لوگوی گل اِرن

بلاگ گل ارن

مصاحبه کاری چگونه است و چه فرایندی دارد؟ + ۳ گام موثر در نتیجه گیری بهتر از جلسه

اگر به دنبال این هستید که بدانید فرایند شرکت در یک جلسه کاری چگونه است تا در مصاحبه کاری بعدی تان موفق شوید و در نهایت نیز در شغل و شرکت مد نظرتان استخدام شوید بهتر است که با فرایند آن و حتی دلایل رد شدن در جلسه مصاحبه کاری نیز به خوبی آشنا باشید.

حتما به این موضوع دقت کرده اید که اگر ندانید فرایند یک جلسه مصاحبه کاری چگونه است، در بهترین حالت که دعوت به مصاحبه کاری می شوید نمی توانید به خوبی خود را برای آن مصاحبه آماده کنید و در بنابراین رد خواهید شد. و در نهایت ناامید شده  و دست از تلاش بر خواهید داشت. این ماجرا همینجا تموم نمیشود و ممکن است بارها  این اتفاق برای شما تکرار شود بدون اینکه حتی بفهمید علت اصلی اش چیست و بعد از مصاحبه، کسی نیست که به شما بگوید کجای کارتان ایراد داشته است و علت رد شدنتان چه بوده است.

بنابراین بهتر است به دنبال علت و پاسخ به این سوال باشید که: چرا در جلسه مصاحبه کاری رد شدم؟ رد شدن در مصاحبه علت های مختلفی دارد، که در این مقاله پس از اینکه متوجه شدیم جلسه مصاحبه کاری چگونه است با راهکارهایی آشنا خواهید شد که بتوانید در جلسات مصاحبه بعدی پیروز میدان باشید. پس با ما همراه شوید. برای شروع بایستی به تعدادی سوال پاسخ شفاف داشته باشید. که ما آنها را به عنوان فاکتورهای مهم شرکت در یک جلسه مصاحبه کاری ذکر کرده ایم:

۱- فاکتور های شخصی لازم برای شرکت در یک مصاحبه کاری:

  • توانایی‌ و مهارت لازم برای کار موردنظر را دارید؟

    سوابق شغلی و توانایی‌های شما تا چه اندازه برای این کار مناسب است؟ در دنیای پررقابت شغلی، افرادی که توانایی و مهارت‌های لازم بیشتری برای کار را داشته باشند برای مصاحبه انتخاب می‌شوند.

  • رزومه یا فرم درخواست کارتان کامل است؟

    اصلا رزومه نویسی رو بلد هستین؟ همه‌ی اطلاعات لازم را در فرم درخواست کار وارد کردین؟ شاید ایراد از طرز رزومه نوشتنتون باشه

  • آیا در رزومه‌تان مهارت‌ها و موفقیت‌های مرتبط با آن کار را ذکر کرده اید؟

    آیا موفقیتاتون در کار قبلی، کارآموزی پروژه‌های دانشگاهی یا کارهای داوطلبانه را در رزومه وارد کردین؟ باید همه اطلاعات لازم رو به بهترین شکل در رزومه وارد کرده باشین. در یک کلام بهتون بگم رزومه نویسی خیلی خیلی خیلی مهمه.

  • چه کسانی را معرفی کرده اند و آیا معرفی دارید؟

    باید معرفتان کسانی باشند که سابقه‌ی خوبی داشته و در صورت تماس با آن‌ها از طرف کارفرما، اطلاعات خوبی درباره‌ی شما بدن.

  • برای مصاحبه لباس مناسب پوشیده اید؟
    اولین برخورد خیلی مهمه پس باید لباس مناسب با محیط کار و مصاحبه بپوشین.به موقع به محل مصاحبه رسیدین و با همه برخورد مودبانه داشتین؟ دیر رسیدن یا برخورد نامناسب با هر کسی حتی مسئول پذیرش در محل مصاحبه ممکنه به قیمت رد شدن در مصاحبه باشه.
  • آیا قبل از مصاحبه کاری ، درباره‌ی شرکت و شغل موردنظر اطلاعات کافی به دست آوردین؟
  • کارفرما انتظار دارد درباره‌ی شرکت اطلاعات کافی داشته باشین، شما می تونید با ورود به سایت رسمیو براحتی اطلاعات موردنیازتون رو از شرکت موردنظرتون به دست بیارید و دست پر به مصاحبه کاری برید.
  • آیا برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کاری آماده هستید؟

    آیا لیست سوالاتی که می‌خواهید از مصاحبه‌کننده بپرسید رو آماده کردین؟ خیلی مهم که قبل از مصاحبه بدونید قرار چه سوال هایی ازتون بشه که این به روند قبول شدنتون در مصاحبه کمک بزرگی میکنه.من شما رو با  برخی از سوال هایی که معمولا در مصاحبه کاری پرسیده میشه آشنا می کنم.

  • آیا برای پاسخ به سوالات مهم یک جلسه مصاحبه کاری آماده اید؟

    ۱-میشه خودتون رو معرفی کنید
    ۲-سوابق قبلی تون رو به صورت خلاصه توصیف کنید.
    ۳-چرا این موقعیت شغلی رو انتخاب کردید؟
    ۴-می تونید سه مورد از نقاط ضعف و قوتتون رو بگید.
    ۵-چرا تصمیم به کار در این شرکت  گرفتین؟
    ۶-درچه زمینه ای ماهر هستید و به خودتون افتخار می کنید؟
    ۷-چرا در این مدت مشغول کاری نبودید؟

  • آیا با مصاحبه‌کننده ارتباط خوبی برقرار خواهید کرد؟

به شدت تاثیرگذار است که از همان ابتدای مصاحبه بتونید ارتباط گرم و صمیمی با مصاحبه کننده برقرار کنید. تا مصاحبه کاری برای مصاحبه کننده هم، مصاحبه کردن با شما یه نوع چالش. اگه بتونید اعتمادش رو جلب کنید و به او احساس آرامش بدید  در واقع به خودتون کمک کردین.

  • آیا در پایان مصاحبه به روشنی مشخص کرده اید که آن شغل را می خواهید؟

شما باید جوری با مصاحبه کننده حرف بزنید که قاطعیت و مصمم بودن رو در شما حس کنه و پیش خودش بگه: نه این فرد واقعا این شغل رو میخواد و من هم برای رسوندنش به شغل دلخواهش کمکش می کنم.

نکته ای که هیچ موقع نباید فراموش کنید
بعضی وقتا ممکن پیش می آید که حتی با انجام دادن تمامی کارهای لازمه مصاحبه  با نتیجه نهایی که  مواجه میشید سرتان سوت میکشد و دقیقا نمیدانید مشکل از کجا بوده، که این برمیگرده به سیاست های اون شرکت و مسائل پشت پرده ای که در ادامه ی مقاله باهاتون در میون میذارم.

۲- دلایل پنهان ولی اثر گذار در نتیجه مصاحبه کاری:

همیشه یک سری دلایل  بیرونی و محیطی هم در شکست ما در مصاحبه نقش دارند و صرفا به این دلیل که نمی دانیم یک جلسه مصاحبه کاری چگونه است. علت های محیطی در شکست، فاکتور هایی هستند که غالبا تحت کنترل شما نیستند اما بهتر است از آنها اطلاع داشته باشید تا برای مواجهه با آنها آمادگی کافی داشته باشید.

مصاحبه شغلی

  • استخدام شخصی که در حال حاضر در شرکت مدر نظرتان شاغل است

استخدام داخلی، اصطلاحیه که برای این موضوع به کار می‌ره. همیشه رقابت با یک کارمند فعلی دشوارتره. زیرا انتخاب کسی که در سازمان کار می‌کنه، معمولاً برای مدیران استخدام کم ریسک‌تره. چون  مدیر استخدام تصور نسبتاً دقیقی از تواناییا، شخصیت و اخلاق کاری شخص داره. به علاوه، می‌تونند سریعتر از فرد جدیدی که در سازمان فعالیت می‌کنه مشغول به کار بشن. همچنین، استخدام داخلی به سازمانها این امکان را می‌ده تا به کارکنان خوب، فرصت پیشرفت یا تغییر بدن.

  • ارتباطات بهتر دیگر کاندیداها

بین دو نفر که به اندازه هم واجد شرایط و تاثیرگذار هستن، شخصی که توسط یک کارمند، معرفی می‌شه، دو برابر یک فرد کاملا غریبه شانس استخدام شدن داره. احتمالاً به این دلیل که استخدام شخص معرفی شده ریسک پایین‌تری داره. شما نمی‌دونید چه کسی رقیب شماست و ارتباطشون با مدیر استخدام چیه اما باید بدانید که شبکه‌سازی برای جستجوی شغل چقدر اهمیت داره.

  • عدم توانایی ایجاد تاثیر عاطفی متقابل

این عامل در تعیین اینکه چه کسی استخدام می‌شه بسیار اهمیت داره. این عامل به این معنیه که از طرف افرادی که با شما مصاحبه کردن چقدر مورد قبول واقع شدین. به دلایلی، شما از نظر یک یا چند نفر از افرادی که با شما تعامل داشته‌اند، برای این کار، مناسب به نظر نمی‌رسین. از آنجا که برای انجام این شغل، همکاری با این افراد ضروریه، شما در مصاحبه رد خواهید شد. گاهی اوقات شما می‌توانید روی این مسئله، تأثیر بگذارید و گاهی اوقات نمی‌توانید.

۳- اشتباهات رایج در یک جلسه مصاحبه کاری

در ادامه نکاتی را بیان خواهیم کرد تا در جلسه مصاحبه کاری تان موفق تر باشید و بهتر بدانید که یک جلسه مصاحبه کاری چگونه است. چون همیشه علت رد شدن در جلسه مصاحبه انجام ندادن برخی کارها و نداستن نیست، بلکه گاهی اوقات به خاطر انجام دادن کارهای اشتباه رد خواهید شد:

  • ندانستن اینکه شرکت (یا کسب‌وکار) مد نظر چه کاری انجام می دهد

نمی‌دونید کار شرکت و هر کسب‌وکاری که متقاضی آن هستیدچیه؟ یا اینکه برای چه کاری مصاحبه می‌کنیدو چرا آنجا هستید؟ باید قبل از مصاحبه شغلی وب‌سایت رسمی شرکت رو مطالعه کنین. حتی قبل از درخواست دادن برای کار باید از همه ی جوانب کار شرکت آگاه بشید.

  • صحبت کردن بیش از اندازه از نقص ها و نقاط ضعف

متقاضیان کار معمولا عادت دارند بلافاصله در مورد مهارت هایی که ندارین صحبت کنن. اجازه بدین کارفرما با توجه به سوابق و رزومه‌ی شما تصمیم بگیره چه مهارت هایی لازمه و چه مهارت هایی لازم نیست و مهارت هایی که ندارید کدومشون در آینده مشکل ساز میشن! اگر متقاضی این کار هستین، به‌طور قطع مهارت‌هایی دارید که برای کارفرما مهمن و خودش تصمیم میگیره که برای آن کار مناسبید یا نه.

  • لحن ملتمسانه داشتن و برانگیختن حس ترحم در طرف مقابل

طوری رفتار نکنید که انگار دارید برای به‌دست آوردن کار التماس می‌کنید. طبیعی رفتار کنید  و به خودتون مهارت هاتون مطمین باشید. این رزومه‌ی شماست که کارفرما را تحت تأثیر قرار می‌ده. اگر شایستگی و اعتماد به‌ نفس کافی داشته باشید، کارفرما در استخدام‌تان تردیدی نمیکنه بنابراین لازم نیست با التماس خودتان روفردی   سخت کوش و باهوشه معرفی کنید، همه چیز خود به خودمشخص میشه.

 ۴- چگونه در مصاحبه کاری موفق شویم؟

مصاحبه کردن نه تنها یه مهارت به حساب می آید بلکه برای موفقیت شغلی ما نیز بسیار ضروری است. همه ی ما یک سری مهارت و تخصص داریم که ما را منحصر به فرد می کنند و از طرفی نقص هایی نیز داریم که باید آنها را بشناسیم. پس اگر دنبال کار و استخدام شدن هستین و میخواهید بدانید شرکت کردن در یک جلسه مصاحبه کاری چگونه است، بهتر است اول خود و مهارت هایتان و به ویژه نقاط ضعفتان را به خوبی بشناسید و در نهایت به دنبال تکمیل مهارت ها و برطرف کردن نقص ها و رشد خود باشید. فراموش نکنید که در طی این مسیر همواره به خودتان و توانمندی های منحصر به فردی که دارید ایمان داشته باشید.

فهرست مطالب

خبرنامه گل ارن

جدیدترین مطالب بلاگ

با مدیر برنامه های منتورینگ گُل اِرن صحبت کنید تا بفهمید: