لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

  ۱۰ روش مدیریت استرس شغلی + ۵ استراتژی برای کاهش نگرانی در فرایند جستجوی کار

اگر به دنبال شغل جدید هستید و یا در حال تغییر شغلید، قطعا تا به حال برای مصاحبه رفته و تجربه اش کرده باشید، می دانید که اضطراب و استرسش واقعی است. قبل، حین یا بعد از جلسه ممکن است حسی فراتر از خشم یا عصبانیت سراسر وجودتان را فرا بگیرد که می تواند منجر […]

راهنمای غلبه بر استرس در مسیر یافتن شغل و رسیدن به اعتماد به نفس

اگر به دنبال شغل جدید هستید و یا در حال تغییر شغلید، قطعا تا به حال برای مصاحبه رفته و تجربه اش کرده باشید، می دانید که اضطراب و استرسش واقعی است. قبل، حین یا بعد از جلسه ممکن است حسی فراتر از خشم یا عصبانیت سراسر وجودتان را فرا بگیرد که می تواند منجر به احساس درماندگی و افسردگی در شما بشود. راهبردهایی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر اضطراب و استرس شغلی با آمادگی و مراقبت از خود به کار گیرید. که به صورت مختصر و مفید در ادامه آورده ایم. قطعا این روش ها برای همه جوابگو نیست و گاهی ممکن است نیاز به کمک مشاور و متخصص برای غلبه بر این موقعیت (که به نظر ما کاملا موقتی است) پیدا کنید.

استراتژی شماره ۱: منابع جانبی استرس را محدود کنید

در گام اول شما می توانید با خلاص شدن از شر عوامل و محرک های استرس زا در فرایند جستجوی شغل مانند دیر رسیدن، اضطراب در جلسه مصاحبه را کاهش دهید. زودتر به محل شرکت بروید که هم فضا را کمی بررسی کنید و هم اینکه به خاطر ضیغ وقت ضربان قلبتان تند تند نزند! حتی اگر جلسه تان آنلاین باشد هم بهتر است، چند دقیقه قبل وارد لینک شده تا اگر مشکلی هم وجود دارد سریعا به نماینده شرکت اطلاع دهید که پیش از جلسه حل شود.

با اینکار از احساسات تحریک‌کننده‌ای که ممکن است در هنگام دویدن، برخورد با ترافیک، قطعی اینترنت، خرابی سیستم، یا پیدا نکردن جای پارک ایجاد شود، جلوگیری کنید. سپس به خودتان زمان بدهید تا وقتی به محل رسیدید کمی تمرکز کنید(اصطلاحا ریکس و مدیتیشن کنید: نفس عمیق بکشید و یا با خودتان صحبت کنید!).

استراتژی شماره ۲: یادگیری هدفمند را یاد بگیرید، نیاز نیست جامع و کامل باشید.

یادگیری هدفمند و کارآمد با یادگیری جامع و زیاد یکسان نیست. برخی از منتی ها سعی می کنند همه چیزهایی را که تا به حال در برنامه منتورینگ نیاز داشته اند را به طور کامل یاد بگیرند و این کار با توجه به زمان محدودی که داریم عملی نیست. عادات مطالعه کارآمد و یادگیری هدفمند شامل یادگیری موضوعاتی است که می دانید بازار کار یا آن شرکت خاص بدان ها نیاز دارد.

دوری از  یادگیری مفاهیم دشوار و نامفهومی که برای شما گیج کننده هستند، و مهمتر از همه، شروع و برنامه ریزی روزها یا هفته ها قبل از یک جلسه مصاحبه نه فقط چند ساعت مانده به آن بسیار به کاهش استرس شغلی و اضطراب شما در مسیر پیدا کردن شغل جدید کمک کننده است. هرچه برنامه و روال کار شما بهتر باشد، اضطراب کمتری را در طی این مسیر تجربه خواهید کرد. اگر تا آخرین لحظه کار را به تعویق انداخته اید، ممکن است احساس عدم آمادگی، ضعف اعتماد به نفس و اضطراب کنید که اگر این حالات را حس نکنید انسان نیستید!

استراتژی شماره ۳: بدانید چه هدف و انتظاری از خودتان دارید

به قدر کافی جستجوی موثر انجام دهید و از منتور خود در مورد مسیر شغلی و انواع سؤالاتی که در در جلسه مصاحبه ظاهر می شوند سؤال کنید. اگر منتظر چند گزینه و حالت خاص هستید، مواجهه با یکسری سؤالات جدید می تواند اضطراب آور باشد. این اطلاعات به شما کمک می کند که برنامه منتورینگ و آماده سازی شغلی خود را به گونه ای اختصاص دهید که انرژی زیادی را صرف اصولی نکنید که درصد کمی از نیاز بازار کار را تشکیل می دهد.

متناسب با هدفی که دارید، تسک هایی را در شرایط محیط کار شبیه سازی شده به شکل جدی انجام دهید. هرچه بیشتر بتوانید اطمینان حاصل کنید که آماده به کار هستید، قطعا اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. و جالب است بدانید هرچه اعتماد به نفس بیشتری هم داشته باشید، استرس شغلی و اضطراب کمتری را تجربه می کنید. و آرامشتان را به رخ بقیه می کشید.

استراتژی شماره ۴: برای موارد غیرمنتظره برنامه ریزی کنید

اگر با شرایطی مواجه شدید که واقعاً انتظارش را نداشتید، از قبل بدانید که چگونه با آن برخورد کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است بیشتر تمرکزتان را برای شرایطی که اگر اتفاق افتادند می دانید چگونه با آنها مواجه شوید بگذارید، تا اینکه زمان زیادی را صرف موضوعاتی کنید که شانس و زمان زیادی برای غلبه بر آنها ندارید. وقت خود را در جایی بگذرانید که بیشترین احتمال را برای کسب موفقیت را دارید.

مثلا اگر سطح زبان قابل قبولی ندارید و در شرایط شغلی و جلسه مصاحبه، احتمال می دهید شخص مصاحبه کننده روی این موضوع تاکید زیادی کند، در زمان اندک باقی مانده به جلسه مصاحبه شروع به یادگیری عجله ای زبان نکند. در این شرایط اگر حداقل مهارت لازم زبانی را هم داشته باشید، و در سایر بخش های مصاحبه خوب ظاهر شوید، شرکت به شما فرصت افزایش مهارت های زبانی تان را در آینده خواهد داد. و در نتیجه در آینده نیز استرس شغلی به مراتب کمتری را تجربه خواهید کرد.

استراتژی شماره ۵: عملکرد خود را دایما ارزیابی کنید و آن را بهبود دهید

ممکن است این مرحله را فراموش کنید. با این حال، زمانی می توانید نتایج عملکرد خود را ارزیابی کنید، که زمان کافی صرف ارزیابی عملکرد خود کنید. با این کار خواهید فهمید:‌چه کاری را خوب انجام داده اید؟ چه کاری را می توانید بهتر انجام دهید؟ آیا استراتژی و مسیر یادگیری شما جواب داده است؟ آیا به استراتژی مصاحبه و روش جستجوی کار در برنامه منتورینگ شغلی خود پایبند بودید؟ بر اساس پاسخ هایی که به این سوالات می دهید، برای فرصت شغلی بعدیتان برنامه ریزی کنید!(بله. به هرحال پیدا کردن کار غیرممکن نیست. اما قرار نیست همان اولین شرکت استخدام شوید یا حاضر به همکاری باشید)

در نهایت بدانید هیچ دستورالعمل جادویی برای غلبه بر اضطراب و استرس شغلی در محیط کار و حتی حین پیدا کردن کار وجود ندارد. خشم، نگرانی، ناراحتی، خوشحالی و… احساساتی طبیعی هستند و در آماده سازی هرچه بیشتر شما برای موقعیت های شغلی بهتر کمکتان می کنند(پس اصلا نگران از دست دادن یک فرصت شغلی به ظاهر عالی نباشید). با آمادگی خود را برای موفقیت بیشتر آماده کنید. اگر راهنمایی‌ها و استراتژی‌های بیشتری می‌خواهید، به برگه منتورینگ شغلی بروید. یا با مشاور برنامه تان در تماس باشید. شما می توانید بر اعتماد به نفستان اضافه کنید. در واقع ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم!

۱۰ روش برای مدیریت استرس شغلی تان

هر فردی روش منحصر به خود را برای رهایی از استرس شغلی دارد. مثلا ممکن است شخصی زمانی که درگیر اضطراب شدید می‌شود، برای چند دقیقه کار را متوقف کند و با یک فنجان چای در کنار پنجره به تماشای درختان، پرندگان و هر عنصر طبیعی دیگری بنشیند. گردش در طبیعت یکی از راه‌های آرامش و دور شدن از استرس شغلی روزانه است. یا به عنوان مثال دیگر یکی از دوستانتان ممکن است زمانی که در شغلش استرس و نگرانی خاصی را تجربه می کند، به بالش مشت بزند و با این روش احساسات منفی خود را تخلیه کند!

در ادامه و پایان این مقاله به ۱۰ تکنیک کاربردی برای مدیریت استرس شغلی اشاره کرده‌ایم.

  1. ورزش کنید و تغذیه سالم داشته باشید.
  2. برای هر روزتان برنامه داشته باشید و بخشی از زمان را به خودتان اختصاص دهید. به کمک برنامه می‌توانید به همه کارها برسید و بیش از حد توانتان مسئولیت قبول نکنید.
  3. خواب خوب شب را تحت هیچ شرایطی قربانی نکنید.
  4. با دوستان و اعضای خانواده خود در ارتباط باشید. ارتباط با کسانی که دوستشان داریم، به ما آرامش می‌دهد و کمک می‌کند کارهای استرس زای روزمره را فراموش کنیم. به همراه این افراد تفریح کنید و به مسافرت بروید.
  5. لیستی از کارهایی که برای شما استرس زا هستند، بنویسید و تا حد امکان از آن‌ها دوری کنید. البته اگر تنها بخاطر ترس و باور ذهنی خود مضطرب می‌شوید، بهتر است یکبار برای همیشه با ترستان روبرو شوید.
  6. به زبان بدن خود دقت کنید. جویدن ناخن، فشار داشتن مشت‌ها و حرکات این‌چنینی که نشان از استرس دارند، حتی اگر مضطرب نباشید هم شما را مضطرب نشان می‌دهند.
  7. بخندید! مخصوصا در شرایطی که غم و اندوه شما را فرا گرفته است. سخت است اما بهترین راه است!
  8. سعی کنید تا می توانید در لحظه حال زندگی کنید و به گذشته و آینده فکر نکنید.
  9. مایندفولنس را در خود تقویت کنید و ترس‌هایتان را تخلیه کنید. یوگا و مدیتیشن دو راهکار مناسب برای آرامش و تقویت تمرکز هستند.
  10. آموزش ببینید، اعتماد به نفستان را تقویت کنید و روی باورهایتان کار کنید. به یاد داشته باشید که بخشی از استرس شغلی ناشی از توهمات ذهنی انسان‌هاست و خیلی از اتفاقات بدی که به آن‌ها فکر می‌کنیم، هیچوقت قرار نیست واقعی شوند.

فهرست مطالب

خبرنامه گل ارن

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: