لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

خانه > سوالات متداول > تفاوت بین کارآموزی و برنامه منتورینگ 

تفاوت بین کارآموزی و برنامه منتورینگ چیست؟

کارآموزی فرصتی برای افراد جویای کار و فارغ التحصیلانه که از جانب کارفرما برای مدت زمانی مشخص به کارآموزان داده می شه تا اونا بتونن مهارت های تجربی و عملی شغل آینده‌شون رو با گذروندن دوره‌های کارآموزی بدست بیارن. معمولا دوره های کارآموزی به‌ صورت کارهای داوطلبانه یا همراه با حقوق پرداختی در نظر گرفته می‌شه.

کارآموزی ۳ نوع اصلی داره که هر فرد باید متناسب با شرایطش یکی انتخاب کنه:

 ۱- کارآموزی Internship  یا اینترن که در ایران بیشتر به گوشتون خورده و بیشتر مخصوص دانشجویان پزشکی(چون واقعا واسه اونها چنین چیزی قبل از ورود به این حرفه واجبه) هست و بطور تخصصی براشون برگزار میشه تا از این فرصت کوتاه برای افرایش تجربه کاریشون استفاده کنن. اما به طور کلی اینترشیپ یعنی شما مستقیما برای یه شرکت درخواست کار میدین؛ اون شرکت بسته به توانایی‌‌ها یا احساس نیاز، تشخیص میده که قبل از عقد قرارداد با شما یه دوره کارآموزی براتون بذاره.

۲- کارآموزی Externship  بیشتر بر روی تجربه کاری تمرکز داره. موسسات و دانشگاه‌ها یا مراکز فنی حرفه‌ای، دانشجویان یا کارآموزانشون رو به بیرون از اون دانشگاه یا موسسه میفرستن تا فرد بتونه دانش و تجربه ای که تا الان بدست آورده رو در محیط کار به اشتراک بذاره و بکار بگیره. در این صورت با آزمون و خطاهایی که انجام میده برای محیط واقعی کار آماده میشه.

۳- کارآموزی Apprenticeship رایج ترین دوره کارآموزی هست که این روزها باهاش برخورد می‌کنیم. توی دوره کارآموزی Apprenticeship یه شرکت که کارش آموزش مهارت‌های شغلی هست برای جذب کارآموز درخواست میده و هدفش اینه که مهارت‌های شغلی کارآموز رو افزایش بده. از بهترین نمونه های اپرنتسشیپ میشه به سیستم کارآموزی آوسبیلدونگ آلمان اشاره کرد که از اینجا میتونین اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید. 

برنامه منتورینگ در واقع یک مکمل برای هر نوع دوره کارآموزی به حساب میاد. شما وقتی وارد یک برنامه منتورینگ میشید از قبل هدفتون مشخص میشه، مسیر شغلی تون با توجه به شرایط و سطحی که دارید تعیین میشه، افرادی به عنوان منتور کنارتون هستن که شما رو در طی این مسیر همراهی کنن، به صورت دوره ای تحت ارزیابی قرار میگیرین و نکاتی که برای بهبود عملکردتون نیاز دارید رو دریافت می کنین. برنامه های منتورینگ چون غالبا به صورت فردی طراحی و اجرایی میشن سرفصل،‌ زمان و سطح مشخصی ندارن و همه چیز با توجه به شرایطی که منتی داره تغییر میکنه. چون هدفشون رسوندن سطح افراد به درجه مشخصیه. یک برنامه منتورینگ میتونه داخل یک سازمان و متناسب با نیاز های اون طراحی و اجرایی بشه و یا اینکه مستقل از سازمان خاصی و صرفا با تمرکز بر نیاز های عمومی بازار کار و شرایط منتی اجرایی بشه. که در حالت اول چون قراره منتی برای سازمان کار کنه پوشش مالی و شرایط اسپانسر شیپ از سمت سازمان میتونه ایجاد بشه. اما در حالت دوم این شخصی منتی هستش که نیازه روی خودش سرمایه گذاری کنه و تجربه و مهارت هاش رو ارتقا بده.

در جدول زیر کارآموزی را با برنامه منتورینگ مقایسه کرده ایم تا بهتر با تفاوت ها و ویژگی های هریک آشنا شوید: