لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

کجا دنبال کار بگردم؟ + راهنمای قدم به قدم پیدا کردن کار

پاسخ به این سوالات که:‌ چگونه کار پیدا کنیم؟‌ و کجا دنبال کار بگردیم؟ همیشه از مهمترین دغدغه های افراد تازه کار به ویژه دانشجویانی است که به تازگی درسشان را تمام کرده اند. هرچند دغدغه بسیاری چه برای ورود به بازار کار در ایران چه مهاجرت کاری داشتن سابقه کار و مهارت قابل قبول است، اما روش هایی نیز وجود دارد که می تواند مسیر شما را کوتاه تر و بهینه تر کند.
کجا دنبال کار بگردم؟

این مقاله چکیده ای از تجربیات و مسیر شغلی یکی از منتی ها(کارآموزان) گل ارن است که می تواند به شما هم در مسیر استخدام شدن و حتی مهاجرت کاری کمک کند. الهام، که بدون سابقه کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ به این شغل علاقه زیادی داشت، توانست طی این مدت علاوه بر تکمیل رزومه و مهارت هایش به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ نیز وارد بازار کار شود. در ادامه با ما و الهام همراه باشید.

مقدمه

من خودم قبل از اینکه دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ رو به عنوان یه کارآموز شروع کنم، همیشه از خودم می‌پرسیدم: کجا دنبال کار بگردم؟ چگونه کار پیدا کنیم؟ چون علاوه بر این‌که می‌خواستم کارمو دوست داشته باشم، اون شرکتی هم که می‌خواستم اونجا کار کنم برام مهم بود.توی این مقاله من الهام یمینی که الان کارشناس دیجیتال مارکتینگ تیم گلرن هستم و خودم البته از کارآموزی شروع کردم، سعی کردم تجربیات و روش هایی که استفاده کردم و یا طی برنامه منتورینگ خودم از منتورها شنیدم رو باهاتون به اشتراک بگذارم. امیدوارم حسابی به کارتون بیان و بتونین کار یا پروژه مورد علاقه تون رو پیدا کنین و تو یه شرکت ایده آل استخدام بشید. اگه تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شدین یا به زودی فارغ التحصیل می‌شین یا اینکه می‌خواین دنبال شغل رویایی‌تون برین ولی نمی‌دونین چطور، این مقاله به کارتون میاد.

از اهمیت شبکه سازی، داشتن رزومه مناسب تا تجربه خودم از کارآموزی در کنار منتورهای شغلی رو نوشتم و امیدوارم بعد از خوندن مقاله به جواب سوالتون برسین. می‌تونین کامنت بذارین تا من و سایر همکاران بهترین جواب رو بهتون بدیم.

از سایت‌های کاریابی و استخدامی شروع کردم

اولین جایی که من شروع کردم دنبال کار بگردم، سایت‌های کاریابی و درگاه های استخدامی بودن. قبلا یکی از روش‌های سنتی کاریابی که کارجوها برای کار پیدا کردن ازش استفاده می‌کردن، روزنامه نیازمندی‌هایی مثل همشهری بوده. ساعت‌ها این روزنامه‌ها رو می‌گشتن تا کار مورد نظرشون رو پیدا کنن و با کارفرما تماس بگیرن. بعد از اون کارفرما و افراد جویای کار تصمیم می‌گرفتن که آیا می‌تونن با هم کار کنن یا نه. این یکی از راه هایی بوده که برای حل سوال چگونه کار پیدا کنیم ازش استفاده میشده.

تا این که با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر این روزنامه‌ها، وبسایت‌ها و درگاه‌های کاریابی مورد استفاده قرار گرفتن که امکانات به روزتری رو در اختیار کارجو قرار می‌دن. حالا سوالی که پیش میاد اینه که روند این وبسایت‌ها به چه شکلی هست و چطور باید ازشون استفاده کرد؟

سایت های استخدامی چیکار میکنن؟

در این درگاه‌ها، کارفرما مرتبط با پوزیشن شغلی مورد نیازش و با پرداخت هزینه، آگهی می‌ذاره. کارجو برای این آگهی درخواست میذاره یا رزومه میفرسته. البته سازوکار سایت‌های استخدامی با همدیگه فرق داره که توضیح می‌دم. در سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور، روزنامه‌های استخدامی، پیج‌های اینستاگرام مرتبط با استخدام و کانال‌های تلگرامی، فرد کار مورد نظرش رو جستجو می‌کنه. بعد از اون برای اطلاع از جزئیات کار باید تماس بگیره یا ایمیل بزنه.

الان بیشتر سایت های استخدامی که ثبت آگهی شغلی رو به صورت حرفه ای انجام میدن، این امکان رو فراهم کردن که با ساختن رزومه و ضمیمه‌ کردنش به پروفایلی که توی سایت ساختین، اون رو ارسال می‌کنین و کارفرما رزومه شما رو بررسی می‌کنه. توصیه‌ی من به شما اینه که برای آگهی‌های استخدامی مورد نظر، رزومه‌ی مشابه نفرستین و متناسب با نیاز هر کارفرما، رزومه رو اصلاح کنین و بفرستین. (اینو از من نشنیده بگیرین البته)

یه مثال واستون میارم که دقیق تر منظورم رو برسونم

برای اینکه دقیق‌تر بدونین تو این سایت‌ها چی می‌گذره سایت جاب ویژن رو براتون مثال می‌زنم. سازوکار این درگاه استخدامی اینجوریه که مرتبط‌ترین پوزیشن‌های شغلی برای کارجوها فرستاده میشه و کارفرما هم نیرویی که نیاز داره رو پیدا می‌کنه. با این سیستم، شما و کارفرما نتایجی که بیشتر با نیازهاتون همخوانی داره رو  میبینین.

یکی دیگه از ویژگی‌هاش اینه که با پر کردن رزومه به زبان فارسی، به صورت خود به خود رزومه انگلیسی شما هم تکمیل میشه و میتونین از رزومه انگلیسی برای پوزیشن ‌های شغلی خارج از کشور هم استفاده کنین. پس درگاه ‌های استخدامی میتونن راه حلی برای این مشکل که کجا دنبال کار بگردم باشن.

عضویت در اکثر این سایت ها دو مرحله داره:

۱. اول رزومه‌تون رو بسازین. برای اینکار باید در سایت ثبت نام کنین.

۲. با جستجوی شغل مورد نظر و شهرتون، رزومه رو برای شرکت ها بفرستین. میتونین با نگه داشتن موس روی قسمت فرصت های شغلی، لیست شغل ها، شهر و … رو ببینین و اگهی شرکت ها رو پیدا کنین.

سعی کردم شبکه سازی کنم و روابط کاریم رو گسترش بدم

اکثر کارجوها برای اینکه بتونن کار پیدا کنن، سایت‌های استخدامی مختلف رو بررسی می‌کنن تا ببینن کدوم فرصت‌ شغلی با شرایط و نیازهاشون سازگارتره. اگه شما هم مثل خیلی های دیگه از این راه نتیجه نگرفتین باید بهتون بگم که خیلی از پوزیشن‌ های شغلی آگهی نمی‌شن و شما به هیچ وجه متوجه بودنشون نمی شید. خب نیازه دارید که راههای متفاوت و جدیدی رو استفاده کنید. البته این به معنی نیست که شرکت‌ها به این شغل ها نیازی ندارن، بلکه به دنبال افراد متفاوتی هستن که ترجیح میدن از روش های مختلفی واسه پیدا کردنشون استفاده کنن. نه صرفا به ساده ترین روش ممکن یعنی استفاده از یه سایت استخدامی!

پس باید راهی باشه که خودتون رو به افراد متخصص تو حوزه خودتون معرفی کنین. برای اینکه باهاشون صحبت کنین و برای حل سوال کجا دنبال کار بگردم ازشون مشورت بگیرین، میتونین تو رویداد ها و نمایشگاه های کار شرکت کنین.

در گردهمایی‌ها و رویدادهای مختلف شرکت کردم

من وقتی میخواستم جوابی برای کجا دنبال کار بگردم پیدا کنم فهمیدم شبکه سازی هم آنلاین و هم حضوری خیلی مهمه. از نظر من شرکت کردن تو وبینارهای آنلاین خیلی کمک کننده هست. یکی از سامانه‌های آنلاین که تو حوزه‌ی برگزاری رویداد فعالیت داره، سامانه ایوند (Evand) هست. تو این سامانه، رویداد های مختلف برگزار می‌شه.

برگزارکننده‌ ها اطلاعاتی که برای شرکت‌کننده ‌ها یا افراد جویای کار مهمه، مثل زمان‌بندی و اسم سخنران‌ها رو در اختیارشون قرار میدن و صفحه‌ اختصاصی مربوط به رویداد رو می‌سازن. اینجوری شرکت‌کننده می‌تونه شبکه‌ ارتباطی قوی‌تری رو تو حوزه‌ ای که میخواد بسازه. افرادی که مرتبط با حوزه کاریش هستن رو به خاطر بسپاره و وقت مناسبی باهاشون ارتباط بگیره.

تو اکثر این سایت ها سه تا کار اصیل هست که لازمه انجام بدید:

۱. بعد از ورود به سایت میتونین به صفحه رویدادها برین و رویدادهای مختلف رو پیدا کنین.

۲. قبل از شرکت در رویداد، ثبت نام کنین.

۳. با ورود به صفحه رویداد، اطلاعاتش رو میبینین و میتونین ثبت نام کنین.

تربیت برنامه نویس حرفه ای با برنامه منتورینگ گل ارن

عضویت در انجمن‌ ها

انجمن‌ های دانشگاهی هم فرصت خوبی هستن برای اینکه با کسایی که نمیشناسین چند کلمه‌ای صحبت کنین. یادتون نره هدف اصلی‌ معرفی خودتونه و رسیدن به جواب کجا دنبال کار بگردم. با آشنا شدن با شرکت ها و افراد متخصصی که توی این رویدادها حضور دارن، این کار رو انجام بدین. با معرفی خودتون این فرصت رو ایجاد میکنین تا شما به شرکت‌ها و بقیه معرفی بشین.

شرکت در نمایشگاه کار

چگونه کار پیدا کنیم؟ یکی از مهمترین رویدادهایی که با شرکت در اون به جواب این سوال رسیدم، نمایشگاه کار بود. این روش، برای شما که جویای کار هستین خیلی میتونه مفید باشه. در این نمایشگاه‌ها چند شرکت تو محلی حضور پیدا می‌کنن و از طریق گفتگو و پخش بروشور، با دانشجوها و افراد جویای کار ارتباط میگیرن. کسب و کار خودشون رو معرفی می‌ کنن و موقعیت ‌های شغلی رو به اطلاع کارجوها میرسونن.

 هدف این نمایشگاه ‌ها معرفی کسب وکارها و ایجاد تعامل بین کارجوها و شرکت‌ها هست. البته که این موقعیت، یه فرصت ویژه برای کسایی هست که میگن کجا دنبال کار بگردم تا ارتباطاتشون رو با افراد متخصص بیشتر کنن.

الان توی ایران نمایشگاه‌های کار زیادی داریم. اما مهمترین اونها نمایشگاه کار جاب ویژن، نمایشگاه کار شریف و نمایشگاه کار ایرانه که همه‌شون تهران هستن و یکی دوبار درسال برگزار میشن. نمایشگاه های کار استانی هم هستن که البته کیفیتشون از این نمایشگاه ها پایین تره و اخیرا هم به خاطر کرونا اکثرشون لغو شدن اما مجدد یکی یکی دارن احیا می شن.

عضویت در شبکه های اجتماعی

فعالیت در لینکدین

علاوه بر روش های قبلی که به نظرم خیلی بر شبکه‌ سازی می‌تونن اثرگذار باشن، شما از ابزارهای آنلاین هم  نباید غافل بشین. شخصا دیدم این شبکه‌ها می تونن نقش موثری رو در معرفی‌ کارجو به بازار هدف داشته باشن.

لینکدین یکی از تخصصی‌ترین ابزارها برای ایجاد یه شبکه ارتباطی خوب با افراد متخصصه. تو این بستر متخصص‌ های زیادی در حوزه‌ های کاری مختلف فعالیت دارن. با نوشتن تجربیات کاری، تحصیلی و موارد دیگه، لینکدین لیست افرادی که در حوزه‌ی شما فعالیت دارن رو بهتون توصیه می‌کنه و شما شروع به شبکه ‌سازی می‌کنین. فعالیت برای شبکه سازی فقط در زمان بیکاری ممکنه نتیجه‌ای براتون نداشته باشه.

 استمرار شما برای کانکت‌شدن با افراد متخصص برای اینکه شناخته بشین و موقعیت‌های شغلی خوبی بگیرین بسیار مهمه. وقتی باهاشون کانکت شدین، تو صحبت‌هاتون ازشون بخواین به شما برای حل مشکلتون یعنی کجا دنبال کار بگردم پاسخ بدن. البته قرار نیست همه شما رو بشناسن و شما هم همه رو بشناسین. پس سعی کنین تمرکزتون رو روی آدم‌های تاثیرگذار بذارین تا نتیجه خوبی بگیرین.

فعالیت در اینستاگرام

لینکدین از تاثیرگذارترین پلت‌ فرم‌ها برای شبکه‌سازی محسوب می‌شه. علاوه بر اون اینستاگرام برای اطلاع از فعالیت شرکت‌ها و اهدافشون میتونه در مسیر گسترش ارتباطات کاری موثر باشه (البته نه به اندازه لینکدین). با اینکه الان بسیاری از محتوای موجود در این شبکه اجتماعی، سرگرمی‌ هست، ولی نباید اهمیت شبکه‌سازی با افراد فعال حوزه‌ی خودتون تو اینستاگرام رو فراموش کنین. وقتی از خودتون می‌پرسین کجا دنبال کار بگردم یا چگونه کار پیدا کنیم، به احتمال زیاد شبکه سازی می‌تونه بهتون کمک کنه.

استفاده از وبسایت خود شرکت ها

برای اینکه ببینیم کجا دنبال کار بگردم، اهمیت سایت های کاریابی و شبکه‌سازی رو بررسی کردیم. اگه راه هایی که درباره‌شون صحبت کردیم به دردتون نخورده، طبق تجربه من باید راه میانبر رو پیدا کنین. شما باید به وبسایت شرکت سر بزنین و موقعیت‌های شغلی‌شون رو زیر نظر بگیرین. اگه شغلی متناسب با توانایی شما بود، رزومه‌تون رو براشون ارسال می‌کنین.

 حتی اگه کار مورد نظرتون رو پیدا نکردین نا امید نشین و براشون رزومه ارسال کنین. مدیران منابع انسانی رزومه‌ها رو بررسی می‌کنن. اگه شرایط کسی رو برای یه موقعیت شغلی مناسب ببینن، برای مصاحبه دعوتش می‌کنن؛ حتی اگه براش آگهی نزده باشن. شاید لازم باشه برای شرکت‌های مختلف رزومه ارسال کنین تا از یکی‌ از اون‌ها جوابی دریافت کنین. یه بار دیگه توصیه می‌کنم رزومه رو متناسب با نیاز هر شرکت تکمیل و ارسال کنین.

از جمله شرکت‌هایی که می‌تونین باهاشون در ارتباط باشین و صحبت کنین، شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های همکار با اتاق بازرگانی هستن. با جستجوی این شرکت‌ها در گوگل مپ، میتونین اطلاعات و وبسایتشون رو پیدا کنین (مثالش تو عکس های زیر هست). خیلی از افراد جویای کار از این طریق به جواب چگونه کار پیدا کنیم میرسن.

معمولا شرکت‌ها شبکه های اجتماعی‌شون مثل لینکدین و اینستاگرام رو داخل وبسایت قرار میدن. تا از این راه مستقیما اون‌ها رو پیدا کنین و خودتون رو معرفی کنین. البته که لینکدین پلت‌فرمی تخصصی‌تر برای ارتباط گرفتن با مدیران منابع انسانی شرکت‌هاست.

آموزش برنامه نویسی با تضمین کار گل ارن GoalEarn

کمک گرفتن از مشاور شغلی برای انتخاب مسیر شغلی

معمولا افراد بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه یا دبیرستان با این سوال ها روبرو می‌شن که حالا کجا دنبال کار بگردم یا چگونه کار پیدا کنیم؟ وقتی شما با این سوال‌ ها روبرو می‌شین و شروع به بررسی فرصت‌های شغلی می‌کنین، متوجه می‌شین برای شغل مورد علاقه‌تون مهارت کافی ندارین. در نتیجه رزومه‌ی خوبی نمی‌تونین بنویسین.

درباره علاقه شغلی در اینکه چگونه کار پیدا کنیم رو میتونین در مقاله «علاقه شغلی چه تاثیری در موفقیت آینده‌مون داره؟» بخونین.

اینجاست که باید یه مسیر درست رو انتخاب کنین. من خودم برای پیدا کردن مسیرم، از مشاور شغلی کمک گرفتم. مشاور شغلی به شما کمک میکنه با توجه به شخصیت و علاقه‌تون، کاری که مناسبتون هست رو انتخاب کنین. اهداف کاری‌تون رو مشخص کنین. نقاط ضعف و قوتتون رو در نظر بگیرین و برای فرصت‌های شغلی متناسب با خودتون تصمیم‌گیری کنین. من بعد از مشاوره، اعتماد به نفسم برای داشتن یه شغل خوب بیشتر شد. وقتی هم بقیه ازم میپرسیدن چگونه کار پیدا کنیم بهشون میگفتم با یه مشاور خوب صحبت کنین.

چگونه کار پیدا کنیم. کارآموزی رفتن برای مصاحبه جلسه مصاحبه

آخرین مرحله اومدم کارآموزی واسه کسب مهارت و تجربه

تا اینجا فهمیدیم که وبسایت شرکت ها هم میتونن به شما برای پیدا کردن کار مورد علاقه تون کمک کننده باشن. اگه از این راه هم به نتیجه نرسیدین، وقتشه که درباره مهمترین راه حل یعنی کارآموزی و کسب مهارت باهاتون صحبت کنم. از نظر خودم این میتونه بهترین جواب برای دغدغه بزرگ شما یعنی کجا دنبال کار بگردم، باشه.

کارفرما دنبال چه نیروی کاری هست؟

با واضح شدن مسیر، شروع به کسب مهارت می‌کنین و چه بهتر که کسب مهارت در فضای کار اتفاق بیفته. اینجا اهمیت کارآموزی مشخص میشه. شما علاوه بر فراگیری مهارت‌های مورد نیاز، محیط کار واقعی رو تجربه میکنین. چیزی که شرکت‌ها الان به دنبالش هستن. شاید قبلا مدرک دانشگاهی برای استخدام نیروی کار مهم بود.

 ولی با گذشت زمان و اینکه مدرک الزاما در انجام کار مفید تاثیری نداره، کارفرما به نیروی کاری نیاز پیدا کرد که برای انجام کار مهارت کافی داشته باشه. پس کارآموزی فرصتی هست براتون تا در شرایط واقعی، مهارت‌های مورد نیاز رو کسب کنین. پس شما با تقویت مهارت هاتون میتونین رزومه‌ خوبی رو برای ارسال به شرکت‌ها آماده کنین و با اعتماد به نفس بالا برین دنبال کاری که دوستش دارین.

برای اینکه اطلاعاتتون درباره کاراموزی بیشتر بشه، مقاله «انواع کاراموزی کدام اند» رو بخونین.

پر اهمیت ترین مورد هم کارآموزی و کسب مهارت بود. خودم با گرفتن مشاوره شغلی درست در گلرن تونستم مهارت هام رو تقویت کنم. و کارآموزی تونست من رو به هدفم نزدیک تر کنه. شما هم با گذروندن دوره کارآموزی، شرایط کار واقعی براتون ترسیم میشه و با یادگیری در پروژه های واقعی به تجربیاتتون اضافه میشه. با این شرایط یا جایی که کاراموز هستین استخدام میشین یا برای کار در شرکت های دیگه آماده میشین.

 معرفی برنامه منتورینگ به عنوان گزینه ایده آل برای ورود به بازار کار

برنامه منتورینگ فرایندی است که به شما کمک می کند تا با انجام پروژه های متناسب با سطحتان و زیر نظر افراد متخصص(منتورها)، مهارت های موردنیازتان را به همراه سابقه کارتان ارتقا دهید. زمانی که کلید واژه “برنامه” در ابتدای هر عبارت دیگری قرار می گیرید، معمولا به این معناست که آن موضوع مسیر مشخصی را دنبال می کند، برنامه ریزی منظمی دارد و گام هایی را برای دستیابی به یک هدف برمی دارد.

بنابراین، “برنامه منتورینگ تسک محور ویژه استخدام در ایران یا مهاجرت کاری” به این معناست که شما مسیر تجربه شده ای را به هدف گرفتن جاب آفر دنبال می کنید و اضافه شدن واژه “خصوصی” به این عبارت، نشان می دهد که تمامی این مسیر، از تعیین سطح علمی و فنی، هدفگذاری شغلی، طراحی تسک ها و پروژه ها، ارززیابی های مدوام مسیر و غیره همه به هدف گرفتن جاب آفر برنامه ریزی و اجرا می شوند تا شما به شغل مدنظرتان در کشوری که انتخاب کردید، دست یابید.

در حالت کلی فرایند و مراحلی که شما قبل و حین شرکت در یک برنامه منتورینگ تسک محور و اختصاصی طی می کنید را در ادامه آورده ایم.

۱. شرایط شما به دقت ارزیابی می شود

این ارزیابی معمولا شامل چند مرحله است: ارزیابی اولیه با مدیر برنامه برای برنامه ریزی دقیق تر مسیر، ارزیابی شغلی(توسط منتور شغلی) برای بررسی شرایط شغلی شما و ارزیابی فنی(توسط منتور فنی) برای تعیین سطح مهارتی شما.

۲. شغل موردنظرتان را انتخاب می کنید

به کمک منتور شغلی شروع به انتخاب کشور(ها) و شغل(های) مدنظرتان می کنید. مدیر برنامه، به کمک منتور فنی و خروجی این مرحله برنامه ریزی مسیر شما را انجام می دهد.

۳. در کنار افراد متخصص پروژه ها را متناسب با هدفتان انجام می دهید

منتور فنی پروژه ها را متناسب با هدف شما یعنی گرفتن جاب آفر و ساختن یک رزومه قوی، طراحی و به شما محول می کند. شما به کمک راهنمایی های او و آموزش هایی که در اختیارتان قرار می دهد، پروژه ها را انجام می دهید.

۴. در کنار منتور شغلی، خود را برای گرفتن پیشنهاد کار و مصاحبه ها آماده می کنید

منتور شغلی در کنار شماست تا گام به گام، رزومه، کاورلدر، لینکدین، وبسایت شخصی و هر چیز دیگری که برای گرفتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای خارجی نیاز دارید را آماده کنید و برگه تاییدیه شرکت را در دست بگیرید.

۵. در تمام مسیر بارها ارزیابی می شوید

برای اینکه به هدف نزدیک و نزدیک تر شویم نیاز است که وضعیت خود را نظارت کنیم، این کار به کمک مدیر برنامه انجام می شود تا هر جا از مسیر منحرف شدید، او و کارشناس تجربه انسانی، شما را به مسیر بازگردانند و یا در صورت نیاز مسیر را بازطراحی کنند.

۶. از منتورهایتان توصیه نامه دریافت می کنید

می توانید از تمامی منتورها و افراد متخصصی که در این مسیر کنارتان هستند، توصیه نامه دریافت کنید.

۷. با مهر و سربرگ شرکت، نامه رسمی سابقه کار دریافت می کنید

در پایان برنامه منتورینگ، برای مدتی که در حال انجام پروژه های خود بودید و با وجود اینکه هدف کاری خود را دنبال می کردید، از شرکت نامه سابقه کار رسمی نیز دریافت می کنید. این نامه تایید می کند که شما در مهارت ها و شغل مدنظرتان کار کرده اید.

 

فهرست مطالب

خبرنامه گل ارن

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: