لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

شغل مورد علاقه من چیست؟ + معرفی تست SpringBoard برای حوزه تکنولوژی

ما در این مقاله سعی داریم شما را با علاقه شغلی تان آشنا کنیم تا بتوانید برای آینده شغلی خود تصمیم منطقی تری بگیرید. هرچند که ممکن است حتی تا سن ۴۰ سالگی نیز به پاسخ این سوال که: شغل مورد علاقه من چیست؟ را نرسید، اما نا امید نشوید و به جستجو ادامه دهید!

همه ما در حرفه یا کاری استعداد داریم اما معمولاً در شناختش موفق نیستیم و حتی ممکن است سالها به دنبال شغل مورد علاقه مان بگردیم. اغلب اوقات استعدادها مان ناشناخته است و زمانی که پای انتخاب و تصمیم گیری وسط باشد، کار خیلی سخت می‌شود. سردرگمی، شک و دوراهی‌های موجود در مسیر انتخاب‌هایی که با علایق شغلی سروکار دارند، کار را خیلی پیچیده می کند.

پیدا کردن شغل ایده آل و انتخاب شغل مورد علاقه، رشته تحصیلی یا دانشگاهی اغلب کار سختی است چون نمی‌دانیم دقیقا به چه چیزی علاقه داریم و از چشم‌انداز آینده تصویر واضحی نداریم. در این مقاله قرار است راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها بتوانید تا حدودی شغل مورد علاقه تان را کشف کنید و در مسیر رسدن به آن قدم بردارید. پس بیایید ابتدا با یک سوال شروع کنیم: ( البته از اینجای مقاله به بعد را با یک لحن دوستانه و خودمانی تر نوشته ایم تا با موضوع احساس راحتتری داشته باشید!)

۱- علاقه شغلی یعنی چی دقیقا؟!

قبل از اینکه شغلی رو انتخاب کنی، لازمه تا میزان علاقه شغلی ات نسبت به اون شغل رو بدونی. اگه بی‌هدف و بدون آگاهی درست از خواسته‌هامون، قدم در راه بذاریم با احتمال بسیار کمی می‌تونیم متعهدانه و با موفقیت پیش بریم. شناخت علایق شغلی میتونه به شما کمک کنه که بفهمید در چه شغلی انگیزه بیشتری دارید و به‌احتمال‌زیاد به چه کاری بیشتر متعهد می شوید.

بیایید برای فهم بهتر موضوع از یک سوال تکرار یا جمله خبری که اکثر مواقع از کارجویان می شنویم شروع کنیم:

نمیدانم شغل مورد علاقه ام چیست

تا زمانی که ارزش ها، علایق، تیپ شخصیتی و هوشتون در کنار هم قرار نگیرن و با توجه به همه آن ها رسالت زندگیتون کشف نشه، نمی تونید ادعا کنید که علایق و استعداد هاتون رو کشف کردین و با موفقیت توی این مسیر قدم میذارین.

در ضمن این فقط مساله ی شما نیست همه ی افرادی که امروزِ علاقه شون رو  می شناسن، یه روزی در جایگاه امروز شما قرار داشتن  و نمیدوستن علاقه شون چیه و بر اساس الگوهایی که دیدن و مهارت هایی که کسب کردن همه و همه باعث شدکه خودشون رو بیشتر بشناسن و وارد مسیرهایی که کاملاً دوست دارن بشن و به اون مسیر علاقه پیداکنن.

۲- پیدا کردن شغل مورد علاقه چه مزایایی دارد

پیدا کردن علاقه کاری تاثیرات بسیار زیادی در موفقیت شغلی ما داره. این امر باعث کشف راحت تر شغل مورد علاقه و استعدادهای افراد هم میشه و آن ها میتونن استعدادهای درونی شون رو راحت تر پیدا کنن. علاوه بر این ، خلاقیت انسان ها زمانی شکوفا می شه که در مسیر علایق واقعی  تلاش می‌کنن.

وقتی شما کاری انجام میدین که بهش علاقه دارین، تمرکز و تمام حواستون متوجه همون کار میشه و این موضوع باعث افزایش خلاقیت و موفقیت بیشتر شما میشه.  وجه مشترک اکثر انسان های شکست خورده عدم حرکت در مسیر علایق واقعی شونه.

تفاوت اونایی که امروزِ از کارشون رضایت دارن با دیگران اینه که اونا هیچ وقت به دلیل اینکه نمی دونن شغل مورد علاقه اشون چیه نترسیدن ، نگران نشدن در عوض شروع کردن به تلاش کردن تا در نهایت موفق شدن علایق واقعی شون رو مشخص کنن.

۳- چگونه علایقم را بهتر بشناسم و شغل مورد علاقه ام را پیدا کنم:

وجود کسانی که با ذوق و اشتیاق در پی یافتن و رسیدن به علاقه شغلی هستن، شما را نیز تشویق می‌کنه و براتون الهام‌بخشه. گاهی‌اوقات آن‌قدر می‌ترسیم و خودمون رو ضعیف فرض میکنیم که جرئتی برای ابراز علایق‌مون پیدا نمی‌کنیم. همه‌ی ما توانا هستیم و ارزشمند. پس کافیه دل به دریا بزنیم، علایق‌مان را با صدای بلند مطرح کنیم و با اشتیاقی که حاصل می‌شه در جهت دست‌یابی به آنها تلاش کنیم.

در ابتدای راه بهتون بگم در صورتی که متوجه شدید به کار فعلی تون علاقه ندارین به هیچ وجه به یکباره نباید شغلتون رو عوض کنید. حتماً برای اینکار با یک مشاور دلسوز مشورت کنید و تمامی جوانب کار رو بسنجید.

۴- سوالاتی برای پیدا کردن شغل مورد علاقه

به لیست سوالات پیشنهادیمون دونه  به دونه پاسخ بدید، سعی کنید پاسخ هاتون رو روی کاغذ بیاریدسعی کنید ابتدا هرچه به ذهنتون میاد رو بنویسید و بعد طبق اولویت آن ها را دسته بندی کنید. دقت کنید تمام توجه خود را به خرج دهید تا چیزی که هستید را بنویسید و نه چیزی که دوست دارید بشید!

  • از انجام دادن چه کاری لذت می برید؟
  • در چه کاری خوب عمل می کنید؟
  • چه چیزی شما را به وجد می آورد؟
  • در چه زمینه هایی مطالعه میکنید؟
  • اگر ۱۰۰ میلیارد پول برنده شوید با آن چه کار می کنید؟
  • فرض کنید میتوانید ۱۰ تا از آرزوهایتان را برآورده کنید. کدام آرزو ها را برآورده میکنید؟
  • علت علاقه شما نسبت به کارموردعلاقه چیست؟
  • موانع رسیدن به آرزوهایتان چیست؟
  • ۱۰ کاری که قبل از مرگ می خواهید انجام دهید چیست؟
  • کدام کار را وقتی انجام می دهید متوجه گذر زمان نمی شوید؟علایق شغلی من

پاسخ ها رو دقیق روی کاغذ نوشتید؟ حالا وقتش رسیده بین جوابا با بررسی و انالیزشون دنبال علایقتون بگردید چون  جواب های شما ریشه در علاقه ذاتی شما به یک سری از امور داره پس آن ها را به شدت جدی بگیرید و روی آن ها کار کنید.

۵- معرفی تست سنجش علاقه شغلی SpringBoard

اگر در پیدا کردن شغل مورد علاقه تون مشکل دارین و کار خودتون رو  به سختی و با تنبلی انجام می دین ، هیچ وقت تو کارتون پیشرفت نمی کنید چون  این کار جزو علایق واقعیتون نیست و باعث کاهش کارایی و شکست شغلی و یا از دست دادن شغل میشه و در نهایت براتون موفقیت رو همراه نداره و ثمرش فقط شکست هست.

برای رسیدن به رضایت از زندگی شغلی و خصوصی تون، پیدا کردن شغل مورد علاقتون در اولویت و از اوجب واجباته. بنابراین با اختصاص زمان کافی برای  شناسایی علایق واقعیتون،  و تلاش متناسب با هدف، به هر خواسته ای که  از زندگی دارید دست پیدا کنید .

برای اینکه بدونید چه شغلی مناسب شماست میتونید از تست استعدادیابی شغلی استفاده کنید. که وبسایت SpringBoard یکی از بهترین آزمون های سنجش علاقه شغلی به ویژه در حوزه تکنولوژی رو ارائه کرده که میتونید به رایگان در اون شرکت کنید و از پیشنهاداتی که بهتون میده هم استفاده کنید.

لینک تست علاقه شغلی اسپرینگ بورد

در ادامه مقاله ۶ راهی که به شما کمک می‌کنه علایق خودتون رو بهتر بشناسید تا با استفاده از اون شغل مورد علاقتون رو انتخاب کنید براتون توضیح دادیم، که بهتره ازشون استفاده کنید.

  • ترسیم چشم انداز زندگی

در گام اول باید چشم‌انداز و مسیری دقیق و دلخواه برای خودتون ترسیم کنین وقتی با نگاه منفی پیش میریم و از قبل خودمون رو بی‌میل و بازنده می‌دونیم، معلومه که نمی‌تونیم هدف گذاری مورد قبولی داشته باشیم.

باید باور کنیم، برخی از کارها برا‌مون دل‌پذیره  و با جون و دل انجامشون میدیم و زندگی ما با وجود برخی اهداف و حضور در برخی مسیرها خواستنی‌تر و دوست‌داشتنی‌تر می‌شه پس با شناخت علاقه و تعریف چشم‌اندازی زیبا از اون، به‌سمت رشد و شکوفایی پیش خواهیم رفت.

  • کشف لایه‌های پنهان علایق

بعد از اینکه به طور دقیق و درست درک کردیم که  چه چیزها و چه کارهایی رو دوست داریم و بیشتر می‌پسندیم، باید به سراغ ابعاد عمیق‌تر علایقمون بریم . کشف نیت ‌های درونی خیلی مهمن و باعث میشن دقیق‌تر خودمون رو بشناسیم.

در واقع در زندگی همه ما، لحظات و تجربه‌هایی وجود داره که اونا رو به سایر موارد ترجیح می‌دیم. باید تلاش کنیم که این لحظات و گزینه‌ها را کشف کنیم. نباید اجازه بدیم که احساس شادی و خرسندی‌ای که از انجام برخی تجربه‌ها نصیب‌مون می‌شه، زیر حجمی از روزمرگی و بی‌علاقگی دفن و فراموش بشه.

پس  شما باید تمام تلاشتون رو بکنید تا لحظات استثنایی‌ای از تجربه‌هایی، همراه با شور و اشتیاق رو شناسایی کنید و مسیر زندگی تون رو از این لحظات پر کنید.

  • یک پارچگی علایق و شخصیت خودمان

باید بتونید علایق مختلفتون رو شناسایی کنین و همه‌ی اونها رو به‌شکلی متحد و هم‌سو در کنار یکدیگر داشته باشین. درواقع باید ریشه علایق تون رو پیدا کنین و ببینین که موارد مختلف در کنار هم چگونه به رشد بهتر شما کمک می‌کنن. انتخاب‌های ما شخصیت و سلیقه مون را منعکس می‌کنن و در نهایت، شخصیت و نوع نگاهمون به زندگی رو می‌سازن.

  • ایجاد تمایز میان علایق و سرگرمی‌ها

نکته‌‌ی ظریف و مهمی در شناسایی و به‌کاربستن علایق وجود داره. باید بدونیم که چه چیزهایی در ردیف علایق  ما قرار دارن. آیا قابلیت و انعطاف لازم برای به‌کارگیری در زمینه‌های مختلف کاری رو فراهم می‌کنن یا نه؟

به‌عبارت دیگه، برخی از علایقمون ما رو بیشتر گمراه میکنن و تبدیل اونها به ابزاری برای کارهای جدی‌تر مثل کسب درآمد، باعث میشن که لذت خود را از دست بدن. مرز باریکی که میان سرگرمی و علاقه وجود داره که باید به‌دقت شناسایی بشه .

  • از اسارت محدودیت ها خودتون رو خارج کنید، مرز های شجاعت را بشکافید

دقت کردین که گاهی حتی از ابراز علایق‌مون واهمه داریم؟ سال‌ها جامعه  و هنجارهای ریز و درشتی که بعضا پایه‌هایی نامناسب و اشتباهی داشتن، باعث شدن خودمون رو محدود و از دسترسی به علایقمان محروم کنیم، به‌طوری‌که اصلا جرئت نداریم علایق و شوقمون رو  نسبت به چیزی کشف و ابراز کنیم.

باید شجاع باشیم، ترس و واهمه همیشه وجود داره فقط نباید به آن بها بدیم و با شجاعت و اشتیاق، آگاهانه و مصرانه تلاش‌های خودمون رو نسبت به پیگیری علایق‌مون دنبال کنیم.

  • آهسته قدم بردارید و در لحظه زندگی کنید

گاهی اوقات، به افکار و فعالیت های روزانتون توجه کنید تا بفهمید واقعاً از انجام چه کاری لذت می برید. وقتی از فعالیتی که به شما احساس رضایت و اشتیاق میده آگاه شدید، یه زمان مشخصی رو برای انجام دوباره اون  فعالیت اختصاص بدید.

پس از آن که علایقتون رو پیدا کردین، بازهم به بررسی ادامه بدین تا به شناختی کامل از خودتون برسید. این کار به شما کمک می‌کنه تا با ذهنی آگاه و دیدی باز شغل آینده خود را انتخاب کنید و به رضایت شغلی برسید.

۶- کشف صحیح علاقه شغلی چگونه به موفقیت شغلی شما کمک میکند؟

وقتی شما با اشتیاق فراوان کار کنید، هم شما و هم کارفرمایتان میتونید سود ببرید، علاوه بر اون علاقه شغلی تاثیرات قابل توجهی بر روند اشتغال و استخدام  شما نیز میذاره که در ادامه به مواردی از آن اشاره کردیم.

  • باعث میشه شغل مورد علاقه تون رو سریع تر پیدا کنید:

بسیاری از افراد جویای کار، به دنبال کار معناداری هستن و از مشاغلی لذت می برن که فرصت های جذابی را برای پیشرفت شخصی و حرفه ای به آنها ارائه بده. درک درست از  استعداد، علایق و شخصیت بر انتخاب شغل تاثیر میذارد و باعث میشه شغل دلخواهتون رو بهتر انتخاب کنید.

  • به شما کمک می کنه با همکاران ارتباط برقرار کنید:

به اشتراک گذاشتن اشتیاق و علاقه خودش یکی از راه های ایجاد گفتگو و ارتباط با دیگرانه. همچنین میتونه به شما در شناسایی افرادی که در علایق شما مشترک هستن کمک کنه.

  • بهره وری و عملکرد شما رو افزایش میده:

علاقه شغلی در محل کار و دوست داشتن کاری که انجام میدید یک تقویت کننده بهره وریه و عملکرد روافزایش میده. افرادی که از شغل خود لذت می برند به احتمال زیاد خوش بین، با انگیزه، سریع تر یاد می گیرند، اشتباهات کمتری می کنند و تصمیمات  بهتری می گیرند.

  •                :تمرکز بیشتری بر انجام کار دارین

در واقع  شما به طور کامل در کاری که در دست دارید بسیار متمرکز میشید ، درست مثل کاری که واقعاً از اون لذت میبرین. اینکه بتونید به طور کامل خود را وقف آن کار کنید و تمام تلاش خود را برای آن انجام دهید، شما را سازنده تر و آگاه تر میکنه و به سمت موفقیت در کار  پیش می بره.

جمع بندی

زندگی کردن در محدوده امن ، بدون تن سپردن یا بهتره بگم دل سپردن به چالش‌ها، ما رو تنبل و ترسو و شکست خورده بار میاره. باید از محدوده امنمون خارج بشیم و آگاهانه چالش ها رو دنبال کنیم و در مسیر رسیدن به شغل مورد علاقه تلاش کنیم.

باید به خودمون یادآوری کنیم که فقط یک بار زندگی می‌کنیم و روزها و هفته‌های این عمر به‌سرعت میگذرن. یادمون باشه که منبع زایش علایق و اشتیاق در شغل، فقط خواستنه. باید بخوایم تا بتونیم به شغل مورد علاقه مون برسیم.

اگه به دنبال فردی میگردین که  با راهنمایی های به موقعش، بتونه شما رو تشویق کنه تا استعداد های ناشناخته و مورد غفلت تون، اهداف و رویا های ابراز نشدتون و دیرپای شغلیتون و موفقیت های واقعی در کار و تحصیل را در نظر بگیرید و نسبت به اونها شغل مناسبت را انتخاب کنید فقط کافیه اینجا کلیک کنید.

فهرست مطالب

خبرنامه گل ارن

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: