور را با رهبران، بهترین عملکردها و یکدیگر مرتبط می کند. این منتورینگ یک به یک، زنجیره رهبری یک شرکت را پرورش می دهد.
چگونه شرکت ها از منتورینگ با پتانسیل بالا در محل کار سود می برند؟
پتانسیل های بالا یک دارایی فوق العاده ارزشمند برای هر شرکتی است، اما حفظ آنها اغلب دشوار است. با تزکیه دقیق، شرکت‌ها می‌توانند حفظ را افزایش دهند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند در صورت نیاز، رهبران مناسب را در رأس منصوب کنند، که برای سلامت و آینده هر سازمانی حیاتی است. درگیر کردن این ستاره‌های در حال ظهور و همچنین قرار دادن آنها در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، توسعه مهارت‌های رهبری آنها و اطمینان از آموختن آنچه که برای برتری در نقش‌های جدید آینده نیاز دارند، ضروری است. این منجر به بهبود تعامل، زمان سریع‌تر برای بهره‌وری و هزینه‌های فرسایشی کمتر می‌شود.

با منتورینگ با پتانسیل بالا، می‌توانید:

  • حفظ مشارکت‌کنندگان کلیدی را بهبود ببخشید
  • قدرت نیمکت رهبری خود را عمیق‌تر
  • ایجاد تجارب توسعه شغلی در شرایط بحرانی

چگونه کارمند ها از منتورینگ با پتانسیل بالا در محل کار سود می برند؟

منتورینگ با پتانسیل های بالا با توجه شخصی، منتورینگ و پیشرفت حرفه ای به آنها پاداش می دهد. این نوع منتورینگ در محل کار، پتانسیل های بالایی را برای یادگیری سریعتر و آماده شدن برای تصدی پست های رهبری زودتر ممکن می سازد. این نوع توسعه شخصی برای کارمندان جذاب است و شواهد ملموسی را ارائه می دهد که کارفرمای آنها در شغل آنها سرمایه گذاری می کند.

۳-۵ منتورینگ برابری طلب

برابری برای شرکت هایی که می خواهند استعدادهای برتر را جذب و حفظ کنند و در عین حال به یک کارفرمای منتخب تبدیل شوند، محبوبیت منتورینگ در ایجاد برابری در سازمان افزایش یافته است. این مدل منتورها و منتی ها را در یک برنامه منتورینگ یک به یک با هدف درگیر کردن و توسعه زیرمجموعه های خاصی از کارمندان جفت می کند و می تواند ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد.

چگونه شرکت ها از منتورینگ برابر در سازمان سود می برند؟

پرورش یک فرهنگ فراگیر در محل کار که در آن دیدگاه های متنوع شنیده می شود، نوآوری و خلاقیتی را تقویت می کند که نتیجه نهایی را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات McKinsey & Company نشان داد که سازمان‌های دارای تنوع قومیتی و جنسیتی به ترتیب ۳۵% و ۱۵% احتمال بیشتری برای دستیابی به بازده مالی بالاتر از میانگین دارند. منتورینگ تنوع نه تنها به سازمان ها کمک می کند استعدادهای متنوع را توسعه دهند و حفظ کنند، بلکه به ایجاد جامعه ای قوی از استعدادهای متنوع برای نیازهای آینده نیز کمک می کند. ارائه یک برنامه منتورینگ تنوع به شرکت ها کمک می کند تا خود را از رقبای خود متمایز کنند و در عین حال از کارکنان خود پشتیبانی طولانی مدت ارائه دهند.

با منتورینگ تنوع، می‌توانید:

  • تنوع را در رهبری یا رشته‌های عملکردی خاص بهبود بخشید
  • بهتر کارمندان را جذب و حفظ
  • جمعیت‌های مختلف را با یکدیگر پیوند دهید تا تجربیات را یاد بگیرند و به اشتراک بگذارند

چگونه کارمندان از برنامه‌های منتورینگ برابر سود می‌برند؟

آموزش تنوع در سازمان، طیف وسیعی از کارکنان را قادر می‌سازد تا نظرات، ایده‌ها، دانش، تجربیات و موضوعات منتورینگ خود را در سازمان و در یک زمین بازی به اشتراک بگذارند. از طریق ابتکارات تنوع، کارکنان آگاهی فرهنگی را برای ایجاد یک فرهنگ سازمان فراگیر. منتورینگ تنوع محیطی از اعتماد، تعلق، درک، حمایت و تشویق برای نیروی کار متنوع ایجاد می کند. این به کارمندان فرصتی می دهد تا نگرانی های خود را بیان کنند، بر موانع غلبه کنند و راه حل پیدا کنند. در نتیجه، کارمندان را تشویق می‌کند تا بالاترین توانایی خود را انجام دهند.

۴-۵ منتورینگ معکوس

منتورینگ معکوس، تغییری مدرن در مدل منتورینگ سنتی است. مشاور معکوس یک کارمند مسن تر و با تجربه تر را با یک تازه وارد جوان تر و با تجربه کمتر شریک می کند. شرکت ها می توانند منتورینگ معکوس را در یک محیط یک به یک یا گروهی پیاده سازی کنند. کارمند جوان تر به عنوان منتور خدمت می کند و به اعضای ارشد سازمان اطلاعات به روز در مورد آخرین فناوری های تجاری، مهارت های فنی و روندهای محل کار ارائه می دهد.

شرکت ها چگونه از منتورینگ معکوس در محل کار سود می برند؟

منتورینگ معکوس فقط فرصتی برای تعامل و توسعه کارکنان نیست، بلکه پیوندهایی را بین رهبران ارشد و کارمندان درجه یک ایجاد می کند. با شکستن سیلوها و ایجاد ارتباط بین کارمندان بین نسلی، منتورینگ در محل کار، دانش حیاتی را به اشتراک می‌گذارد و نیروی کار آگاه‌تر و چابک‌تری ایجاد می‌کند که به آرامی عمل می‌کند.

با منتورینگ معکوس می‌توانید:

اشتراک دانش را بین نسل‌های جوان و نسل هزاره فعال کنید
ارتباطات بین کارمندان و مدیریت ارشد را تقویت کنید
کارکنان را به‌طور کامل‌تر در طول نسل‌ها درگیر کنید

چگونه کارمندان از برنامه‌های منتورینگ معکوس سود می‌برند؟

منتورینگ معکوس، رهبران ارشد و تیم‌های اجرایی را با دادن بینش‌هایی از نسل‌های جوان (میلنیال‌ها و نسل Z)، و همچنین جدیدترین فناوری‌ها، تقویت می‌کند. در واقع، بر اساس یک نظرسنجی توسط PGi، ۷۰٪ از افراد غیر هزاره می گویند که برای منتورینگ معکوس آماده هستند. مزایا به همین جا ختم نمی شود. کارمند جوان‌تر به مسائل مدیریتی در سطح کلان و دیدگاه‌های سرپرست اجرایی می‌رسد. منتورینگ معکوس در محل کار می تواند یک راه عالی برای ایجاد محیط های کاری فراگیر باشد، که حس تعلق را در میان کارکنان تقویت کند، در حالی که تعامل و حفظ را افزایش می دهد.

۵-۵ منتورینگ مشارکتی

حلقه منتورینگ یک فرمت همتا به همتا است که به کارمندان امکان می‌دهد همتایانی را پیدا کنند که علایق یا اهداف یادگیری مشترک دارند و با هم به عنوان یک گروه توسعه یابند. هر حلقه دارای یک مالک (یک کارمند) است که تعداد شرکت کنندگان را تعیین می کند و انتظارات را برای چگونگی، زمان و چرایی تشکیل حلقه تعیین می کند. توصیه می‌کنیم عضویت را به ۵-۸ کارمند در هر حلقه محدود کنید.

شرکت ها چگونه از جلسات منتورینگ در محل کار سود می برند؟

به لطف Lean In، جلسات منتورینگ به طور فزاینده ای محبوب شده اند. جای تعجب نیست که چرا کارفرمایان این مدل را اتخاذ می کنند – از آنجایی که کارمندان مالک حلقه ها هستند و آنها را اداره می کنند، این نوع برنامه نسبتاً سبک مدیریت است. حلقه‌ها به اشتراک گذاری دانش بین بخشی را ترویج می‌کنند که استخر دانش سازمانی را گسترش می‌دهد. نتیجه؟ نوآوری را با ایجاد ارتباط با افرادی با مهارت های متفاوت که علاقه مند به حل چالش های مشابه هستند، بهبود بخشید.

با جلسات منتورینگ، می‌توانید:

  • ایجاد روابط شخصی درون سازمانی،
  • یادگیری مشارکتی و اشتراک دانش را تسهیل
  • با افزایش تخصص عملکردی و مجموعه‌های مهارتی کارکنان، پیشرفت شغلی را افزایش دهید

چگونه کارمندان از جلسات منتورینگ سود می‌برند؟

کارمندان می توانند با همکارانی که علایق مشابهی دارند ارتباط برقرار کنند. این به ایجاد پیوند بین افرادی کمک می کند که در غیر این صورت ممکن است تعامل نداشته باشند. و تأثیر دوست داشتن در محل کار را نادیده نگیرید – گالوپ در واقع شامل این سؤال است که “آیا بهترین دوست در محل کار دارید؟” به عنوان بخشی از پرسشنامه مشارکت سالانه Q12 آنها. جلسات منتورینگ به کارمندان کمک می‌کنند همتایان همفکر خود را در محل کار پیدا کنند، که به تقویت حس تعلق کمک می‌کند. حلقه‌ها همچنین می‌توانند به عنوان یک لایه پشتیبانی اضافی برای کارمندان عمل کنند. بسیاری از سازمان‌ها دایره‌هایی را برای گروه‌های کارمند خاص، مانند ادغام کهنه‌سربازان، ارتقای زنان در STEM، حفظ کارمندان LGBTQ و غیره تنظیم کرده‌اند.

۶- چرا از منتورینگ سازمانی استفاده کنیم؟

پیاده‌سازی منتورینگ در سازمان تنها به چیزی که کسب‌وکار شما می‌تواند به دست آورد نیست، بلکه همانطور که نشان دادیم، هزینه فرصت سرمایه‌گذاری نکردن در منتورینگ می‌تواند بسیار زیاد باشد.
اکنون ما مشخص کرده‌ایم که منتورینگ در محل کار چقدر مهم است، احتمالاً برای یافتن اینکه چگونه می‌توانید یک برنامه آموزشی مؤثر را در سازمان خود اجرا کنید، احساس خارش دارید.
همانطور که می بینید، منتورینگ فقط یک کار خوب نیست، بلکه بخشی ضروری از جعبه ابزار یادگیری و توسعه شما است.
با اجرای یک برنامه آموزشی رسمی می توانید از تغییرات پایداری بهره مند شوید. سؤال این نیست که «چرا منتورینگ مهم است»، بلکه سؤال این است که «چرا قبلاً آن را انجام نمی دادیم!»
منتورینگ مزایای زیادی برای شرکت ها و کارمندان به همراه دارد.، از هر ۱۰ کارگر، ۹ نفر از هر ۱۰ نفر که یک منتور در محل کار دارند، از شغل خود راضی هستند بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ توسط CNBC و SurveyMonkey زمانی که کارمندان راضی هستند، شرکت‌ها از مزایای آن بهره می‌برند. آنها کارگران مولد و متعهد به دست می آورند، که می تواند تأثیر مثبتی بر درآمد آنها داشته باشد.
اما مزایای آن بسیار گسترده تر از این است. در اینجا چندین دلیل وجود دارد که چرا شرکت ها از منتورینگ در محل کار استفاده می کنند.

۱-۶ حفظ کارکنان

در یک چشم انداز رقابتی برای استعدادها، کارکنان ناراضی و ناراضی انگیزه کمتری برای ماندن در محل کار دارند. داشتن یک برنامه آموزشی رسمی حفظ استعداد را افزایش می دهد. این سیستم یک سیستم پشتیبانی و یک تابلوی صدا برای هر گونه نگرانی که ممکن است داشته باشند، فراهم می کند، در حالی که آنها را تشویق می کند تا شبکه سازی کنند و از دیگران در سازمان یاد بگیرند. زمانی که کارمندان در حال یادگیری هستند، به احتمال زیاد درگیر کار خود می شوند. هر چه بیشتر درگیر کار خود باشند، احتمال ترک آنها کمتر است.

۲-۶ پیشرفت شغلی

یک گزارش یادگیری نیروی کار لینکدین نشان داد که ۹۴ درصد از کارمندان مدت بیشتری در شرکتی که روی شغل آنها سرمایه گذاری می کند، می مانند. یک برنامه آموزشی ساختاریافته زمانی را برای کارمندان اختصاص می دهد تا پیشرفت شغلی خود را با منتورها خود ارزیابی کنند و زمینه هایی را که باید برای رسیدن به مرحله بعدی شغل خود توسعه دهند، شناسایی کنند. یک برنامه منتورینگ راهی عالی برای اطمینان از اینکه کارکنان درک بهتری از مسیر شغلی دارند و آماده هستند تا از فرصت‌های شغلی به‌موقع استفاده کنند، است.

۳-۶ تنوع، برابری، شمول و تعلق

کنید این روزها، داشتن یک محل کار متنوع، عادلانه و فراگیر یک الزام تجاری است. کارکنان انتظار دارند محیطی وجود داشته باشد که به آنها اجازه دهد خود واقعی خود باشند و فضایی که بتوانند در آن احساس تعلق داشته باشند.
، برای موفقیت در این حوزه، شرکت‌ها باید در سیاست‌های خود عمدی عمل کنند و منتورینگ بخش مهمی از آن است مدرسه وارتون. چه از طریق جلسات انفرادی، چه از طریق محافل یادگیری یا جلسات منتورینگ گروهی، منتورینگ می تواند به عنوان فضایی برای گفتگوهای باز (و گاهی اوقات) دشوار لازم برای پیشبرد شرکت عمل کند. یک برنامه منتورینگ رسمی همچنین فرصت هایی را برای کارمندانی که نمایندگی کمتری دارند باز می کند. یک مطالعه نشان داد که به طور متوسط، منتورینگ، نمایندگی کارکنانی را که کمتر از آنها نمایندگی می کنند را ۹ تا ۲۴ درصد در سطح مدیریتی افزایش می دهد.

۴-۶ توسعه مهارت

در دنیای فناوری محور، تغییرات صنعت با سرعتی سرسام آور اتفاق می افتد. کسب‌وکارها باید اطمینان حاصل کنند که کارکنان دائماً مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهند تا با این تغییرات همگام شوند، در غیر این صورت خطر بی‌ربط شدن آنها وجود دارد. یک برنامه منتورینگ ساختاریافته می‌تواند تضمین کند که سازمان‌ها شکاف‌های مهارتی را شناسایی کرده و توصیه‌ها و آموزش‌های مناسبی را برای پر کردن این نقاط ضعف در خط لوله استعدادشان ارائه می‌دهند.

 همچنین می تواند به برنامه ریزی جانشین پروری برای تجهیز استعدادهای آینده شرکت کمک کند. کارمندان ارشد می توانند شکاف ها در مهارت ها و دانش را در میان کارکنان سطح اولیه شناسایی کنند و در صورت نیاز برای رفع آنها تلاش کنند. این عمل به صورت معکوس نیز کار می کند، زیرا کارمندان جوان تر، کارکنان دارای حق را در مهارت های اجباری برای محل کار ترکیبی منتورینگ می کنند.

۵-۶ اتصال در محل کار ترکیبی

در دنیای پس از همه گیری، اتصال مجازی از همیشه مهمتر است. ایجاد برنامه ای با قابلیت ها و اجزای منتورینگ حضوری و مجازی، شبکه های مجازی را به یک عادت تبدیل می کند و کارمندان را قادر می سازد تا با همکاران خود در ارتباط باشند، حتی اگر در یک مکان فیزیکی کار نمی کنند. یک برنامه منتورینگ مجازی هم از منتورها و هم از منتورها پشتیبانی می کند، زیرا آنها را قادر می سازد کمتر احساس انزوا کنند و در عین حال بر تعامل آنها با سازمان تأکید می کند. این تعامل قوی و تعهد به یک شرکت می‌تواند به کاهش نرخ گردش مالی در سازمان‌ها و توانمندسازی کارکنان برای ماندن و رشد کمک کند.

۶-۶ سلامت روان و رفاه کارکنان

نهایت، منتورینگ به طور مثبت بر سلامت روان و رفاه کارکنان. یک محل کار حمایتی مستلزم آن است که کارکنان احساس امنیت روانی داشته باشند. منتورینگ توسعه روابط نزدیک را تقویت می کند، که باعث ایجاد حس تعلق و ارتباط بین کارکنان می شود. هنگامی که کارمندان در سطح حمایتی و همدلانه با افراد ارتباط برقرار می کنند، به احتمال زیاد درگیر کار خود می شوند و به شرکت اهمیت می دهند.

۷- کلام آخر

در دنیای تجاری پرنوسان امروزی، برای سازمان ها بسیار مهم است که کارکنان را هم از نظر فکری و هم از نظر احساسی درگیر کنند. از طریق منتورینگ، کارکنان خود را به عنوان بخش حیاتی سازمان می شناسند و در عین حال سطح مالکیت بالایی را ایجاد می کنند. با بهبود مشارکت و حفظ کارکنان همراه با سایر ابتکارات شرکت، منتورینگ به نتیجه شرکت کمک می کند و در عین حال اطمینان می دهد که کارکنان برای انجام کار خود مطابق با چشم انداز سازمان احساس تعهد می کنند.

جهت تهیه این مقاله منابع زیر را با تجاربمان گره زده ایم:
https://chronus.com/     https://www.guider-ai.com

فهرست مطالب

خبرنامه گل ارن

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: