لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

کارآموزی چه طور به خلق استارت آپ آلا کمک کرد؟ + ویدئوی مصاحبه

در مصاحبه ای که با عرشیا یزدانی مدیر محصول مجموعه آلاء داشتیم از تجربه اشون در حوزه مدیریت محصول و چالش هاشون صحبت کردند اینکه چگونه درحالی که یک کارآموز صفر بودند در مجموعه آلاء شروع به کارکردند وبا چالش ها ومشکلات موجود دست وپنجه نرم کردند وتجربه کسب کردند. مجموعه آلاء در حیطه آموزش […]

کارآموزی و خلق یک استارت آپ (مجموعه آلاء)

در مصاحبه ای که با عرشیا یزدانی مدیر محصول مجموعه آلاء داشتیم از تجربه اشون در حوزه مدیریت محصول و چالش هاشون صحبت کردند اینکه چگونه درحالی که یک کارآموز صفر بودند در مجموعه آلاء شروع به کارکردند وبا چالش ها ومشکلات موجود دست وپنجه نرم کردند وتجربه کسب کردند.

مجموعه آلاء در حیطه آموزش مجازی و کنکور فعالیت دارد و برای افرادی که از تحصیل باز ماندند محتوای رایگان با بهترین اساتید کنکور آماده میکند که همه می توانند از آن استفاده کنند.

 از خودتون بگید تجربه ای که در حوزه مدیریت محصول دارید چیه؟

 اینکه پیوسته با چالش های جدید مواجه هستی و تا با چالش های جدید دست وپنجه نرم نکنی  و سراغ حل اون چالش ها نری تجربه خاصی بدست نخواهی آورد و مسیر پیشرفت منوط به درگیر بودن با این چالش ها ی مختلف و پیدا کردن راه حل برای آنهاست.

Product Manager(مدیریت محصول) چیه اگر بخواهی تعریفش کنی در ایران؟

مدیریت محصول چه داخل ایران چه خارج از ایران تعریف واحدی ندارد یعنی در هر شرکت مدیریت محصول می تواند تعریف متفاوتی داشته باشد ولی کلیت مدیریت محصول یعنی اینکه من یک رابطی هستم بین تیم های ux گرافیک و تیم فنی که هماهنگ کننده بین اینها مدیریت محصول هست که یک محصول را بتواند وارد بازار کند در واقع فرایند ورود محصول را تسهیل می کند.

محصول راه ابریشم آلاء که داخل آن یک مسیر آموزشی برای  دانش آموز کنکوری آماده کردیم  که از طریق این دانش آموز بتواند از یک راه برود که شعارش این هست که در هزار راه کنکوریک شاهراه کافی است که اسم آن شاهراه را ما راه ابریشم گذاشتیم این محصولی است که چه درسنامه چه تست  هر آنچه دانش آموز به آن نیاز دارد را آوردیم و با طراحی  های جذاب و دسترسی مناسبی که در سایت واسش آماده کردیم. هماهنگی بین اینکه من محتوا را بتونم برسونم ،ضبط کنم ،تیم فنیم را آماده بکنم که بتواند به همه  ارائه بدهد و تیم مارکتینگ که این محصول را به بازار کار معرفی کند مسئول هماهنگی ها با مدیر محصول است.

هدفتون از حضور در نمایشگاه کار چیست؟ آیا تونستید به هدفتون برسید؟

ما برای یکسری از پوزیشن های شغلی اعم از کارشناس بک اند،طراح گرافیک،مدیر منابع انسانی و پوزیشن های دیگه در این نمایشگاه شرکت کردیم و توانسته ایم رزومه های خوبی دریافت کنیم.
حضور کارآموزان در نمایشگاه اتفاق خوبی بود به دلیل اینکه خیلی از شرکت ها به دنبال کسی هستند که تجربه شغلی داشته باشد ولی اکثر شرکت های اینجا و استارت آپ ها دنبال این هستند که با همدیگر پیشرفت کنند در واقع مسیری را باهم طی کنیم ،باهم یاد بگیریم و این چالش ها را با کمک هم بتوانیم حل کنیم.

آیا پیش از این کارآموز بودید و تجربه اش را داشتید؟

بله،من در سال ۹۲ با مجموعه آلاء شروع کردم. این مجموعه را چند تا از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف راه اندازی کردند و از همان ابتدا همه ی ما کار آموز بودیم چیزی بلد نبودیم ولی کم کم با چالش های مختلف روبه رو شدیم و سعی کردیم حلش کنیم و اینگونه شد که تونستیم یکسری مهارت ها را کسب کنیم یعنی ما در ابتدا نه دوره ای دیده بودیم صفر صفر وارد بازار شدیم وبا چالش ها که روبه رو شدیم تونسته ایم چیزهای زیادی یاد بگیریم و استفاده کنیم.

با توجه به اینکه مجموعه آلاء تیمی متشکل از ۱۵۰ نفر هست که تمام وقت در آن مشغول به کار هستند مهمترین چالش شما چیه؟

در هر تیم چالش های مختلفی هست مثلا چالش فنی یک پلتفرمی راه اندازی کردیم به نام سه “آ” آزمون آنلاین آلاء که واسش چالش داشتیم اینکه چطور پلتفرمی بسازیم که چنین چیزی را ساپورت کند،یا چالش خود محصول این بود که چجوری یک مسیر آموزشی تعیین کنیم که دانش آموز بتواند به بهترین صورت ممکن در کنکور نتیجه کسب کنند بنابراین ما چه محصولی بسازیم که دانش آموز نیاز نداشته باشد از صد تا راه صد تا کتاب استفاده کند تا در کنکورش موفق باشد.البته هنوز هم داریم روش کار میکنیم الان دوسال هست که راه ابریشم را داریم و سال آینده میریم سمت طراحی راه ابریشم دو که براساس متد های جدید آموزشی داریم اجرا میکنیم که در سال آینده آن را ارائه می دهیم.

بین خودتون ،رفتار تون ،فرهنگ سازمانی تون در ارزیابی عملکرد تون حاشیه ها آیا از این مدل چالش ها در حوزه منابع انسانی شرکت دارید؟

چالش که صددرصد است مخصوصا جایی که به اختلاف میخوریم مثلا اختلاف نظر روی یک محصول یا کد فنی.
چجوری آن را حل میکنید؟
اینطور نیست که من نوعی که مدیرم بگم حتما باید از این کد استفاده کنی در فنی یا همچین متدی را در آموزش داشته باشم. دور هم گفتگو می کنیم و طوفان فکری برگزار میکنیم که این جلسات متعدد باعث میشود چالش ها خودبه خود حل شوند.

فهرست مطالب مقاله

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: