لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

چالش های برونسپاری خدمت با علی رضا پیشه ور+ ویدئوی مصاحبه

مصاحبه با علیرضا پیشه‌ور،هم بنیان‌گذار کارلاین که از آموزش وپشتیبانی نیروی کار میگه “یکی از معضل های اصلی کارفرمایان به خصوص در زمینه عملیات و پشتیبانی در واقع مشکل منابع انسانی و نیروهای عملیاتی و پشتیبانی هست که ریزش بسیار بالایی داشتند”خیلی از شرکت های بزرگ خودشون میگن که بیش از ۱۰۰درصد و ۱۵۰درصد ریزش […]

کارلاین انتخاب امروز برای حل بحران نیروی کار عملیاتی مناسب سازمان

مصاحبه با علیرضا پیشه‌ور،هم بنیان‌گذار کارلاین که از آموزش وپشتیبانی نیروی کار میگه

“یکی از معضل های اصلی کارفرمایان به خصوص در زمینه عملیات و پشتیبانی در واقع مشکل منابع انسانی و نیروهای عملیاتی و پشتیبانی هست که ریزش بسیار بالایی داشتند”
خیلی از شرکت های بزرگ خودشون میگن که بیش از ۱۰۰درصد و ۱۵۰درصد ریزش نیروهای عملیاتی را دارند. ما در واقع بازار را رصد کردیم و تحلیل های بازار انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که این کار لاین رو راه اندازی کنیم و یه جورایی کارفرمایان را پشتیبانی کنیم در لول های مختلفی با کارفرمایان داریم کار میکنیم.در لول اول در واقع هر کارفرما پیک کاری دارد ولی بستگی به نوع کار داره به خصوص در تهران در عملیات در واقع این پیک کاری خودش رو بهتر نشون میده مثلاً من مثالی رو به شما بزنم که خیلی از هتل ها ۳ روز ۴ روز آخر هفته را پیک کاری دارند نمی تونند خودشون بروند استخدام کنند چون هزینه سربار است چون باید چهار روز بیکار باشند و سه روز آخر هفته رو ازش استفاده کنه استفاده کند و باعث میشه که برن از میادین یا هر جایی نیرو بیارن که این نیروها آموزش ندیده اند و این نیروها رو نمیتونن بیمه کنند و مشکلات تامین اجتماعی و وزارت کار مواجه هستند که در واقع یک جورهایی واسشون ریسکه اگر اتفاقی بیفته باید خودشون مسئولیتش رو به عهده بگیرند ولی کار لاین اومده نیروهای ثابت خودش رو که تامین اجتماعی شدن نیروهایی که طب کار دارن و تمام گزینش ها رو انجام دادن در اختیار کارفرمایان قرار میده و کارفرمایان با خیال راحت به تولید شون فکر میکنه در واقع کار لاین اومده چه جوری مشکلات کارفرمایان را حل بکنه.
اما سوال من این هست که بیزینس مدلی که کار لاین داره یک باراضافی برای اون شرکت نیست چون در حالت عادی باید با نیرو سروکله یزنه وهم در واقع با شما باید کار بکند. قراردادی با شما داره ،ونیرو هم در مجموعه اش هست ،ممکنه یکسری بحث هایی حاشیه هایی که هست مدیریت اونها اتفاقاتی که بین نیروهای خودش و نیروهای شما به وجود میاد

چه برنامه‌ای برای این قضیه دارید؟

در واقع برایشان نه تنها بار نیس، بلکه ما به سمتی میریم که تمام نیرو هاشون را در اختیار خودمون قرار بدیم که اصلاً آنها نیازی نداشته باشند که به تولیدشون فکر کنند به کار خودشون فکر کنند، منابع انسانی شون رو کلاً بدهند به ما ،تمام نیروهایی که نیاز دارند را با کیفیت بالاتری در اختیارشون قرار میدیم ما حتی میریم با شرکت هایی که باهاشون قرارداد میبندیم، میریم اونجا رو بررسی میکنیم میزان خطرات کار رو میزان سختی کار رو فرهنگ کارو میسنجیم و بر اساس همون ،نیرو را معرفی می کنیم ولی آنها وقتی خودشون می خواهند نیرو را استخدام کنند این پروسه هم واسشون زمان بر هست، و هم هزینه بر،و ممکنه از یک نیرو خوششون نیاد یک هفته اومده آموزش دیده ولی مناسب نیست ،بنابراین دوباره آگهی، دوباره کار، دوباره همین فرایند را طی میکنند دوباره فردی دیگه میاد که باز هم ممکنه مناسب نباشد.

شما هم این مشکلات رو ندارید برای گرفتن خود همین نیروها؟ چه جوری میخواهید آماده شون کنید؟

ما کار و می سنجیم و تمام خصوصیات نیروهامون را میشناسیم، میدونیم چه نیرویی برای اونها مناسبه ،هر نیرویی رو برای این سازمان معرفی نمی کنیم ،بر اساس سیستم های اونها ،با توجه به شرایط اونها میفرستیم.
با توجه به اینکه بیشتر مذاکرات با شرکت ها با شماست،میخواستم ببینم آیا شرکت ها راحت از مدل شما،کاری که انجام می دهید و راهکارهایتان استقبال می کنند؟یا جبهه میگیرند؟
نه، درواقع انگیزه‌ای که برای من و تمام تیممون شده اینکه ما از هر ده نفری که میریم برای بازاریابی و مذاکره ، در واقع ابتدا بازاریابی میکنیم، رصد می کنیم اینکه چه شرکت هایی نیازبه ما دارند و بعد وارد مذاکره میشیم در واقع از ده شرکتی که میریم نه تای آنها می‌گن ، شما کجا بودید؟ جاتون خالی بود ،خیلی وقت تو ایران جاش خالیه، اینکه نیروی موقت را بتونید به صورت بیمه شده و با تمام قوانین وزارت کار در اختیار ما قرار بگیرد.ما قبلاً نیروی پاره وقت نیاز داشتیم، میرفتیم سر میدون ۴ نفر رو می آوردیم .در یکی از شرکت های معتبر که نمیتونم اسمش رو بیارم ،که وقتی میخواستن شکر رو خالی کنند اون نفر زیر اون شکر مونده بود و فوت کرده بود،ولی نفر روزمزد بود، از دو،سه جا شکایت کرده بودند ،ازوزارت کار ،از جاهای دیگه، ولی گفتند که اگر نیرو مون بیمه شده بود ،اگر بیمه مسئولیت مدنی داشت، اگر بیمه تامین اجتماعی داشت، حداقل می توانستیم یک پاسخی بدهیم ،ولی متاسفانه شرکتی نیست که به صورت پاره وقت ، این قابلیت ها رو به شرکت ها ارائه بده.

اگر شرکتی بخواهد نیروی شما رو کلا استخدام بکند این اوکی هست ؟

ما درقراردادهامون آوردیم که شما حق استخدام نیروهای ما رو ندارید، واسشون وجه التزامی گذاشتیم ،که این کار رو نکنند ولی برخی از شرکت ها دوست دارند واقعاً از راه قانونی استخدام بکنندوما طی مذاکرات و توافقاتی که داریم یک جورایی این نیرو ها را در اختیارشون قرار میدهیم.
پس شما آینده این کار و در ایران خیلی مثبت میبینید؟
بله، خیلی روشن و مثبت میبینم و مطمئنم همه ی کار فر مایان نیاز دارند به پشتیبانی مثل کارلاین که هر لحظه هر زمان اراده کنند نیرو بفرستیم.ما یک چیزی شبیه بیمه هستیم ،ولی با یک تفاوت ، بیمه میاد چیکار میکنه؟ بیمه میگه شما بیا پول بده به ما، خدایی نکرده هر موقع برای شما اتفاق بیفته ، ما جبران می کنیم. ما میگیم نه ،شما بیابا ما یک قرارداد ببندید ،این قرارداد برای شما هیچ تعهدی ایجاد نمی کند ،ولی ما را پشتیبان شما میکند، که هر لحظه هر زمان که شما نیرو نیاز داشتی ،کافیه که از پنل درخواست بدید و نیرو برای شما بفرستیم.هزینه‌ی همون نیرو بدید و نیازی نیست ،هزینه اضافه یا هزینه سرباری را داشته باشید.

این نیروهای عملیاتی و خدماتی را که فرمودید ر و خود خودتون از صفر غربال و مصاحبه می کنید؟

ما یک سیستم درواقع هوشمند استخدام داریم که بچه های فنی مون تحلیل و پیاده سازی کردند. ابتدا ما آگهی هامون را در جاب های مختلف بارگذاری می کنیم ،نفرات مورد نظر ما از طریق اپلیکیشن، خواسته های ما ، مدارک مورد نیازما برای استخدام را آپلود می کنند، ما آنها را دعوت به مصاحبه حضوری می کنیم، بعد از مصاحبه حضوری ،تست های روانشناسی میگیریم،که مثلا میزان خشونت شون برای چه کارهایی مفید هست ،بعد از اون قرارداد شون رو می بندیم، ضامن هایی که نیاز هست رو میگیریم و تمام وقت استخدام کار لاین میشوند. فقط در تهران الان کرج هم تا حدودی ساپورت می کنیم و در آینده نزدیک می خواهیم برای کل ایران در قالب یک بازار بتونیم جذب نیروها از تمام کشورداشته باشیم. بعد از قرارداد وارد پروسه آموزش میشوند ،در پروسه آموزش برخی از آموزش های ابتدایی رومثل فرهنگ کار، نحوه رفتار و کردارشون رو،ما تا جایی که میتونیم آموزش میدهیم ،چون نمی توانیم آموزش های تخصصی تری بدهیم ،مگر اینکه اون کار نیاز به آموزش تخصصی داشته باشد. مثل: تشریفات، صفر تا صد آموزش با ماست و بعد از آموزش معرفی می کنیم، طبق مذاکراتی که با فنی حرفه ای داریم رجوع می‌کنند و مدرک خود را میگیرند و وارد فرایند کار میشوند.
پس نیرو الان آماده به کار هست شما با شرکت ها قرارداد یا بستید یامیبندید هر کدوم از نیروها که متناسب با اون شرکت یا سازمان بودن، معرفی میشوند یک روز، یک ماه، یک سال، هر چقدر نیاز باشه با نیرو کار میکنند در آن فضا؟
ما یک ویژگی داریم اینکه ریزش کمتری داریم ،به علت اینکه کسی که در یک شرکتی داره کار میکنه، از اون شرکت خسته شده ومیخواهد فضاشو جدید بکنه ودیگه اون کار براش سخته، ما نیروها رو توانمندسازی می کنیم ، چندتا شغل به آنها آموزش میدهیم. مثلاً از انبارداری خسته شده ،میره و کار تشریفات را انجام میده که لوکس ترهست، راحت تر هستش انجام میده و این میچرخه ،باعث میشه که ریزش کمتری داشته باشیم ما درازای یک روزی که کار می کند ،یک روز بیمه می کنیم ، یعنی ما تعهد مون به نیرو کامل هستش .هدف شرکت ساماندهی نیروی کار هست، که ابتدا از تیم پشتیبانی و عملیات شروع کردیم ،که نیاز اصلی جامعه امون هست

در واقع یک جورایی نیروی مصرفی برای شرکت محسوب می شوید؟

یک شرکتی رو که الان ۶ هزار نیرو دارد، در واقع حدود هزار نفرش اداری و ستادی هستند ،پنج هزار نفرش نیروی عملیاتی، نیروهای صف هستند و ما دست گذاشتیم رو چیزی که بیشترین تقاضا رو دارد. به نظر من کار خیلی سختیه واقعا خیلی سخت و طاقت فرسا هستش ودر واقع ما دوست داریم که با چالش های تمام کار ،چالش های خیلی بزرگتری رو به رو بشیم و چالش های همه کارفرمایان عزیز را حل بکنیم و تبدیل به یک بزرگترین سامان دهنده نیروی کار و بزرگترین پشتیبان کارفرمایان بشویم.

شما می‌تونید این قول را به ما بدهید که تا ۵ سال آینده کل بازار ایران را دست گرفته اید؟

در واقع طبق مارکتی که داریم پیش بینی شش ماه آینده مون به هزار نفر در روز هستش ،که نیرو اعزام کنیم، برای دو سال آینده مون چهار هزار نفر در روز هستش و پیش بینی مون این هستش ،که در دو سال آینده از طریق بازارمون بتوانیم تمام شرکت های کوچک وبه اصطلاح غیرقانونی مثل کاریابی ها شرکت های خدماتی کوچک که در شهرستان های مختلف هست ،پنل مون رو در اختیارشون قرار بدیم تا بتونند نماینده ما شوند و نیرو ها رو برای ما جذب کنند و ما بتونیم کارفرمایان را در تمام ایران ساپورت کنیم.

فهرست مطالب مقاله

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: