لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

راهنمای قدم به قدم گلرن برای رشد فردی شما + مشاوره رایگان توسعه فردی

رشدی که در این مقاله از آن صحبت میکنیم، موضوع بسیار گسترده ای است، بنابراین اگر دوست دارید در زندگی فردی و اجتماعی تان موفق باشید و مسیر رشد فردی و رشد شخصی رو به خوبی طی کنید، بهتراست که گام های اصلی و فرآیند آن را به خوبی بشناسید و در زندگی خود از آن ها بهره بگیرید.
رشد فردی رشد شخصی و مسیر رشد فردی با منتورینگ گلرن ۲

وقتی از رشد فردی حرف میزنیم، منظور ما فقط رشد در ابعاد مالی یا رفتاری و… نیست. منظور ما همه زمینه هایی است که به جنبه های زندگی شما مربوط میشود. رشد شخصی به همه ابعاد وجودی شما و در حقیقت، شکوفا کردن هر آنچه در وجود شماست، مربوط می شود.

برای اینکه مستقیم وارد اصل موضوع بشیم، ابتدا فواید قرار گرفتن در مسیر رشد فردی رو به صورت تیتر وار بیان می کنیم و بعد فرایندی که میتونین از اون طریق به خودتون رو ارتقا بدید و به اهدافتون برسید رو هم بیان می کنیم.  مثل همیشه شما هم نظرات و سوالاتتون رو در مورد این مقاله برای ما و بقیه به اشتراک بگذارید. همینطور میتونین از جلسه رایگان مشاوره مسیر رشد فردی ما هم استفاده کنید.

۱- اهمیت طی کردن مسیر رشد فردی و توسعه فردی

  • ثبات و امنیت رو در زندگی تون تجربه میکنین
  • بیشتر عاشق زندگیتون میشید
  • هر مشکلی که پیش میاد، با قدرت و توانایی بیشتری میتونید براش راه حل پیدا کنین
  • هیچوقت بیکار نمیشید چون برای انسانهای ارزشمند همیشه کار هایی با شرایط بسیار مناسب وجود داره ! حتی اگر تمام اقتصاد کشور خوابیده باشه
  • وقتی علم و مهارت داشته باشید و توی حیطه ی خودتون رشد کرده و در مسیر رشد باشید میتونین زندگی تون رو از آسیب هایی که عموم را تهدید میکنه نجات بدین.

در ادامه به صورت کاملا کاربردی مسیر و گام های فرآیند رشد فردی را شفاف میکنیم تا  با استفاده از اونها بتونین این مسیر دشوار رو طی کنین. البته یادتون باشه که بهتره که تنهایی وارد این مسیر نشید و حتما از کمک یک منتور راه بلد استفاده کنید. برای این منظور بعد از مطالعه این مقاله، میتونین مقاله زیر رو هم مطالعه کنید.

منتور کیست؟ و داشتن منتور چه اهمیتی دارد.

۲- فرایند رشد فردی

۱-۲ مسیر و مقصد داشته باشید:

برای حرکت در مسیر رشد فردی و توسعه فردی باید سه مورد رو دقیق مشخص کرده باشین، مبدا و مقصد و مسیر. شما باید بدونید ابتدا کجا هستین و قراره به کجا برسید و چه مسیری را برای رسیدن به رشد شخصی انتخاب می کنید.

 هر روز زندگی خود را به همین شکل آغاز کنید، اول ببینید کجا هستین و تا پایان شب چه مقصدی برای خودتان مشخص میکنین، و بعد در مسیر درست حرکت کنین. نکته اساسی که باید بهش دقت کنید بی ثبات بودن اوضاعی هست که از کنترل شما خارجه.

به بیان ساده تر اوضاع همیشه بر وفق مراد شما نیست، بعضی وقتا شما می تونید ۱۰۰% برنامه خود را در زمان بندی مشخص شده به انجام برسانید، ولی در بسیاری از موارد این اتفاق نمی‌افتد و این یکی از بزرگترین چالش هاست، بزرگترین خطر که رسیدن شما به مقصد رو تهدید میکنه این هست که وقتایی  که شما به هدفتون نمی رسید، دست از تلاش بردارید، این جور وقتا بهتره که مجدداً برای رشد فردی برنامه‌ریزی کنید و دوباره شروع کنید.

۲-۲ به مسیر رشد شخصی وفادار باشید

شما بایدیاد بگیرید قبل از اینکه مجبور بشید کاری را که دوست ندارین انجام بدین، برای خودتون مسیر رشد فردی را مشخص کنید و با توجه به اهدافی که دارید تلاش کنید. قطعاً منظم بودن و متعهد بودن به مسیر تلخ، سخت و چالش برانگیزه اما فراموش نکنید، همان طور که بودن در مسیر موفقیت سخته، نرسیدن به موفقیت هم دردآور و سخته.

 شما فقط باید انتخاب کنید که کدام سختی و درد را می‌خواید تحمل کنید؟؟؟اگر خودتون رو آماده رویارویی با سختی ها و چالش های مسیر کردید و قصد دارید تا مسیر موفقیت خودتان را بسازید بیایید تا با هم گام‌های بعدی را مرور کنیم.

رشد فردی رشد شخصی و مسیر رشد فردی با منتورینگ گلرن ۴

۳-۲ شک و تردید از واجبه های این فرآینده!

بزرگترین ابزار یادگیری و پیشرفت انسان در طول تاریخ شک بوده و هست، هیچ حرفی را بدون دلیل و مدرک نپذیرید، ممکنه هر کسی خواسته یا ناخواسته به شما اطلاعات نادرست بده. بهترین ابزار شما برای بررسی کردن ، تحقیق و پرسو جو هست. یادتون نره شما اجازه دارید شک کنید، ولی اجازه ندارید توی  شک بمونید، سعی کنید پاسخ سوالاتون رو پیدا کنید و دوباره با قدرت مسیر توسعه فردی تون رو ادامه بدید.

۴-۲ فرایند رشد فردی را کامل طی کنید

شما نمی توانید یک نردبان را طی کنید مگر اینکه تمام پله های آن را یکی پس از دیگری لمس کنید، موفقیت یک فرآینده و برای رسیدن به موفقیت رشد شخصی مجبورید تا انتهای نردبان رو پله پله بالا برید.

۵-۲ تغییر کنید، دنیا منتظر شما نمی ایسته

دنیا دائماً در حال تغییر و پیشرفته، هر روز اتفاق تازه ای می افته هر لحظه تکنولوژی نوعی دنیا را تحت شعاع خود ش قرار می‌ده و اگر شما نتونید هر لحظه استراتژی و رفتار خود را تغییر بدین توی این چرخه بین چرخ دنده ها له میشید. میتونید از تکنولوژی در مسیر رسیدن به رشد فردی استفاده بهینه کنید.در عصر تکنولوژی شما باید استفاده از تکنولوژی رو یاد بگیرید کار با تکنولوژی از باید های دنیای امروزه.

۶-۲ از دیگران کمک بگیرید 

یکی از توانایی های لازم برای رسیدن به موفقیت در مسیر توسعه فردی تون، توانایی برون سپاری کردن برخی از کارها به بقیه اس.  یعنی کارهاتون رو تقسیم کنین و اگر میتونین با سپردن مسئولیت انجامش به کسی غیر ازخودتون یا حتی مشاوره و کمک گرفتن از افراد دیگه در راستای انجام اون تسک زمان بیشتری را برای کارهای مهم ذخیره کنید.

 مهم ترین مساله در زندگی ما زمانه شما باید تمام تلاشتون رو بکنید تا برای انجام کارهای مهم که  باید به درست ترین شکل انجامشون بدید، زمان بیشتری به دست بیارید، به خاطر همین از حذف یا تاخیر کارهایی که مهم و فوری نیستن و برون سپاری تسک هایی که امکانش هست در جاهایی که کار شما در مسیر توسعه فردی سخت میشه، استفاده کنید.

خلاصه فرآیند و مراحل ۶ گانه مسیر رشد فردی و رسیدن به توسعه فردی

۳-  ۷ عادت اشتباه که مسیر رشد فردی شما را نابود می کنند!

 در مسیر توسعه فردی و طی کردن پله های موفقیت یک سری عادت های اشتباهی هستن که مانع رسیدن  و مانع پیشرفت شما میشن. با شناختن این عادت ها میتونیم اونها رو اصلاح و حذف کنیم و موانع رسیدن به موفقیت رو از سر راهمون برداریم.  در ادامه چند تا از این عادت ها رو باهم بررسی میکنیم.

۱-۳ کار کردن زیاد

بسیاری افراد فکر می کنند برای پیشرفت و رشد و رسیدن به موفقیت باید مدام کار کنن. در واقع کار کردن بیشتر را مساوی با رشد بیشتر و موفقیت های بهتر می دونن. این افراد فکر می کنن هر چه ساعت های بیشتری را به کار در محل کار یا اداره اختصاص بدن، از زمان استراحت و خوابشون بزن یا تعطیلات آخر هفته رو هم به کار مشغول بشن، سریع تر پیشرفت کرده و به موفقیت های بیشتر و توسعه فردی بهتری دست پیدا می کنن. اما لزوما کار کردن بیشتر به معنای پیشرفت و موفقیت نیست.

 خواب ،استراحت، و زمان گذاشتن برای لذت های شخصی از جمله مواردی هستن که در میزان کارایی تون تاثیر میگذاره. بهتره زمان مشخصی را برای استراحت و خواب تون اختصاص بدین تا مسیر رشد فردی را سالم طی کنید.

 توی این بازه زمانی به کار و مشغله هاتون فکر نکنید و بگذارید مغز با خیال راحت چند ساعتی را که در اختیار دارد به بازیابی انرژی و استراحت اختصاص بده.

رشد فردی رشد شخصی و مسیر رشد فردی با منتورینگ گلرن ۴

۲-۳ مقصر دانستن دیگران

دیگران در مسیر رشد فردی ما تاثیر دارن. مقصر دانستن دیگران یکی از عادت هاییه که در خیلی از افراد وجود داره. کسانی که مشکلات و شکست هاشون رو به گردن دیگران میندازن  و خودشون رو تبرئه می کنند پیشرفت و رسیدن به موفقیتشون رو تحت الشعاع قرار می ده.

 یکی از اولین قدم ها در پیشرفت و گام برداشتن در مسیر موفقیت، قبول شکست ها، مشکلات، نقص ها و قبول مسئولیت وضع موجوده.

۳-۳ بی خیال شدن

افراد بسیاری در مسیر کار و رشد، با ظهور کوچکترین موانع، ناملایمات و مشکلات انگیزه شون رو از دست میدن و از میدان خارج می شن. بی خیال شدن و کنار کشیدن یکی از عادات بد در مسیر رشد فردی و موفقیته. خیلی از ما عادت کردیم با دیدن اولین مشکلات و موانع در مسیر، شروع به گله و شکایت کردن از وضع موجود کنیم.

لازم و واجبه که  عادت بی خیال شدن، ترسیدن و پا پس کشیدن رو کنار بذاریم و برای رسیدن به اهدافمون سمج باشیم.

۴-۳ تمرکز بر نتیجه

یکی از عادات بسیار بد انسان ها در مسیر رشد فردی و توسعه فردی، تمرکز بر نتیجس. خیلی افراد به جای این که به خود مسیر، برنامه ریزی و تلاش های شون برای رسیدن به اهداف فکر کنن، به نتیجه فکر می کنن.

 فکر کردن به نتیجه مفیده  و می تونه دیدی واضح و مشخص از هدفی که به دنبالش هستید بهتون بده اما تمرکز بیش از حد روی نتیجه می تونه به راحتی حواستون را از برنامه ریزی ها و تلاش ها تون پرت کنه و طی کردن مسیر رشد فردی براتون دشوار بشه.

۵-۳ عدم اولویت بندی

اولویت بندی یکی از مهم ترین عوامل در رشد شخصی و پیشرفته. خیلی از ما عادت داریم بدون توجه به اولویت ها کارها مون رو انجام داده و به سمت اهداف پیش بریم. چیزی که در اینجا باید بهش  توجه کنیم اهمیت درجه بندی و اولویت دادن به کار ها مونه .

اولویت بندی یکی از عادت های خوبه، که بهتره جایگزین عادت دوری و فرار بشه و برای انجام کار ها بهش توجه کنیم.

۶-۳ تنبلی بیش از حد

تنبلی یکی از رایج ترین و گسترده ترین عادت های بده که اکثر ما بهش دچاریم و یکی از بدترین عادت های ممکن در راه تلاش و رسیدن به اهداف مونه. تنبلی در واقع  عدم تمایل به کار و تلاش، علی رغم برخورداری از توانایی لازمه.

 افراد تنبل با بهانه تراشی و عیب جویی های مداوم، رفتار اشتباهشون رو توجیه و از تلاش و زحمت دوری می کنند.

تنبلی یکی از مخرب ترین عادت ها می باشه که مانع سعی و تلاش انسان ها شده و تمام زندگی را تحت تاثیر قرار میده. برای پیمودن مسیر رشد فردی و پیشرفت لازمه که در ابتدا تنبلی را کنار بگذارید.

۷-۳ برنامه ریزی نکردن

یکی دیگه از  رایج ترین عادات بدی که در گذر از مسیر رشد فردی و پیشرفت وجود داره، برنامه ریزی نکردنه. بعضی  افراد  عادت کردن یه دفعه ای راه و مسیر رو شروع کنن و برای رسیدن به هدفشون تلاش کنن در حالی که از قبل براش برنامه ریزی نکردن و هیچ طرح و الگوی از پیش تعریف شده ای در مسیر این اهداف برای خودشون ندارن.

حرکت در مسیر رسیدن به اهداف بدون برنامه ریزی عادت بدیه که بهتره همین الان ترکش کنین.

۴- جمع بندی

تا اینجای مقاله با مسیر رشد فردی یا همون توسعه فردی و تاثیرفوق العادش توی زندگی آشنا شدید. فهمیدیم تنها با انجام دادن و ندادن کارهای ساده ای(البته در ظاهر) طی مدت زمانی مشخص همراه با وفاداری به مسیرتون، خیلی راحت میشه تغییر و تحولی در زندگی ایجاد کرد.

این تغییر عظیم باعث میشه زندگی رو از زاویه ی دیگه ای ببینید، در هر ثانیه از زندگی رو به رشد و بهتر شدن داشته باشید، برای هر مشکلی که به بوجود میاد راه حلی پیدا کنید و برای خودتون شخصیتی استوار بسازید که همه عاشق شما بشن و از بودن در کنار شما لذت ببرند. پس منتظر نمونید و همین الان شروع کنید. اگر هم نیاز دارید با کسی در این زمینه مشورت کنید به صفحه تماس با ما برید و باهامون ارتباط بگیرید. همینطور از قسمت نظرات هم نظر خودتون رو با ما و بقیه به اشتراک بگذارید. امیدواریم از رشد و توسعه فردی  بی نهایتی که منتظر شماست، استقبال کنید و به اهدافتون برسید.

رشد فردی رشد شخصی و مسیر رشد فردی با منتورینگ گلرن ۲

خلاصه ای از مقاله

  • ثبات و امنیت رو در زندگی تون تجربه میکنین
  • بیشتر عاشق زندگیتون میشید
  • هر مشکلی که پیش میاد، با قدرت و توانایی بیشتری میتونید براش راه حل پیدا کنین
  • هیچوقت بیکار نمیشید چون برای انسانهای ارزشمند همیشه کار هایی با شرایط بسیار مناسب وجود داره ! حتی اگر تمام اقتصاد کشور خوابیده باشه
  • وقتی علم و مهارت داشته باشید و توی حیطه ی خودتون رشد کرده و در مسیر رشد باشید میتونین زندگی تون رو از آسیب هایی که عموم را تهدید میکنه نجات بدین.
  •  کار کردن زیاد

  • مقصر دانستن دیگران

  • بی خیال شدن

  • تمرکز بر نتیجه

  • عدم اولویت بندی

  • تنبلی بیش از حد

  • برنامه ریزی نکردن

فهرست مطالب

خبرنامه گل ارن

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: