در نمایشگاه کار ۱۴۰۰ فرصتی فراهم شد تا با خانم عاطفه امیرپور کارشناس منابع انسانی شرکت آچاره زیر مجموعه شرکت ساناگسترسبز درباره جذب نیرو، مصاحبه و استخدام در آچاره مصاحبه ای رو داشته باشیم.
در آچاره چه میکنند؟
آچاره یکی از زیر مجموعه های شرکت دانش بنیان ساناگستر سبز در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. کاربران میتونن در هر ساعتی از شبانه روز خدماتی مثل نظافت، پذیرایی، بازسازی و دکوراسیون منزل رو از طریق وبسایت و اپلیکیشن آچاره دریافت کنن. در حال حاضر نزدیک به ۱ میلیون کاربر از خدمات آچاره استفاده میکنن.
نزدیک به ۸۰ پرسنل در قسمت اداری با آچاره فعالیت دارن و همچنین حدود ۱۵۰ هزار متخصص مشغول خدمت رسانی به مشتریان آچاره هستن.
فرآیند مصاحبه و استخدام در آچاره برای خودتون چطور انجام شد؟
به نظرم فرآیند به درستی انجام شد. رزومه من تو جابینجا دیده شد. در مرحله بعد باهام تماس گرفتن و مصاحبه انجام شد. مصاحبه ها با فاصله دو هفته ای صورت گرفت. نهایتا من بعد از ۳ هفته شروع به کار کردم. ماه اول به صورت آزمایشی بود و بعد از ماه اول تصمیم بر این شد که قراردادم رو تمدید کنم. روند استخدام در اچاره به این صورته که ما رزومه ها رو دریافت میکنیم و بعد از بررسی، افرادی که ریجکت میشن رو بهشون اعلام میکنیم.
به عنوان کارشناس منابع انسانی به نظرتون جذب و استخدام در آچاره و نگه داری نیرو در کدوم بخش از شرکت آچاره سختتره؟
شرکت آچاره یه شرکت استارتاپی هست و باید هر روز به روز تر از روز قبل باشیم و این قضیه در قسمت عملیات حساس تره. متاسفانه در کشور بسترهای لازم برای جذب و آموزش افراد در قسمت های عملیاتی برای شرکت های استارتاپی کافی نیست.
سطح تحصیلات کسی که میخواد تو آچاره استخدام بشه مهمه؟
نمیشه بگیم اصلا مهم نیست. سابقه افراد خیلی میتونه در کار و استخدام در آچاره تاثیرگذار باشه. اما اینکه شخص متعهد باشه به سازمان مهم تره برامون. اهمیت این قضیه وقتی مشخص میشه که ما باید آن کال باشیم چون ما یه شرکت خدمات آنلاین هستیم و البته که این آن کال بودن برای مجموعه آچاره اعتبار هست.
با توجه به اینکه تمرکزتون بیشتر لینکدین هست، از درگاه های استخدامی مثل جابینجا یا جاب ویژن کمتر استفاده میکنین؟
نه ما در همه پلت فرمها آگهی داریم و نیرو جذب میکنیم. در لینکدین روند به این صورته که آدم ها بیشتر با رزومه سازی بیشتر آشنا هستن. با دنیای تکنولوژی سروکار دارن و ما راحت تر و دوستانه تر میتونیم باهاشون ارتباط بگیریم.
فکر نمیکنین اومدن به نمایشگاه کار برای جذب و استخدام یه روش خیلی سنتی هست و از تکنولوژی دوره؟
خیلی ازمون میپرسن هدفمون از نمایشگاه کار چیه. اینجا فرصت هایی فراهم میشه که مثلا ببینیم گروهی کار کردن آدم ها چطوریه. یا اینکه چقدر شخص عطش برنده شدن داره. ارتباط گرفتن آدم ها رو میشه تا حدودی تو نمایشگاه کار دید. مورد دیگه ای که میشه تو این نمایشگاه ها
در این نمایشگاه ها و در روند مصاحبه یک سری موارد معلوم میشه. مثلا افرادی هستن که میان و میخوان برای چند موقعیت شغلی شانسشون رو امتحان کنن. ما متوجه میشیم این افراد تکلیفشون با خودشون مشخص نیست و طبیعتا ترجیح میدیم این افراد رو تو سازمان نداشته باشیم.
فرآیند کاراموزی های شما در آچاره چطوره؟
جلسه توجیهی برای کاراموزها برگزار میشه و ویژگی های افراد در این جلسه ها بررسی میشه. در مرحله بعد، سرپرست ها در بخش های مختلف شرکت برای کارآموزها تسک آزمایشی ارسال میکنه. در آخر بررسی میکنیم افراد برای کارآموزی ما مناسب هستن یا نه. مدت زمان کارآموزی از ۱ تا ۳ ماه هست و عمدتا به صورت ریموت و دورکاری انجام میشه. در کارآموزی غالبا حقوقی به افراد تعلق نمیگیره.
بعد از اتمام دوره کارآموزی اگه کارفرما و کارجو رضایت داشته باشن، کارجو وارد تیم میشه و قرارداد رسمی باهاش بسته میشه.
در بحث استخدام نمایشگاه کار، در فرایند استخدام در آچاره موردی هست که باید حل بشه؟
یکی از مواردی که هست نامعلوم بودن مسیر شغلی افراد و بلاتکلیف بودنشون هست. مثلا وقتی از طریق ایمیل و واتساپ باهاشون برای مصاحبه هماهنگ میکنیم، برای مصاحبه حاضر نمیشن. من اگه میدونستم این شخص برای مصاحبه نمیاد یه فرد دیگه رو جایگزین میکردم تا روند مصاحبه و استخدام رو تسریع کنم و بتونم راحتتر نیرو بگیرم.
به نظرم اگه شرکت ها و کارجو ها روند مصاحبه رو با برنامه و درست پیش ببرن، خیلی از مشکلات فرآیند مصاحبه برطرف میشه.
به عنوان کارشناس منابع انسانی آینده شغلی رو تا ۴ یا ۵ سال دیگه در ایران چطور میبینین؟
به عنوان یک ایرانی نمیتونم بگم خیلی سفید میبینم اما سیاه هم نمیبینم.
فکر میکنم به سمت استفاده بیشتر از تکنولوژی داریم پیش میریم. این نمایشگاه کار شاید تا چند سال آینده دیگه کارایی خاصی نداشته باشه. مثلا برای شرکت های بزرگ خوبه که بتونن بیان و استخدام هاشون رو حضوری انجام بدن.
از نظر شما هم در چند سال آینده کاربرد نمایشگاه های کار کم میشه؟ لطفا برامون بنویسید.
اطلاعات تماس و آدرس شرکت
- شعبه ۱ (دفتر مرکزی) سعادت آباد، انتهای بلوار دریا، بلوار نورانی، خیابان فخارمقدم، نرسیده به بوستان دوم، پلاک ۲۴، طبقه ۱
- شعبه ۲ (ویژه ثبت نام متخصصین) بزرگراه شهید نواب صفوی (جنوب به شمال) داخل لاین کندرو، بالاتر از بریانک شرقی، نبش کوچه قطب، مرکز تسهیل و توسعه کسب و کار و کارآفرینی اجتماعی (آچاره)