لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری کدام اند؟ برای مهاجرت چه کاری یاد بگیریم؟ در سال ۲۰۲۴

با توجه به اینکه احتمالا به دنبال شغل های پر درآمد و مناسب شرایطتان برای مهاجرت کاری تان هستید که نسبت به رکود شغلی هم مقاوم باشند، در این پست، ۵ مورد از پوزیشن های شغلی که بیشترین تقاضا در صنعت فناوری(تکنولوژی) را دارا هستند، بررسی و با هم مقایسه خواهیم کرد تا با بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری بیشتر آشنا شوید.
قرار است دربرنامه منتورینگ تسک محور علم داده، داده ها و ابزارهای مهم این دنیا را تجربه کنیم و مجموعه ای از مهارت های عملی را بارها تمرین کنیم تا داده ها را به اطلاعات مفید و جذاب تری تبدیل کنیم و برای رسیدن به هدفمان که گرفتن جاب آفر خارجی در یکی از مشاغل مرتبط با علم داده است، آماده شویم.

زمانی که شما در حال بررسی و انتخاب یک شغل مناسب برای گرفتن جاب آفر هستید، به ناچار می بایست همه گزینه های موجود را وزن دهی و ارزیابی کنید تا بتوانید بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری را برای شخص خودتان طبق سوابق قبلی، علایق و توامندی هایتان پیدا کنید و از بین آنها یکی را انتخاب کنید.

طراح رابط کاربر(UI)، طراح تجربه کاربر(UX)، توسعه دهنده وب، تحلیلگر داده‌ و دیجیتال مارکتینگ از جمله بهترین مشاغل حوزه تکنولوژی برای مهاجرت کاری هستند که می توانیم برای مهاجرت یکی از آنها را حتی از صفر نیز یاد بگیریم. در این مقاله همچنین بررسی می کنیم که هر شغل شامل چه جزییاتی است، به وظایف روزمره هر یک را مرور می کنیم، و تفاوت این پنج رشته شغلی را نیز با یکدیگر مقایسه می کنیم.

در پایان این راهنما، باید ایده بسیار واضح تری در مورد اینکه کدام مسیر شغلی حوزه تکنولوژی جزو بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری است، خواهید داشت. اگر چنین اتفاقی نیفتاد، حتما در فرم راهنمای ورود و مشاوره ما را در سایت، پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

آماده هستید تا بفهمید کدام یک از این مسیرهای شغلی برای شما مناسب است؟ پس تا انتهای مقاله به خواندن ادامه دهید.

۱. ۵ شغلی که جزو بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری اند

وقتی صحبت از گرفتن جاب آفر در صنعت فناوری می شود، مسیرهای شغلی مختلفی برای انتخاب کردن وجود دارند. که همگی مشاغل هیجان‌انگیز، رضایت‌بخش و از نظر مالی هم درآمد نسبتا بالایی دارند.

اما قبل از اینکه در مورد اینکه برای مهاجرت چه کاری یاد بگیرید تصمیم گیری کنید، مهم است که دقیقاً بدانید هر کدام از این شغل ها چه ویژگی ها، مزایا و معایبی دارند. با این حال، در ابتدا بررسی خواهیم کرد که تا چه میزان این شغل ها در بازار کار با هم تطابق و تناسب دارند.

یک استارتاپ فرضی در حوزه تجارت الکترونیک که ما آن را Beautify می نامیم، در نظر بگیرید. Beautify لوازم آرایشی کاملا طبیعی تولید می کند و آنها را به صورت آنلاین از طریق وب سایت خود به فروش می رساند. برخی از اعضای کلیدی و تیم پشت این استارتاپ کوچک اما موفق عبارتند از: یک طراح UX، یک طراح UI، یک توسعه دهنده وب، یک تحلیلگر داده و یک دیجیتال مارکتر(برای ساده کردن کار سایر نقش ها مانند:‌ مدیر اجرایی، کارشناس منابع انسانی، مدیرپروژه، کارشناس حسابداری و… را در نظر نگرفتیم). حالا تک به تک وظایف هر یک از این افراد را در این جاب پست ها شرح می دهیم:

۱-۱ وظیفه یک طراح UX یا تجربه کاربر ۱ 

طراح UX تضمین می کند که هر جنبه ای از تجربه کار با سایت Beautify برای هر کاربر روان و لذت بخش باشد. مثلا آیا کار کردن با وب سایت آسان است؟ آیا مشتریان می توانند به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند؟ آیا فرآیند پرداخت ساده و شفاف است؟ 

برای انجام این کارها(و کارهای مختلف و متعدد دیگر) طراح UX بر اساس تحقیقات کاربر متوجه می‌شود که مشتریان هدف Beautify چه کسانی هستند، از تجربه خریدشان از این سایت به دنبال چه هستند و چه انتظاراتی دارند. منشا درد و ناراحتی آنها در چه بخشی هایی از کار کردنشان با سایت است. در نهایت کارشناس بهبود تجربه کاربر از این بینش ها برای تصمیم گیری هوشمندانه در مورد نحوه چیدمان و طراحی قسمت های مختلف وب سایت استفاده می کند.

شکل ۱ یک طراح تجربه کاربر (یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری) را در حال برگزاری جلسه طوفان فکری با تیم طراحی نشان می دهد.

یک طراح تجربه کاربر در حال برگزاری جلسه طوفان فکری
شکل ۱: یک طراح تجربه کاربر در حال برگزاری جلسه طوفان فکری

۲-۱ وظیفه یک طراح UI یا رابط کاربر۲

با استفاده از نقشه سفر کاربر(مشتری، یوزر و هر نقش استفاده کننده از هر محصول یا خدمت) که توسط طراح UX ترسیم شده است، طراح رابط کاربر (UI) مسئول پیاده سازی و بهبود تمام عناصر بصری و تعاملی است که کاربر را در این سفر راهنمایی کند. مثلا اینکه: بهتر است مشتری برای حرکت از نقطه A به B از چه نقاط تماسی استفاده کند؟ چگونه از یک صفحه به صفحه دیگر برود؟ وقتی روی دکمه خاصی کلیک می کنند یا صفحه را از راست به چپ (یا برعکس) می کشند چه اتفاقی می افتد؟ چگونه می توان از الگوها، رنگ و فاصله برای راهنمایی کاربر استفاده کرد؟ و سوالات مختلف دیگری که طراح UI با توجه به نقشه و راهنمایی که طراح UX برایش ترسیم کرده است، می بایست جنبه بصری به آنها بدهد.

شکل ۲: یک طراح رابط کاربر (یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری) را در حال انجام طراحی UI برای یک وبسایت به تصویر می کشد.

یک طراح رابط کاربر در حال انجام طراحی UI
شکل ۲: یک طراح رابط کاربر در حال انجام طراحی UI

۳-۱ وظیفه یک توسعه‌ دهنده وب۳

پس از اینکه طراحان UX و UI مطمئن شدند که وب‌سایت از دیدگاه طراحی؛ منطقی و ظاهری قابل دسترسی است؛ توسعه دهنده وب است که به همه چیز جان می بخشد! Beautify یک توسعه دهنده فول استک استخدام کرده است. کسی است که به تکنولوژی های برنامه نویسی در استک های مختلف تسلط قابل قبولی دارد. در واقع می تواند هم قسمت فرانت اند سایت(جایی که برای کابر قابل مشاهده است و به صورت مستقیم با آن در تعامل است) و هم قسمت بک اند سایت (جایی که کاربر عادی نمی تواند مشاهده کند و به قول برنامه نویس ها همه اش کد نویسی محض است) را مدیریت کند.

توسعه دهند وب طرح ها و نقشه ها را در قالب یک وب سایت کاملاً به صورت کاربردی کد نویسی می کند و مطمئن می شود که همه چیز همانطور که باید و از پیش برنامه ریزی شده است، کار می کند.

شکل ۳ یک برنامه نویس و توسعه دهنده وب (یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری) در حال برنامه نویسی و پیاده سازی ظاهر یک وبسایت را به تصویر می کشد.

یک برنامه نویس و توسعه دهنده وب در حال برنامه نویسی
شکل ۳: یک برنامه نویس و توسعه دهنده وب در حال برنامه نویسی

۴-۱ وظیفه تحلیلگر داده۴

با راه اندازی وب سایت، به نظر می رسد همه چیز برای Beautify خوب پیش می رود. اکنون مدیرعامل مشتاق است تا یک رویکرد مبتنی بر داده را آغاز کند، بنابراین آنها ناچار هستند که تصمیم بگیرند، یک تحلیلگر داده استخدام کنند! تحلیلگر داده، تمامی رفتار کاربر در وب‌سایت را به روش هایی که می داند به صورت لحظه ای زیر نظر می گیرد تا ببیند عملکرد سایت چگونه است، آمار و دیتای موجود را تجزیه و تحلیل می‌کند، و در داده‌های مشتری جستجو می‌کند تا ببیند آیا خریداران طبق انتظار و شاخص های تعیین شده رفتار می‌کنند یا نه. بر اساس این بینش، تحلیل گر داده با تیم‌های طراحی، بازاریابی و محصول همکاری می‌کند تا تجربه مشتری در استارتاپ Beautify را بهبود بخشند.

در شکل ۴ یک تحلیل گر داده (یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری) در حال شرکت در یک جلسه رسمی در شرکت به تصویر کشیده شده است.

یک تحلیل گر داده در حال شرکت در یک جلسه رسمی در شرکت
شکل ۴:‌ یک تحلیل گر داده در حال شرکت در یک جلسه رسمی در شرکت

۵-۱ وظیفه دیجیتال مارکتر۵

تا این لحظه همه چیز برای یک تجربه کاربری فوق العاده و خرید لذت بخش آماده است. اکنون ضروری است که Beautify خود را به افرادی که می خواهند از لوازم آرایشی کاملا طبیعی و ارگانیک آنها بهره مند شوند، معرفی کند. اینجاست که سایه یک دیجیتال مارکتر یا دیجیتال مارکتر بر سر استارتاپ سنگینی می کند! دیجیتال مارکتر ارزش محصولات را از طریق تولید و انتشار محتواهای مختلف در کانال‌های کلیدی که مشتریان احتمالاً در آنجا وقت می‌گذرانند به نمایش در می آورد ( مثلا در اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین، تلگرام، ایمیل و…). برای فروش بیشتر دیجیتال مارکتر کمپین های بازاریابی ای را طراحی و اجرا می کند که آگاهی از برند را در مشتریان ایجاد کنند، مشتریان وفادار را جذب کنند و کل جامعه و شبکه Beautify را رشد دهند.

شکل ۵ یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ (یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری) در حال تمرکز پیش از اجرای کمپین بازاریابی در فضای آنلاین را به تصویر می کشد!

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در حال تمرکز پیش از اجرای کمپین بازاریابی
شکل ۵: یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در حال تمرکز پیش از اجرای کمپین بازاریابی

در این مثال ساده سعی کردیم نوع و ارتباط کاری ای را که طراحان تجربه کاربر، طراحان رابط کاربر، توسعه دهندگان وب، تحلیلگران داده و بازاریاب های دیجیتال انجام می دهند و اینکه چگونه برای یک کسب و کار ارزش آفرینی می کنند را شفاف کنیم. اما همانطور که می بینید، هر کدام از این نقش ها نشان دهنده یک قطعه منحصر به فرد و در عین حال حیاتی از یک پازل بزرگتراند.

با در نظر گرفتن این موضوع، در ادامه مقاله با این ۵ شغل به عنوان بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری بیشتر آشنا شوید و خواهید دید برای افزایش شانس مهاجرت چه کاری یاد بگیرید که در گرفتن جاب آفر موفق تر باشید.

۲. بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری: معرفی شغل طراح تجربه کاربر 

طراحی تجربه کاربر (UX) همه عناصر مختلفی را در نظر می گیرد که یک تجربه خاص را از دیدگاه کاربر شکل می دهد – چه طرح یک وب سایت باشد یا قرار دادن برچسب ها و تابلوهای راهنما در یک فروشگاه بزرگ. این وظیفه طراح UX است که محصولات، خدمات و تجربیاتی را طراحی کند که کاربر پسند، بصری، کارآمد و لذت بخش باشند.

اگر در نظر دارید طراحی UX را به‌ عنوان مسیر شغلی برای مهاجرت کاری یاد بگیرید، باید بدانید که در این شغل از شما انتظار می رود به صورت روزانه چه کارهایی انجام دهید؟ و همچنین چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی معمولاً با این پوزیشن شغلی مرتبط هستند. پس در ادامه نگاهی عمیق تر به یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت می اندازیم.

۱-۲ وظایف روزمره یک طراح UX

فرآیند طراحی UX شامل تحقیقات کاربر، قالب‌بندی ارتباطی یا وایر فریمینگ، نمونه‌سازی اولیه و آزمایش کاربر است. البته به شکل گسترده‌تری، طراحان UX ممکن است مسئول موارد زیر باشند:

  • مصاحبه با کاربران
  • جمع‌آوری بازخورد کاربران از طریق نظرسنجی‌ها و پرسش‌نامه‌ها
  • تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق و شناسایی روندها و الگوها
  • ایجاد شخصیت‌های کاربر(پرسونا)
  • تعریف معماری اطلاعات یک محصول دیجیتال
  • ایجاد وایفریمینگ
  • ایجاد نمونه‌های اولیه (پروتوتایپ)
  • برگزاری جلسات با مدیران محصول و اعضای تیم فنی
  • تست قابلیت استفاده محصول توسط کاربران
  • تسهیل رویدادهای انجام شده توسط کاربر

درک این نکته بسیار مهم است که طراحان UX معمولاً مسئول طراحی بصری یک محصول نیستند(در اصل کاری که طراح UI مسئول انجام آن است) – این شغل بیشتر به معماری محصول و تجربه کلی آن مربوط می‌شود. نقش طراح UX نیز بسته به نوع شرکتی که در آن کار می کند متفاوت خواهد بود. در یک استارتاپ کوچک، ممکن است شما مسئول تمام جنبه های فرآیند طراحی محصول باشید، در حالی که در یک شرکت بزرگتر، این ممکن است بین چندین متخصص تقسیم شود.

۲-۲ یک طراح UX چه ویژگی های خاصی دارد

طراحان UX  تخصص ها و پیشینه های شغلی مختلفی داشته اند. در واقع شما برای ورود به این حوزه با هدف مهاجرت کاری، به مدرک یا تجربه خاصی در زمینه خاصی نیاز ندارید. یادگیری طراحی UX از صفر هم کاملاً امکان پذیر است(به ویژه از طریق شرکت در یک برنامه منتورینگ) و از آنجایی که طراحی تجربه کاربر یک شغل بین رشته ای است، خواهید دید که بسیاری از مهارت های فعلی شما قابل انتقال و استفاده در این شغل هستند. به همین دلیل است که ما این شغل را در دسته بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری قرار داده ایم.

در کل در این شغل برای برتری و داشتن مزیت رقابتی نسبت به سایر طراحان باید موارد زیر را به خوبی به نمایش بگذارید:

  • همدلی: بهترین طراحان UX می توانند به جای کاربر قدم بگذارند و واقعاً با آنچه که آنها احساس و تجربه می کنند همدلی کنند. بدون همدلی، طراحی محصولات و خدماتی که کاربر را در اولویت قرار دهد غیرممکن است. بنابراین این مهارتی است که باید در آن خبره باشید. خبر خوب این است که همدلی را حین کار کردن می توان آموخت.
  • ذهنیت خلاق و تحلیلی: طراحی UX یکی از معدود زمینه هایی است که هم خلاقیت و هم تفکر تحلیلی را با هم ترکیب می کند. در این نقش شما خود را در حال انجام تحقیقات کاربر و تجزیه و تحلیل نتایج، شناسایی الگوها و روندها در داده ها خواهید دید. بر اساس این بینش‌ها، باید در بخش طراحی محصولات واقعی خلاقیت بالایی به خرج دهید، ایده‌هایی ارائه دهید و به صورت مستمر بهترین راههای برآورده کردن نیازهای کاربر و کسب و کار را بیابید.
  • تمایل به حل مسئله: به عنوان یک طراح UX، شما زمانیکه برای حل یک مشکل خاصی طراحی می کنید، در عین حال، باید در محدودیت های زمانی و بودجه ای خاصی نیز کار کنید. در نهایت، این وظیفه شماست که راه حلی بیابید که هم در خدمت کاربر و هم اهداف کسب و کار باشد، بنابراین مهارت های حل مسئله بسیار ضروری است.
  • ارتباط اثر بخش: طراحان UX همچنین به مهارت‌های ارتباطی عالی نیاز دارند – این یک شغل کاملاً مشارکتی و تیمی است و شما از نزدیک با سهامداران کسب‌وکار، طراحان دیگر، صاحبان محصول، توسعه‌دهندگان و البته کاربران واقعی کار سر و کار خواهید داشت.

بنابر این اگر دوست دارید به قلب نیازهای مردم نفوذ کنید، تجارب یکتایی طراحی کنید و روی کیفیت و شاخص های محصولات و خدمات اطرافتان تأثیر بگذارید، طراحی UX یک مسیر شغلی عالی برای شماست.و نیازی نیست مابقی مقاله را بخوانید و همینجا پاسخ این پرسش که: برای مهاجرت چه کاری یاد بگیرم را پیدا کرده اید.

همچنین به عنوان یک طراح UX، می توانید انتظار طیف متنوعی از وظایف، همکاری و کار تیمی زیاد و نقشی خلاقانه و تا حدودی تحلیلی را در سازمانتان داشته باشید.

۳. بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری: معرفی شغل طراح رابط کاربر

اصطلاح «رابط کاربر» برای توصیف فضایی استفاده می‌شود که در آن تعاملات بین انسان‌ها و ماشین‌ها رخ می‌دهد – برای مثال، صفحه لمسی روی تلفن هوشمند شما. در حالی که طراحی UX بر بهینه سازی یک محصول برای استفاده موثر و لذت بخش توسط کاربر تمرکز دارد، در صورتیکه طراحی UI بر ظاهر رابط بین محصول و کاربر تمرکز دارد و نه چیز دیگر.

در واقع طراحی UI یک زیرمجموعه مهم از UX است، اما مهم است که بدانید UX و طراحی UI دو چیز متفاوت هستند. طراح رابط کاربر در نوع خود یک عنوان شغلی است که به مجموعه ای منحصر به فرد از مهارت ها و توانمندی ها نیاز دارد. 

۱-۳ یک طراح UI دقیقا چه می کند و وظایف روزمره اش چیست؟

طراحان رابط کاربر مسئول تمام جنبه های بصری و تعاملی یک تجربه دیجیتال هستند. آنها تمام صفحه‌هایی را که کاربر از طریق آنها حرکت می‌کند، و همچنین عناصر تعاملی که این فعالیت ها را تسهیل می‌کنند، طراحی می‌کنند – مانند صفحه ها، فرم ها، دکمه‌ها و نوارهای اسکرول.

به طور روزانه، طراحان رابط کاربر ممکن است مسئول انجام این کارها باشند:

  • ایجاد یک راهنمای سبک بصری برای استفاده در کل محصول و اطمینان از سازگاری آن برای کاربر
  • طراحی صفحه‌نمایش‌های مجزا و تصمیم‌گیری اینکه کدام عناصر باید در کجا قرار گیرند.
  • ایجاد بصری الگوها و سلسله مراتب بین آنها
  • طراحی عناصر رابط کاربر مانند دکمه‌ها، نمادها، لغزنده‌ها و نوارهای پیمایش
  • تعیین نقش هر عنصر در رابط کاربر. زمانی که کاربر بر روی یک دکمه کلیک می‌کند چه اتفاقی می‌افتد، برای مثال یک پاپ آپ خاص باز شود یا به صفحه دیگری منتقل شود.
  • انتخاب پالت‌های رنگی و حروف تایپ
  • ایجاد انیمیشن
  • ایجاد نمونه‌های اولیه دیجیتال تعاملی (پروتوتایپ)

هر کار طراح UI بر عناصر بصری و تعاملی  در طراحی متمرکز است، همچنین یک جنبه روانشناختی در این نقش نیز وجود دارد. طراحان رابط کاربر با در نظر گرفتن اینکه چگونه دکمه‌ها، تایپوگرافی، رنگ‌ها و فاصله‌ها به ایجاد تجربه‌ای بصری، در دسترس و کاربرپسند کمک می‌کنند، هر صفحه را طراحی می‌کنند.

۲-۳  ویژگی های کلیدی یک طراح UI چیست؟

طراحان رابط کاربر فقط مسئول زیبا جلوه دادن برنامه ها و وب سایت ها نیستند. آنها به دقت ارزیابی می کنند که هر انتخاب طراحی برای کاربر نهایی چه معنایی دارد. برای داشتن مزیت رقابتی و برتری نسبت به سایر طراحان رابط کاربر، به موارد زیر نیاز دارید:

  • چشمی دقیق برای زیبایی شناسی: به عنوان یک طراح رابط کاربر، شما با رنگ‌ها، تایپوگرافی، فاصله‌ها، الگوها و نمادها کار خواهید کرد تا مطمئن شوید که محصول بهترین ظاهر خود را دارد. شما نیازی به داشتن پیش زمینه ای در طراحی بصری یا گرافیکی ندارید، اما مطمئناً باید یک چشم تیزبین برای دیدن این جزئیات داشته باشید.
  • داشتن علاقه به رفتار انسان ها: طراحی رابط کاربر فقط برای خوب جلوه دادن چیزها نیست. همه چیز در مورد درک این است که چگونه ویژگی های بصری و تعاملی یک محصول به اطمینان از بهبود تجربه کاربر کمک می کند. بنابراین مهم است که به رفتار انسانی و اصول تعاملات آنها علاقه داشته باشید.
  • داشتن کمی دانش فنی و کد نویسی: طراحان رابط کاربر در حوزه فناوری کار می کنند و اطمینان حاصل می کنند که طراحی شان به اندازه کافی برای دستگاه ها و اندازه های مختلف صفحه نمایش مقیاس پذیر و پاسخگو است. آنها همچنین با ابزارهای دیجیتال مختلف مانند Figma،Sketch InVision و Balsamiq کار می کنند. برای کار به عنوان طراح رابط کاربر نیازی نیست که یک متخصص فناوری باشید، اما کمی دانش در این حوزه شما را در موقعیت مطلوب تری قرار می دهد.
  • ارتباط اثر بخش: در عین حال، طراحان رابط کاربر باید بتوانند به عنوان بخشی از یک تیم کار کنند. این نقش شامل همکاری نزدیک با طراحان و توسعه دهندگان UX است،که یک ارتباط کلیدی است. درست مانند طراحان UX، طراحان UI نیز باید به درستی مشکل گشایی کنند!

۳-۳ یک طراح رابط کاربر شوید اگر…

طراحی UI مسیر شغلی بسیار خلاقانه ای را ارائه می دهد که به شما این امکان را می دهد تا استعداد خود را برای طراحی بصری به خوبی به کار ببرید. اگر به زیبایی، کاربرپسند بودن و در دسترس بودن فناوری اهمیت می دهید، به تفکر طراحی و اصول طراحی تعاملی علاقه دارید و از انجام طراحی لذت می برید، پس هرچه زودتر یک طراح رابط کاربر شوید و دست دست نکنید.

۴. بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری: معرفی شغل توسعه دهنده وب 

توسعه وب، فرآیند ساخت وب سایت ها و برنامه های کاربردی بر بستر اینترنت و در قالب وبسایت است که از جمله بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری است. البته این شغل در مورد طراحی یک وب سایت نیست، بلکه برنامه نویسی و پیاده سازی آن را شامل می شود.

۱-۴ یک توسعه دهنده وب دقیقا چه می کند و وظایف روزمره اش چیست؟

توسعه دهندگان وب برنامه ها، وب سایت ها، نرم افزارها و سیستم ها را می سازند و نگهداری می کنند. توسعه‌دهندگان وب می‌توانند در سمت فرانت اند، بک اند یا فول استک کار کنند.

به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب، ممکن است مسئول انجام کارهای وظایف زیر شوید:

  • زنده‌کردن طراحی‌های طراحان UX و UI با استفاده از تکنولوژی های HTML، CSS و جاوا اسکریپت
  • اطمینان از نمایش بهینه سایت در مرورگرها و دستگاه‌های مختلف
  • ساخت و حفظ فناوری مورد نیاز برای تقویت کارایی وب سایت (عناصر یک وب سایت که کاربر می بیند)
  • ایجاد و مدیریت پایگاه های داده
  • انجام تست های قابلیت استفاده و رفع اشکالات
  • ساخت نرم افزار سمت سرور با استفاده از فریمورک های مختلف
  • توسعه و استقرار سیستم های مدیریت محتوا (برای مثال وردپرس برای یک وبلاگ) 
  • ارتباط با صاحبان محصول برای تعیین نیازها و مشخصات محصول
  • مشاوره به مدیر فنی در مورد استراتژی و بهترین شیوه های توسعه محصول

در نهایت، توسعه دهندگان وب مسئول ساخت محصولی هستند که نیازهای صاحب کسب و کار و همچنین نیازهای مشتری یا کاربر نهایی را برآورده کند. توسعه دهندگان وب علاوه بر استفاده از کد و رفع اشکالات، زمان خود را صرف همکاری با سهامداران، مشتریان و طراحان می کنند تا بفهمند وب سایت (یا محصول) نهایی چگونه باید ظاهر شود و کار کند.

۲-۴ ویژگی های کلیدی یک توسعه دهنده وب چیست؟

باور کنید یا نه، برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب نیازی به مدارک رسمی سطح بالایی ندارید. اگر به شغل توسعه وب فکر می کنید، در نظر بگیرید چه تعداد از ویژگی های زیر را دارید:

  • اشتیاق به حل مسئله: چه از ابتدا کد بنویسید و چه صرفا باگ ها و خطاها را برطرف کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر کار شما به عنوان یک توسعه دهنده وب تمرینی برای حل مسئله است. پس مطمئن شوید که این کاری است که از آن لذت می برید.
  • مهارت در ساختن چیزها: توسعه‌دهندگان وب از زبان‌ها، کتابخانه‌ها، چارچوب‌ها و مجموعه‌ای از ابزارهای دیگر برای ساختن چیزهایی از ابتدا استفاده می‌کنند (از وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها گرفته تا نرم‌افزارها و پایگاه‌های داده). بنابراین، توسعه‌دهندگان وب در درک چگونگی تطبیق اجزای مختلف برای تشکیل یک محصول نهایی کاربردی خوب (و مشتاق) هستند.
  • صبر، پشتکار و میل به یادگیری مداوم: هنگام برنامه نویسی، دائماً و قطعا و قطعا با موانع زیادی برخورد می کنید (همه اینها جزئی از توسعه دهنده وب بودن است!). برای برخی، این چالش ها به آنها انگیزه می دهد. برای دیگران، این منبع ناامیدی و نارضایتی عمده است. اگر به دنبال شغلی در توسعه وب هستید، به میزان خاصی از صبر و پشتکار نیاز دارید. 

توجه به این نکته مهم است که شغل توسعه وب فقط نشستن پشت میز و هک کردن کدها نیست! شما همچنین باید یک هم تیمی عالی باشید، زیرا با تیم‌های دیگر همکاری نزدیکی خواهید داشت (به‌ویژه اگر در یک پروژه بزرگ تری کار می‌کنید). همچنین اگر بتوانید استراتژیک فکر کنید و یاد بگیرید راه حل هایی ایجاد کنید که هم برای کاربر و هم برای کسب و کار مفید باشد، که از بقیه توسعه دهندگان وب یک سر و گردن بالاتر خواهید بود.

اگر…

شغلی را دوست دارید که شما را در خط مقدم فناوری قرار دهد، پس حتما یک توسعه دهنده وب شوید. اگر ایده تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و فناوری‌های وب، ساختن محصولات از ابتدا، شناسایی و حل مشکلات و یادگیری مداوم است را دوست دارید، احتمالاً به زودی خودتان را یک توسعه دهنده وب خواهید یافت.

۵. بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری: شغل تحلیلگر داده 

شغل تجزیه و تحلیل داده ها هر آنچه در مورد جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها به منظور به دست آوردن بینش های معنادار و عملی است را شامل می شود که جزو بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری و حتی پرطرفدارین آنهاست. از این بینش ها می توان برای تصمیم گیری هوشمندانه تجاری استفاده کرد. با پیشی گرفتن داده ها از نفت به عنوان با ارزش ترین کالای جهان، کسانی که می توانند داده ها را تجزیه و تحلیل و درک کنند، تقاضای بالایی در بازار کار جهانی دارند. یک تحلیلگر داده در واقع چه کاری انجام می دهد؟ بیایید تا بفهمیم.

۱-۵ یک تحلیلگر داده دقیقا چه می کند و وظایف روزمره اش چیست؟

تحلیلگران داده اندکی شبیه مترجم هستند و داده های خام را به چیزی معنادار تبدیل می کنند که دیگران بتوانند آن را درک کنند. آنها داده ها را به منظور شناسایی روندهایی که می توانند برای پیش بینی الگوها و رفتارهای آینده مورد استفاده قرار گیرند، مطالعه می کنند. در یک محیط تجاری، این به حذف حدس و گمان کمک می کند و در عوض استراتژی هایی را ارائه می دهد که بر اساس بینش واقعی است.

در این شغل ممکن است شما مسئول انجام کارهای زیر باشید:

  • راه اندازی و بهینه سازی سیستم ها و فرآیندهای جمع آوری داده
  • ایجاد و بصری سازی داده‌ها، مانند نمودارها 
  • تولید گزارش‌ها به منظور ارائه و به اشتراک گذاشتن بینش‌های به دست آمده از داده های موجود
  • کار با تیم‌های چند رشته‌ای برای طراحی استراتژی‌های تجاری و تنظیم KPI ها

 برنامه ها و ابزارهای تحلیلگران داده آنقدرها که تصور می کنید منفرد و اختصاصی نیستند. این متخصصان همچنین مسئول به اشتراک گذاری بینش خود و مشاوره دادن به سهامداران مختلف در مورد چگونگی تصمیم گیری هوشمندانه تر هستند.

۲-۵ ویژگی های کلیدی یک تحلیلگر داده چیست؟

به عنوان یک تحلیلگر داده، علاقه به داده ها و آمار نقطه شروع خوبی است. تحلیلگران داده ویژگی های منحصر به فردی دارند:

  • کنجکاو بودن: تجزیه و تحلیل داده ها هر چیزی در مورد جستجو در داده ها و جستجوی الگوها و روندها است. شما می توانید خود را به عنوان یک کارآگاه در نظر بگیرید و داستانی را که داده ها می خواهند به شما بگویند را کشف و برای بقیه تعریف کنید.
  • روش مند و تحلیل گر: همانطور که از نام آن پیداست، تحلیلگران داده بسیار تحلیلی هستند. آنها یک رویکرد بسیار روشمند برای کار خود دارند: جمع آوری داده ها، پاکسازی آنها، تجزیه و تحلیل آنها، و استنتاج و به اشتراک گذاری بینش های به دست آمده.
  • درک کافی از کسب و کار: تحلیلگران داده با نشان دادن نحوه استفاده از داده ها برای هدایت استراتژی ها و تصمیم گیری های حیاتی، ارزش زیادی برای سازمان ها به ارمغان می آورند. بنابراین ضروری است که تحلیلگران داده دارای درجه مشخصی از زیرکی تجاری باشند (یا حداقل علاقه مند به اینکه بدانند داده ها و تجارت چگونه در کنار یکدیگر قرار می گیرند).

توجه به این نکته مهم است که تحلیلگران داده با دانشمندان داده یکسان نیستند. شما می توانید همه چیز را در مورد تفاوت های بین یک تحلیلگر داده و یک دانشمند داده در این راهنما بیاموزید.

یک تحلیلگر داده شوید اگر…

دوست دارید تحلیل کردن داده ها باعث شود که شما با داده ها کار کنید و همچنین نقش مهمی در نحوه تصمیم گیری های کسب و کارتان ایفا کنید. اگر با اعداد و ارقام در رفیق هستید، اگر رویکرد روشمندتر و منطقی تری را ترجیح می دهید و اگر می خواهید در سطح استراتژیک تأثیر داشته باشید، حتما یک تحلیلگر داده شوید.

۶. بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری: شغل دیجیتال مارکتر

 بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح گسترده ای است که برای توصیف هر نوع بازاریابی که به صورت آنلاین انجام می شود استفاده می شود. شرکت‌ها از بازاریابی دیجیتال برای ارتباط با مشتریان هدف خود به روش‌های مختلف و از طریق ترکیبی از محتوا و کانال‌های مختلف مانند موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام، ایمیل یا وب‌سایت یا وبلاگ خودشان استفاده می‌کنند.

بنابراین یک حرفه ای دیجیتال مارکتینگ در واقع چه کاری انجام می دهد؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

۱-۶ یک دیجیتال مارکتر دقیقا چه می کند و وظایف روزمره اش چیست؟

دیجیتال مارکترها مسئول طراحی و اجرای کمپین های بازاریابی در کانال های مختلف و استفاده از داده ها برای نظارت بر عملکرد کمپین هستند. بنابراین، این نقش مستلزم ترکیب خوبی از تفکر استراتژیک، استعداد خلاقانه و میل به داده است. وظایف و مسئولیت‌های دقیق یک دیجیتال مارکتر به این بستگی دارد که آیا شما تصمیم می‌گیرید تخصصی کار کنید یا به صورت عمومی و جنرال ( به عنوان مثال، به عنوان یک مدیر بازاریابی دیجیتال– یا  فقط بر یک حوزه تمرکز کنید، مانند بازاریابی عملکرد، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، تولید محتوا و کپی رایتینگ).

با توجه به ماهیت گسترده و متنوع شغل دیجیتال مارکتینگ، تعیین یک لیست سخت و سریع از وظایف و مسئولیت های آن دشوار است. با این حال، اگر در بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که حداقل مسئول انجام برخی از کارهای زیر باشید:

  • توسعه استراتژی بازاریابی چند کانالی برای شرکت یا برند
  • ایجاد و توزیع محتوا در قالب های مختلف (مانند پست های وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدئوها، ایمیل‌ها)
  • انجام تحقیق به منظور درک مخاطبین هدف (مثلا ایجاد شخصیت‌های کاربر)
  • انجام تحقیقات کلمات کلیدی به منظور شناسایی موضوعات محتوای مرتبط
  • اجرای آزمایش‌هایی برای مشاهده اینکه کدام قالب‌ها یا نسخه‌های محتوا عملکرد بهتری دارند
  • ارتباط با ذینفعان خارجی برای ایجاد مشارکت محتوا.
  • کاربا ذینفعان داخلی مانند طراحان و مدیران محصول برای هماهنگی در برندسازی
  • استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده برای نظارت بر عملکرد در کانال‌های مختلف

دیجیتال مارکترها تمایل دارند در یک محیط کاملاً مشارکتی کار کنند، و اغلب با طراحان و کپی‌ رایترها هماهنگ می‌شوند تا یک کمپین یا استراتژی را زنده کنند. همکاری نزدیک با طرف های تجاری برای اطمینان پیدا کردن از این که روندهای بازار با اهداف کلان شرکت همسو هستند.

۲-۶ ویژگی های کلیدی یک دیجیتال مارکتر چیست؟

اگر به دنبال شغلی در حوزه های مختلف بازاریابی دیجیتال با هدف مهاجرت کاری هستید، باید یک شم قوی داشته باشید و اینکه مثلا بدانید چه نوع محتوایی می تواند در بین مخاطبان طنین انداز شود. دیجیتال مارکترها بایستی:

  • خلاق و با تجربه باشند:‌بازاریابی دیجیتال همه چیز در مورد یافتن راه هایی برای ارتباط با مخاطبان است. این به معنای آزمایش با روش ها و کانال‌های مختلف محتوا، تکرار و نوآوری در مورد آنچه قبلاً انجام شده است، و یافتن مداوم راه‌هایی برای درگیر نگه داشتن مخاطبان است.
  • استراتژیک، تحلیلی و بیزینسی باشند: نکته مهم در مورد بازاریابی دیجیتال این است که قابل اندازه گیری است و به شما امکان می دهد معیارهای کلیدی موفقیت را ردیابی کنید و دقیقاً ببینید که چگونه و چرا تلاش های بازاریابی شما ممکن است موفق یا شکست بخورد. بنابراین بسیار مهم است که استراتژیک باشید، با داده ها راحت باشید و بتوانید کار خود را با اهداف کلی کسب و کار مرتبط کنید.
  • همکاران و ارتباطات عالی داشته باشید: به عنوان یک دیجیتال مارکتر، هرگز تنها راه به جایی نخواهید یافت! شما به طراحان، کپی رایترها و دیگر کارشناسان خلاق تکیه خواهید کرد تا به شما در تولید دارایی برای کمپین های بازاریابی خود کمک کنند. و بسته به نقش دقیق شما، ممکن است خود را در تماس مستقیم با مشتریان و دنبال کنندگانتان نیز بیابید. بنابراین مهارت های ارتباطی و روحیه همکاری ضروری است!

یک دیجیتال مارکتر شوید اگر…

شاغل شدن در بازاریابی دیجیتال باعث می شود خلاق شوید، با سهامداران مختلف همکاری کنید و عملکرد کمپین و تجزیه و تحلیل را پیگیری کنید. اگر به طور طبیعی کنجکاو هستید و می‌توانید خارج از چارچوب فکر کنید، اگر ترجیح می‌دهید به عنوان بخشی از یک تیم کار کنید و اگر می‌خواهید تأثیر قابل‌اندازه‌گیری بر عملکرد مالی شرکت داشته باشید، تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر را جزو اولویت های خود در نظر بگیرید.

۸. در نهایت چگونه بفهمم برای مهاجرت چه کاری یاد بگیریم؟

اکنون شما می دانید که طراحان UX، طراحان UI، توسعه دهندگان وب، تحلیلگران داده و دیجیتال مارکترها‍ چه می کنند. اما اگر احتمالا هنوز در تلاش برای تصمیم گیری بین این مشاغل هستید، و نیاز به کمک مشاور و منتور برای تصمیم گیری دارید. شاید ماهیت کاربر محور بودن پوزیشن شغلی طراحی UX برای شما جذاب باشد، اما ایده یادگیری نحوه کدنویسی را نیز دوست داشته باشید. شاید نتوانید بین توسعه وب و تجزیه و تحلیل داده یکی را انتخاب کنید، یا آرزو می کنید راهی برای ترکیب کار یک طراح رابط کاربر با برنامه نویسی وجود داشته باشد.

هنگامی که نوبت به انتخاب مسیر شغلی فناوری شما با هدف گرفتن جاب آفر و مهاجرت کاری می رسد، پاسخ به این سوال که:‌ برای مهاجرت چه کاری یاد بگیریم؟ ، مهم است که به یاد داشته باشید که شما محدود به یک انتخاب یک شغل تا ابد نیستید. پس بسیاری از طراحان UX نیز به مهارت های طراحی UI تسلط می یابند و بالعکس. به همین ترتیب، برای طراحان UX و UI غیر معمول نیست که برخی از مهارت‌های توسعه برنامه نویسی فرانت اند را انتخاب کنند. متخصصان فناوری همیشه به شدت مورد توجه هستند و هیچ چیز مانع از آن نمی شود که بعداً شغلشان را تغییر دهند و به رشته های دیگر بپردازید مگر به دلایل شخصی.

همچنین پیشنهاد می کنیم برای انجام تحقیقات و شناخت بهتر بازار کار وقت بگذارید. تا بفهمید: در هر عنوان شغلی چه حقوقی را می توان انتظار داشت؟ چشم انداز و مسیر شغلی تان چیست؟ چه مسیرهای شغلی تخصصی را ممکن است بتوانید در ادامه این مسیر دنبال کنید؟ و بین این ۵ شغل تکنولوژی یا حتی سایر مشاغل بهترین شغل های برای مهاجرت کاری را پیدا کنید.

اگر می‌خواهید درباره تبدیل شدن به یک طراح UX، یک طراح رابط کاربر، یک توسعه‌دهنده وب، یک تحلیلگر داده یا یک دیجیتال مارکتر اطلاعات بیشتری کسب کنید، به دنبال پاسخ سوالات زیر از منتورتان و یا از گوگل باشید!

مطالعه بیشتر برای UI/UX:

  • حقوق یک طراح UX 
  • چگونه یک طراح UX شویم
  • راهنمای بهترین بوت کمپ های طراحی UX و نحوه انتخاب یکی
  • از داستان مورین: چگونه طراح UX شدم و اولین شغلم را بدون تجربه در صنعت
  • لیست نهایی خواندن UX
  • چه چیزی را باید جستجو کرد در گواهی طراحی UX

مطالعه بیشتر برای توسعه وب:

  • یک روز معمولی در زندگی یک توسعه دهنده وب چیست؟
  • من به عنوان یک توسعه دهنده وب چقدر درآمد خواهم داشت؟
  • برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب به چه مهارت هایی نیاز است؟

مطالعه بیشتر برای تجزیه و تحلیل داده ها:

  • من به عنوان یک تحلیلگر داده چقدر درآمد خواهم داشت؟
  • یک روز معمولی در زندگی یک تحلیلگر داده چیست؟
  • ۵ مهارت برتر که هر تحلیلگر داده باید تسلط پیدا کند

مطالعه بیشتر برای دیجیتال مارکتینگ:

  • اگر شغلی را در بازاریابی دیجیتال دنبال کنم چه حقوقی دریافت خواهم کرد؟
  • مهمترین مهارت هایی که یک دیجیتال مارکتر باید داشته باشد چیست؟
  • چگونه یک مدیر بازاریابی دیجیتال شوید: نقشه راه شغلی 

پاسخ به ۲ سوال رایج که به شما کمک میکند بفهمید برای مهاجرت چه کاری را یاد بگیرید:

سوال ۱: چرا نقش های UX و UI اغلب به عنوان یک پوزیشن شغلی آگهی می شوند؟

اگر قصد دارید با هدف گرفتن جاب آفر و مهاجرت کاری یک طراح UI یا UX شوید و قبلاً برای شان در سایت های استخدامی جستجو کرده اید، قطعا آگهی های شغلی زیادی را مشاهده کرده اید. حتما این سوال برایتان پیش آمده است که اگر طراحی UX و UI دو زمینه شغلی جداگانه هستند، پس چرا این دو اغلب تحت یک عنوان شغلی با هم ترکیب می شوند و شرکت ها یک نیروی همه فن حریف می خواهند؟

خب در واقع طراحی تجربه و رابط کاربر هنوز زمینه‌های نسبتاً جدیدی هستند. به این معنی که به اندازه طراحی گرافیک یا دندانپزشکی توسط کسب و کار ها و تیم هایشان به طور گسترده درک نشده‌اند. از این رو با آگهی‌های شغلی از این دست بارها و بارها روبرو می‌شوید. شاید هم شخصی که آگهی شغلی را می نویسد از تفاوت های طراحی UX و UI کاملاً آگاه نیست و آنها را به عنوان یک عنوان شغلی می بیند. با این حال، اغلب، شرکت‌ها عمداً به دنبال طراحانی می‌گردند که بتوانند هم UX و هم UI را کار کنند. 

هنگام جستجوی کار در سایتهای نظیر ایندید، گلسدور، لینکدین و مانستر، مهم است که فراتر از عنوان شغلی را نگاه کنید و به شرح شغل واقعی آن آگهی استخدامی عمیقتر توجه کنید. آیا وظایف و مسئولیت های ذکر شده بیشتر شبیه کار یک طراح UX است یا یک طراح رابط کاربر؟ آیا به نظر می رسد که این شرکت نقش هر دو را با هم ترکیب می کند، یا صاحب آگهی شغلی فقط UX را با UI اشتباه می گیرد یا برعکس؟

اگر می‌خواهید در مسیر مهاجرت کاری تان فقط روی طراحی UI تمرکز کنید، دیدن صدها آگهی شغلی فقط UX/UI یا UX در مقایسه با تعداد انگشت شماری از موارد طراحی UI می‌تواند ناامیدکننده باشد. برای یافتن نقش هایی که واقعاً به دنبال یک طراح رابط کاربر هستند، به مهارت ها و الزاماتش به خوبی دقت کنید.

اگر به طراحی UX و UI علاقه مند هستید، ممکن است تعجب کنید که کدام مسیر شغلی و برنامه را انتخاب کنم. بیایید اکنون گزینه های شما را در نظر بگیریم.

سوال ۲: کدام شغل را بین طراحی UX یا UI انتخاب کنیم؟

اگر می خواهید به عنوان یک طراح رابط کاربر کار کنید، تمرکز اصلی بر مهارت ها و ابزارهایی است که به عنوان یک طراح رابط کاربر به آن نیاز دارید، البته تا حدودی هم نیاز است تا اصول طراحی UX را نیز پوشش دهید. پس از گذراندن یک برنامه منتورینگ طراحی UI، می توانید برای نقش های طراحی UI که نیاز به دانش مختصری از UX دارند، درخواست شغلی دهید. به یاد داشته باشید: این نقش‌ها اغلب با عنوان «طراحی UX/UI» شناخته می‌شوند، بنابراین هنگام جستجوی شغل این کلید واژه را هم در نظر داشته باشید!

اگر می‌خواهید حرفه خود را روی طراحی UX به عنوان یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری، متمرکز کنید، اما همچنین ایده تسلط بر برخی مهارت‌های طراحی UI را دوست دارید، توصیه می‌کنیم شغل طراحی UX را که شامل تخصص طراحی UI است، انتخاب کنید. با اینکار شما همزمان با یادگیری برخی از اصول کلیدی رابط کاربر که شما را در جایگاه خوبی برای یک نقش ترکیبی قرار می دهد، در UX متخصص خواهید شد.

به هر حال فرآیند طراحی محصول با UX شروع می شود، بنابراین اصول UX مکان خوبی برای شروع حرفه شما به عنوان یک طراح است. پیشنهاد ما به شما این است که وارد مسیر شغلی مهاجرت کاری گل ارن شوید و پس از انجام ۸ تسک/پروژه فنی و ۵ تسک شغلی طی حدود ۸ ماه، ایده بسیار بهتری خواهید داشت که آیا می خواهید در مسیر UX ادامه دهید یا ترجیح می دهید در شغل UI به عنوان یکی از بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری، تسلط داشته باشید.

پاورقی:

  1. User Experience Designer ↩︎
  2. User Interface Designer ↩︎
  3. Web Development ↩︎
  4. Data Analyst ↩︎
  5. Digital Marketer ↩︎

فهرست مطالب مقاله

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: