لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

کارآموزی با کارورزی چه تفاوتی داره و کدوم مناسب تره؟

اگر به دنبال انتخاب یک مسیر مناسب بین کارآموزی یا کارورزی هستید بهتر است قبل از تصمیم گیری از تفاوت بین کارآموزی و کارورزی به خوبی آگاه باشید

تفاوت کارآموزی با کارورزی چیه و کدامیک برای من بهتره؟ آیا انتخاب بهتری نسبت به کارآموزی و کارورزی میتونم داشته باشم؟ برای چه مشاغلی کارآموزی وجود داره و برای چه مشاغلی هم کارورزی؟

این ها بخشی از سوالاتی هستن که پاسخ دادن بهشون خیلی مهمه. چون احتمالا در شرایطی هستید که انتخاب بین هر کدوم از این ها میتونه در مرحله ای از مسیر شغلی شما تاثیر بذاره و قطعا اگر از افرادی که سابقه کاردارن و مشغول به کار هستن بپرسید، برای کارآموزی و کارورزی ای که به رشد شغلی و فردی شما کمک کنه، ارزش زیادی قائل اند.

 تو بازار کار فعلی ایران هممون روی این موضوع که فقط با داشتن دانش و مدرک تحصیلی به راحتی نمی تونیم استخدام بشیم توافق داریم. بنابراین با افزایش رقابت برای استخدام شدن، ما باید به فکر راه‌های جدیدی باشیم تا بتونیم بین این جمعیت زیاد از افراد جویای کار (به ویژه در سطح تازه کار) مزیت و نقطه ‌قوتی برای خودمون ایجاد کنیم.

طبیعتا فارغ التحصیلان یا کارجویانی که در زمینه شغلی موردنظر تجربه و مهارت کافی داشته باشن، بیشتر مورد توجه کارفرماها قرار میگیرن. به همین خاطره که گذروندن دوره های کارآموزی و کارورزی متناسب و اصولی میتونه یک انتخاب هوشمندانه باشه تا به شما برای استخدام شدن در موقعیت شغلی مورد علاقه تون کمک کنه. این مقاله رو از تجربه و دانش خودمون در گلرن آماده کردیم که امیدواریم برای شما هم مفید باشه. خوشحال میشیم در پایان شما هم نظر و تجربه اتون رو به ویژه در مورد کارآموزی در حوزه فناوری و یا برنامه های منتورینگ که ما الان در گلرن روی این حوزه تمرکز ویژه ای داریم، از طریق بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

مقاله رو با مفاهیم پایه ای تر شروع می کنیم و کم کم وارد بحث اصلی میشیم. که البته از طریق فهرست می تونین مستقیما بخشی که بیشتر واستون جذابیت داره رو مطالعه کنین و لازم نیست کل مقاله رو بخونید. بیاید اول با معرفی کارآموزی شروع کنیم:

۱- چیستی، چرایی و فلسفه کارآموزی

کارآموزی فرصتی برای افراد جویای کار و فارغ التحصیل هاست که از جانب کارفرما برای مدت زمانی مشخص به کارآموزان داده می شه تا اونا بتونن مهارت های تجربی و عملی شغل آینده‌شون رو با انجام یکسری کار و با گذروندن دوره‌های کارآموزی بدست بیارن. معمولا دوره های کارآموزی هم به‌ صورت داوطلبانه(رایگان) یا همراه با حقوق پرداختی در نظر گرفته می‌شه. طبق قانون کار ایران کارفرما در صورتیکه قصد همکاری با کارآموز رو داشته باشه یا نه چون داره بهش کار می سپاره که انجام بده، باید به کارآموز حقوق هم پرداخت کنه و کسی نمیتونه از کارآموز در چارچوب قانون مبلغی رو مطالبه کنه(توجه کنید که دوره آموزشی، بوت کمپ و برنامه های منتورینگ از این قاعده مستثنی هستن و شما چون پروژه های شخص در طی این برنامه ها انجام میدید شامل قانون کار نیستید و حتی باید با پرداخت مبلغ روی رشد خودتون سرمایه گذاری کنید).

البته متاسفانه در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از شرکت ها بیش حد انصاف از کارآموز کار میکشن و بدون اینکه دانش و تجربه خاصی نصیب کارآموز بشه مبلغی رو هم بابت آموزش دادن از وی مطالبه می کنن. و یا ازش تعهد میخوان که بعد از دوره باهاشون به صورت قطعی همکاری کنه، اگر نه باید مبلغ دوره کارآموزیش رو پرداخت کنه که عدد کمی هم نیست البته.

شما باید در این مواقع حسابی بررسی کنین و ببینین آیا پیشنهادی که اون شرکت بهتون میده چقدر منطقیه و چقدر ارزش داره که واسش زمان، پول و انرژی تون رو صرف کنین. برای اینکه بهتر بتونین این موضوع رو متوجه بشین ما سه مقاله دیگه نوشتیم که میتونین کارآموزی رو با دوره آموزشی، برنامه منتورینگ و بوت کمپ مقایسه کنید و تفاوتشون رو متوجه بشید. هیچ چیزی بهتر است تصمیم گیری با داده نیست!

کارآموزی انواع مختلفی داره که البته توی ایران فقط یک مدلش شناخته شده است و کارآموزها و شرکت ها به واسطه عدم آگاهی و گاها عجله ای که دارن، خیلی به فکر روش های اصولی تر مثل منتورینگ نمی رن. در کل کارآموزها متناسب با شرایطشون می تونن یکی از ۳ مدل کارآموزی زیر رو  انتخاب کنن:

۱-۱ انواع روش های کارآموزی رایج در دنیا

 ۱- کارورزی به سبک اینترن شیپ (Internship) :

  کارآموزی به سبک اینترن شیپ که در ایران بهش کارآموزی میگن، بیشتر به گوشتون خورده و احتمالا همون مدلی هست که الان شما رو به مطالعه این مقاله کشونده! اولایل بیشتر مخصوص دانشجویان پزشکی بوده و بطور تخصصی براشون برگزار میشده تا از این فرصت کوتاه برای افرایش تجربه کاریشون استفاده کنن. اما به طور مرور زمان شرکت ها و سازمان های ایرانی هم از این مدل استفاده کردن تا خلا نیروی کارشون رو یجورایی پر کنن(که البته در بیشتر مواقع نتونستن مثل اینترن های پزشکی به درستی انجامش بدن). در کارآموزی به سبک اینترن شیپ شما مستقیما برای یه شرکت خاص درخواست کارآموزی میدین(از طریق سایت های استخدامی، سایت لینکدین، معرفی دانشگاهتون و هر روش دیگه ای)؛ اون شرکت هم بسته به توانایی‌‌ها یا احساس نیازش، بعد از بررسی رزومه و مصاحبه با شما تشخیص میده که آیا قرارداد کارآموزی با شما منعقد کنه یا نه.

دیگه اگر خوش شانس باشید و بتونین از بین فرصت های مختلف کارآموزی اون پوزیشن و جایگاه شغلی ایده آل رو پیدا کنید، در آینده شغلی تون بسیار موثر واقع میشه. در غیر اینصورت ممکنه نه تنها چیزی یاد نگیرید، بلکه بعد از گذشت چند ماه به خودتون بیاید و ببینین چقدر زمان از دست دادید و عایدی مالی، مهارتی و تجربی ناچیزی کسب کردید. به هرحال هیچ چیز ارزشمندی رو هیچ کس رایگان نمیفروشه. پس از سوال پرسیدن در جلسات مصاحبه اصلا نترسید و قرارداد و مدل همکاری رو از همون اول جدی بگیرید. بپرسید که قراره چی یادتون بدن، چه کارهایی براشون انجام بدید، چه کسی شمارو راهنمایی میکنه، ساعات کار و منابع یادگیری چیا هستن. اگر جواب این سوالات مبهم بود و قانع نشدید، مطمین باشید با یه کارآموزی خودآموز طرف هستید و درکنارش یکسری کارهای اون شرکت که شخص دیگه حاضر نشده انجام بده رو هم باید براشون انجام بدید.

تفاوت کارآموزی و کارورزی گلرن منتورینگ شغلی گلرن

۲- کارآموزی به سبک اکسترن شیپ (Externship) :

بیشتر بر روی تجربه کاری تمرکز داره. موسسات و دانشگاه‌ها یا مراکز فنی حرفه‌ای، دانشجویان یا کارآموز ها رو به بیرون از اون دانشگاه یا موسسه میفرستن تا فرد بتونه دانش و تجربه ای که تا الان بدست اورده رو در محیط کار به اشتراک بذاره و بکار بگیره. در این صورت با آزمون و خطاهایی که انجام میده برای محیط واقعی کار آماده میشه. این سبک از کارآموزی در قانون سازمان فنی حرفه ای و وزارت علوم هم اومده که روند و مراحل خاص خودش رو داره.  معمولا این دوره های کارآموزی بیشتر جنبه عملی دارند و کمتر آموزشی می باشند.

۳- کارآموزی مدرن یا کارآموزی به سبک اپرنتس شیپ (Apprenticeship):

کارآموزی مدرن بهینه ترین و اصولی ترین نوع کارآموزی هست که این روزها ممکنه باهاش برخورد کرده باشید. توی دوره کارآموزی اپرنتس شیپ یک شرکت که تمرکز بر توسعه مهارت‌های شغلی و فردی هستش، از طریق برنامه های مشخص و به صورت فرد به فرد اقدام به تربیت نیروی کار به کمک سایر افراد متخصص میکنه. این کار ممکنه به سفارش شرکت خاصی باشه یا حتی به سفارش خود کارآموز( که تو این مدل بهش منتی Mentee میگن) باشه. هدفت این شرکت ها این هست که مهارت‌های شغلی کارآموز رو افزایش بده و اونها رو برای ورود به بازار کار (چه در ایران چه خارج از ایران) آماده کنه. بعد از گذروندن دوره کارآموزی مدرن یا کارآموزی اپرنتس شیپ، میتونین به عنوان نیروی تازه کار یا کارشناس وارد بازار کار بشید و از همون اول توی مسیر شغلی درست و شرایط مناسب تری قرار بگیرید.

یادتون باشه این دوره ها اگر به صورت آزاد برگزار بشه و شرکت خاصی اسپانسرش نباشه، رایگان نیستن و لازمه برای شرکت در برنامه های منتورینگ یا همون کارآموزی مدرن خودتون روی خودتون سرمایه گذاری کنید که البته ممکنه برای شما که الان درآمدی ندارید این کار سخت باشه. ولی به هرحال خیلی سریع نتیجه این کارتون رو مشاهده میکنید و با اولین حقوقی که دریافت می کنین میتونین از پس این هزینه ها هم به راحتی بر بیاید.

الان که با انوع کارآموزی آشنا شدید، بهتره که تعریفی هم از کارآموز، کارجو، کارورز و کارمند بدونید:

۲-۱ تعریف کارآموز، کارورز، کارجو و کارمند

کارآموز معمولا فردی است که بدون هیچ تجربه و مهارت برای یادگیری شغل و حرفه ای اقدام به شرکت در دوره های کارآموزی می کند.

کارورز با کارآموز در ایران تقریبا تعریف مشابهی دارد. کارورز فردی است که از قبل، دانش مقدماتی نسبت به یک شغل یا حرفه را داشته(مثل دانشجویان پزشکی) و نیاز به کسبت تجربه به صورت عملی و کاربردی در یک محیط واقعی تر است.

کارجو فردی که حداقل مهارت ها و تجربه لازم برای ورود به بازار کار را دارد و بدنبال شرکت یا سازمانی برای استخدام شدن می باشد.

کارمند فردی که در حال حاضر در یک سازمان یا شرکت به صورت تمام وقت، پاره وقت یا پروژه ای کار می کند و در ازای فعالیتی که انجام می دهد حقوق مشخصی نیز دریافت می کند.

پس برای تبدیل شدن از یک کارآموز یا کارورز به یک کارمند،‌ نیاز است که مرحله کارجویی را نیز به خوبی پشت سر بگذارید. که پیشنهاد میکنیم بعد از مطالعه این مقاله مقاله زیر را نیز مطالعه کنید.

 راهنمای تصویری و قدم به قدم پیدا کردن کار

۳-۱ اهمیت و مزایای دوره کارآموزی 

مشکل اصلی اکثر فارغ التحصیلان دانشگاههای ایران، نداشتن تجربه عملی کافی یا به عبارتی کم بار بودن رزومه کاری آنهاست. (میتونین ویدیوی مصاحبه مارو با عرفان ذکری ببینید. کسی که دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان بوده و تجربه خوبی از دوره کارآموزیش داشته) که آینده شغلی شون  رو تحت تاثیر قرار میده. دوره کارآموزی فرصتی بی نظیر برای شما فراهم می کنه تا کسب و کار ها رو بهتر درک کنید و با رزومه و تجربه کاملی وارد بازار کار بشید.

 از مهمترین مزایای دوره کارآموزی که میتونه به پیشرفت و رشد شغلی شما کمک کنه میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  •  با آزمایش کردن خودتون به علایقتون پی میبرید.
  • می تونید چالش های ارتباطی و رفتاری با بقیه همکارهاتون رو بشناسید
  • یاد می گیرید که از خلاقیت برای حل چالش ها استفاده کنید.
  • موجب افزایش عزت نفس  و اعتماد به نفسی میشه که در آینده میتونه کمکتون کنه.
  • فرصت دارین تا دانش و مهارت خودتون رو ارتقاء بدین.
  • به عنوان یک کارآموز با کمترین دغدغه، نحوه کار در مشاغل مختلف رو  تجربه می کنید.

۴-۱ محدوده ی وظایف یک کارآموز

وظایف مشخص و معین یک کارآموز، به انتظارات کارفرما، خود کارآموز و نوع صنعت و شغلی که در آن کار می کنید بستگی داره. در دوره کارآموزی نباید انتظار داشته باشید که کارهای مهم شرکت مثل مدیریت حساب ها، امور نظارتی، برنامه نویسی سایت در حال کار، تولید محصول و بازرسی شرکت رو بهتون واگذار کنن.

در واقع کارآموزی در یک سازمان بیشتر از جنبه ی اشتغالی اش، نقش حمایتی برای شما داره. البته به برخی از کارآموزان به نسبت توانایی شون، ممکن مسئولیت های بیشتری بشون داده بشه و می تونن به عضو موثر و کارآمدی توی تیم تبدیل بشن و انجام خدمات مهمی در شرکت رو بر عهده بگیرن. که این هم کیس به کیس متفاوته و اصلا نمیشه نسخه یکسانی برای همه پیچید.

خب تا به اینجای مقاله، سعی کردیم شما رو با دنیای کارآموزی و تاثیری که در آینده ی شغلیتون میذاره با واقع بینی(البته نه لزوما سیاه یا سفید نمایی) آشنا کنیم. درقدم بعدی براتون شرح میدیم که کارورزی چیه و چطور می تونه به استخدام شدنتون کمک کنه.

۲-  چیستی و چرایی کارورزی

در اصل یادگیری مهارت و به دست آوردن تجربه که همراه با کار کردن باشه رو کارورزی میگیم. کارورزی غالبا یک طرح دولتیه و هدفش اینه که بین محیط علمی و عملی پیوندی ایجاد کنه. کارورزی رو بیشتر برای رشته هایی که برای کارکردن نیاز به مجوز یا تاییدیه خاصی دارن اجباری میکنن. مثلا برای وکلا، حسابدارا، پزشک ها و…

البته کارورزی می‌تونه برای کارکنان یک مجموعه به صورت اجباری یا اختیاری باشه. یک فرد ممکنه برای گذروندن چند واحد درسی کارورزی رو انتخاب کنه یا داوطلبانه در شرکتی که پذیرش کارورز داره مشغول به کار بشه.

این دوره فرصت مناسبی برای آشنایی تمامی افراد با فضای کاره که باعث بالا رفتن قابلیت هایشون در آینده می شه و همچین به کارورزان قدرت انتخاب بیشتری برای انجام وظایف محوله میده. به این ترتیب داوطلبین این حوزه بهتر می‌تونن به علاقه مندی‌هاشون در زمینه‌های مختلف پی ببرند و نقاط قوتشون رو بشناسن. معمولا بیشتر کارورزان بعد از پایان دوره آموزشی در همان شرکت یا سازمان مشغول به کار می‌شن.

۱-۲ مزایای گذراندن دوره‌های کارورزی چیست؟

مزایایی که افراد مختلف با شرکت در دوره‌های کارورزی به دست میارن متنوع و زیاده از این رو تفاوت کارآموزی با کارورزی اینجا به چشم میاد، چند موردشو من براتون توضیح دادم:

  •  با محیط کار آشنا می شید.
  •  اصول و قوانین کار  (مانند بیمه، مالیات و قوانین و مقررات داخلی سازمان‌ها) رو یاد میگیرید.
  • می تونید از تجربیات دیگر کارورزان استفاده کنید.
  • برای فرصت های شغلی بهتری در آینده آماده میشید.
  • با حل مسائل و چالش های دوره کارورزی به خودباوری می رسید.
  • می تونید دانش و مهارت هایی که از قبل  یاد گرفتید رو در محیط واقعی پیاده سازی کنید.
  •  معمولا با عملکرد مناسب در دوره ی کارورزی به شما پیشنهاد همکاری هم داده میشه.

۳- تفاوت کارآموزی با کارورزی در چیست؟

خب احتمالا تا اینجای مقاله خودتون جواب این سوال رو فهمیدید. اما مهم‌ترین تفاوت های کارآموزی با کارورزی در ۴ موضوع اصلیه: ۱- پرداخت حقوق ۲- گواهی یا مجوز رسمی ۳- زمان دوره ۴- تعهد که در ادامه کمی بیشتر این ۴ تا رو باز می کنیم.

پرداخت یا عدم پرداخت حقوق یکی از مهمترین تفاوت هاست. اینجا تفاوت کارآموزی با کارورزی پر رنگ تره، چون یک کارآموز طبق قانون کار باید در هر زمینه ای حقوق دریافت کنه. اما برای یک کارورز این چنین نیست و در جاهایی از قانون چنین الزامی وجود نداره. و حتی مشاهده شده بسیاری از کارورزها برای اینکه بتونه دوره کارورزی رو شرکت کنن، مبالغ سنگینی رو پرداخت کردن.

در دوره های کارآموزی، کارآموزان با پایان دوره شان هیچ گواهی رسمی دریافت نمی‌کنن. اما در دوره های کارورزی کاملا برعکسه و حتی گرفتن مجوز کار منوط به پایان دوره های کارورزیه. مثلا یک ماما بدون کاروزی نمیتونه مجوز مامایی بگیره و همینطور یک وکیل نمیتونه بدون طی کردن دوره کارورزی وکالت مجوز بگیره. کاروزی روانشناسی هم ازون دوره های پرطرفداره که خیلیا واسه اینکه بتونن مشاور روانشناس بشن حسابی بهش گیر هستن. و به چشم دیده شده چه عدد های زیادی رو اساتید گرامی برای اینکه دانشجو توی اتاق شیشه ای بشینه و کیس هارو بررسی کنه ازش گرفتن!

یکی دیگه از تفاوتایی که این دوره ها با هم دارن، میزان زمانی هست که تو هرکدوم وجود داره. درواقع کارورزان مدت زمان بیشتری رو متعهد می‌شن تا در اون  شغل مشخص مشغول به کار باشن. ولی دوره کارآموزی نهایت ۳ ماه به صورت تمام وقته. 

نوع تعهدی که یک کارآموز موظف به همکاری با یک مجموعه هست کاملا متغیره و این امکان رو براتون ایجاد می کنه که در شرکت ها و مراکز مختلفی کار کنین. این کار مخصوصا زمانی ارزشمنده که هنوز شغل مورد علاقه تون رو پیدا نکردین. اما برای کارورزی انتخاب های کمتری هست چون شما دنبال یک گواهی قانونی هستید و هرکس و هر جایی نمیتونه اون رو به شما بده. پس باید حسابی دقت کنید.

۴- برای کارآموزی و کارورزی از کجا شروع کنیم؟

همانطور که می دونید سازمان ها با اهداف مختلفی  کارآموز و کارورز جذب میکنن. در واقع سازمانی اقدام به پذیرش کارورز میکنه که بدنبال تربیت نیروی انسانی، در جایگاه شغلی موردنیازشه.

 این یه فرصت فوق العاده برای کارورزانه زیرا با آموزش هایی که می بینن، برای استخدام شدن در اون مجموعه آماده میشن. هراندازه آموزش های این دوره ها حرفه ای تر باشه مسیر شفلی درخشان تری برای افراد بوجود میاد.

اما سازمان هایی که  دوره های کارآموزی برگزار می کنن بیشتر بر روی آماده سازی و ارتقاء افراد تمرکز دارن. این دوره ها مختص دانشجویان یا تازه فارغ التحصیلانه و دستمزد بالایی  نداره و یا کاملا بدون حقوق می باشه.

 کارآموزان در این دوره ها می تونن حداقل مهارت و تخصص لازم برای ورود به بازارکار رو کسب کنن و رزومه کامل تری برای استخدام شدن در شرکتی که میخوان داشته باشن.

اما برای پیدا کردن جای مناسب، به شما پیشنهاد می کنیم:

۱- دوره های کارآموزی و کارورزی رو در شرکت های خصوصی  بگذرونید چون از این طریق تجربه و مهارت بیشتری بدست میارید. هرچند در سازمان های دولتی هم دوره های کارآموزی و کارورزی برگزار میشه اما در مجموع کیفیت شرکت های خصوصی بهترِ و به کارآموز و کارورز اهمیت بیشتری میدن.

۲- امروزه  به راحتی با جست و جو کلمه (کارآموزی، کارورزی، برنامه منتورینگ، بوت کمپ و…) در کنار مهارتی که دارید، میتونید شرکت یا سازمانی که بدنبال کارآموز و کارورز میباشه رو پیدا کنید.به عنوان مثال، کارآموزی منتورینگ برنامه نویسی وب رو گوگل جستجو کنید. در نتیجه لیست شرکت هایی که در این زمینه نیاز به نیرو دارن به شما نشان داده میشود و با وارد شدن در سایت، تکمیل فرم پذیرش و ارسال رزومه با شما تماس میگیرن.

۳- یکی از ساده ترین راه ها، سایت های استخدامی مثل جابینجا، جابویژن و ای استخدام که می تونید موقعیت کارآموزی متناسبتون رو پیدا کنید.

۵- معایب و مزایای کارآموزی و کارورزی در ایران

 ۱-۵ معایب مهمی که تفاوت کارآموزی با کارورزی رو مشخص تر میکنه:

با توجه به اینکه هیچ سندی در این زمینه در دسترس نیست و تحقیق مشخصی در این مورد انجام نشده صرفا میتونیم به نظرات اشخاصی که باهاشون مصاحبه کردیم استناد کنیم. یک عده که تجربه خوبی از کارآموزی و کارورزی در ایران ندارن، نظرشون اینه که تعدادی از شرکت ها یا سازمان ها سعی می کنن با برگزاری دوره های کارآموزی و کارورزی از شما کار بکشن و همیشه شما رو مسئول کارهای بیهوده  بکنن و در ازای کاری که میکنید پول ناچیزی بهتون پرداخت کنن.

اگه  حرفی در مورد دوره کارآموزی یا کارورزی هم بزنین به شما میگن: داریم بهتون مهارت و تخصص یاد میدیم، اما در واقع از شما عملا سوء استفاده می کنن و در جهت منافع خودشون از شما  بیگاری میکشن.

در بعضی مواقع هم  بعد از پایان دوره کارآموزی به شما یه پیشنهاد میدن که با اون شرکت یا سازمان قرارداد همکاری ببندید و برای مدت زمانی مشخص مثلا یک سال  به عنوان کارآموز با حقوق وزارت کار براشون کار کنید.

به نظر این افراد این بی انصافی شرکت ها رو میرسونه که به دنبال نیروی کار مفت و مجانی هستن و حاضر نیستن برای منابع انسانی شرکتشون هزینه کنن. البته این نکته هم در نظر داشته باشید همه ی شرکت ها اینطوری نیستن و شرکت های عالی هم وجود دارن که به نیروی کار واقعا اهمیت میدن و بدنبال تربیت منابع انسانی با کیفیت هستن.

۲-۵ مزایا مهمی که تفاوت کارآموزی با کارورزی رو مشخص تر میکنه :

۱-  دوره کارآموزی و کارورزی خوب  این تضمین رو به شما میده که بعد از اتمام دوره حداقل توانایی و مهارت لازم برای ورود به بازار کار رو بدست میارید.

۲- پروژه و فعالیت هایی که  حین کارآموزی انجام میدین جزئی از رزومه و سوابق کاریتون حساب میشه.

۳- دوره کارآموزی رو در کنار افراد با تجربه میگذرونید که نه تنها به معلوماتتون اضافه میشه بلکه به رشد و پیشرفت شما کمک میکنه.

۴- بعد از اتمام دوره کارآموزی امکان استخدام شدن شما بالا میره چون از طرف ما به شرکت های دیگه به عنوان نیروی آماده به کار معرفی میشید.

۵- صرفا آموزش تئوری یا کارهای بیهوده نیست بلکه شما یاد میگیرید چجوری در محیط کار واقعی عملکرد مناسبی داشته باشید.

۶- آیا جایگزینی برای دوره کارآموزی و کارورزی وجود داره؟

همون طور که می دونین اخیراً کارفرما ها بیشتر به مهارت، تجربه و سابقه کاری اهمیت میدن درنتیجه براشون مهم نیست که شما چه مدرکی دارین و یا فارغ الحصیل چه دانشگاهی هستین( البته در اکثر مواقع). و سابقه و تجربه کاری ولو ناچیز واسشون از هرچیزی مهمتره. مثلا شرکت ترجیح میده به جای استخدام فارغ التحصیل رشته صنایع دانشگاه شریف برای پوزیشن برنامه نویسی فرانت اند، یک نفر که قبلش دوره کارآموزی گذرونده و نمونه کار قوی داره رو استخدام کنه. چون اون نفر جواب پس داده و ریسک همکاری برای شرکت خیلی پایین تره.

پس حتما این موضوع رو جدی بگیرید و در سریعترین زمان ممکن که میتونین جستجو کنید و بهترین برنامه یا دوره کارآموزی که به صورت مدرن برگزار میشه رو انتخاب کنین و یک روز هم زمان رو از دست ندین. مطمین باشید هرچه قدر دوره آموزشی بگذرونین و درس بخونین و … تا تسک و پروژه واقعی انجام ندین و در کنار افراد متخصص قرار نگیرید تاثیر زیادی نخواهد داشت.

اگه به آگهی های استخدامی هم نگاهی انداخته باشین، شرکت ها بیشتر به دنبال افرادی هستن که رزومه کامل و تخصص بالایی دارن پس بهتر که از همون اول دوره ی کارآموزی یا کارورزی مناسب خودتون رو انتخاب کنید تا برای ورود به بازار کار آماده بشید. ما بهتون برنامه منتورینگ که تلفیقی از کارآموزی مدرن، آموزش اختصاصی و عملیه رو پیشنهاد می کنیم. از همون اول متناسب با شرایط و سطحی که دارید و با توجه به هدفتون که آیا ورود به بازار کار هست یا نه و یا قصد مهاجرت شغلی دارید یا خیر، شما رو در قالب انجام پروژه های واقعی در کنار منتورهای متخصص آماده میکنه.

۷- معرفی برنامه منتورینگ GoalEarn (منتورینگ اختصاصی و تسک محور)

به عنوان بهترین جایگزین برای کارآموزی و کارورزی در حوزه های برنامه نویسی، علم داده، طراحی تجربه و رابط کاربر، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت محصول و سایر مشاغل تکنولوژی محور برای کسانیکه به دنبال استخدام در ایران و یا مهاجرت کاری هستند

برنامه منتورینگ گُل اِرن به روز ترین و جدید ترین سبک از کارآموزی و کارورزی است که به شما کمک می کند تا با انجام پروژه های متناسب با سطحتان و زیر نظر افراد متخصص(منتورها)، مهارت های موردنیاز بازار کار را کسب کنید و سابقه کار قابل قبولی نیز برای خودتان دست و پا کنید. کلید واژه “برنامه منتورینگ” نیز به این معناست که با شرکت در آن برنامه قرار است مسیر شغلی مشخصی را دنبال کنید، برنامه ریزی منظمی داشته باشید و گام هایی را برای دستیابی به یک هدف مشخص که می تواند استخدام در ایران و یا مهاجرت کاری باشد بردارید.

بنابراین، “برنامه منتورینگ تسک محور و اختصاصی مهاجرت کاری” به این معناست که شما طی برنامه مسیر تجربه شده ای را با گارانتی جاب آفر دنبال می کنید و اضافه شدن واژه “اختصاصی” به این عبارت، نشان می دهد که تمامی این مسیر، از تعیین سطح علمی و فنی، هدفگذاری شغلی، طراحی تسک ها و پروژه ها، ارزیابی های مدوام در طی برنامه همه به هدف دستیابی شما به سابقه کار برای مهاجرت و گرفتن جاب آفر انجام می شوند تا شما به شغل مدنظرتان در کشوری که انتخاب کرده اید، دست یابید.

در کنار آن “برنامه منتورینگ تسک محور و اختصاصی استخدام در ایران” به این معناست که شما برنامه مسیر تجربه شده ای را با گارانتی شغل دنبال می کنید که با هدف دستیابی شما به سابقه کار برای استخدام شدن در ایران در شغل برنامه نویسی انجام می شوند.

جزییات برنامه منتورینگ گلرن:

  • مدت زمان:‌ از ۲ ماه تا ۱۸ ماه (این زمان بسته به هدف و سطح شما متغیر است)
  • نوع برگزاری: به صورت دورکاری(آنلاین)
  • سبک یادگیری: تسک محور در کنار منتوراختصاصی
  • سطح از تازه کار تا سنیور
  • قیمت: کمتر از ۱۰۰۰ دلار آمریکا + گارانتی شغل/جاب آفر
  • مهارت هایی که کسب خواهید کرد: (مهارت ها بسته به هدف و سطح شما متغیر است)
  • USP: خصوصی، تسک محور، گارانتی بازگشت وجه، منتور اختصاصی

در ادامه فرایند و مراحلی که شما قبل و حین شرکت در برنامه منتورینگ تسک محور و اختصاصی گل ارن طی می کنید را آورده ایم:

۱. شرایط و سطح شما به دقت ارزیابی می شود

این ارزیابی معمولا شامل چند مرحله است: ارزیابی اولیه با مدیر برنامه برای برنامه ریزی دقیق تر مسیر، ارزیابی شغلی(توسط منتور شغلی) برای بررسی شرایط شغلی شما و ارزیابی فنی(توسط منتور فنی) برای تعیین سطح مهارتی شما.

۲. شغل موردنظرتان را انتخاب می کنید

به کمک منتور شغلی شروع به انتخاب کشور(ها) و شغل(های) مدنظرتان می کنید. مدیر برنامه، به کمک منتور فنی و خروجی این مرحله برنامه ریزی مسیر شما را انجام می دهد.

۳. در کنار افراد متخصص پروژه ها را متناسب با هدفتان انجام می دهید

منتور فنی پروژه ها را متناسب با هدف شما یعنی گرفتن جاب آفر و ساختن یک سابقه کار برای مهاجرت، طراحی و به شما محول می کند. شما به کمک راهنمایی های او و آموزش هایی که در اختیارتان قرار می دهد، پروژه ها را انجام می دهید.

در واقع خروجی هر تسکی که انجام می دهید را به عنوان سابقه کار، در رزومه تان درج می کنید.

۴. در کنار منتور شغلی، خود را برای گرفتن پیشنهاد کار و مصاحبه ها آماده می کنید

منتور شغلی در کنار شماست تا گام به گام، رزومه، کاورلدر، لینکدین، وبسایت شخصی و هر چیز دیگری که برای گرفتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای خارجی نیاز دارید را آماده کنید و برگه تاییدیه شرکت را در دست بگیرید.

۵. در تمام مسیر بارها ارزیابی می شوید

برای اینکه به هدف نزدیک و نزدیک تر شویم نیاز است که وضعیت خود را نظارت کنیم، این کار به کمک مدیر برنامه انجام می شود تا هر جا از مسیر منحرف شدید، او و کارشناس تجربه انسانی، شما را به مسیر بازگردانند و یا در صورت نیاز مسیر را بازطراحی کنند.

۶. در جلسات خصوصی با منتورهایتان شرکت می کنید

در طی هر تسک جلسات منظمی با منتورتان برگزار می کنید و از تجارب ارزشمندش به بهترین شکل بهره می برید. و به صورت دائمی با آنها در ارتباط هستید.

۷. نمونه کار واقعی و سابقه کار رسمی کسب می کنید

در پایان برنامه منتورینگ، برای مدتی که در حال انجام پروژه های خود بودید از شرکت نامه سابقه کار رسمی نیز دریافت می کنید. این نامه تایید می کند که شما در مهارت ها و شغل مدنظرتان کار کرده اید و چه دستاوردهایی کسب کرده اید.

فهرست مطالب

خبرنامه گل ارن

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: