لوگوی گل اِرن

فهرست مطالب

آشنایی کامل با بازاریابی  و فروش سازمانی B2B

B2B Marketing, Sales, Analysis and Negotiation  

فهرست مطالب

امروزه با گسترش هرچه بیشتر فعالیت‌های تجاری در اینترنت واژه بازاریابی و فروش سازمانی b2b بسیار شنیده می شود و با توجه به  این که بخش عمده‌ای از تعاملات تجاری در دنیا در این نوع بازاریابی صورت می‌گیرد. وجود یک کارشناس فروش سازمانی بیشتر از قبل در شرکت ها و سازمان ها احساس می شود. از همین رو مشخص شدن شرح شغل و وظایف کارشناس یا کارآموز فروش سازمانی برای پیش از ورود به این شغل از اهمیت بالایی برخوردار است.

۱- فروش سازمانی B2B چیست؟

بازاریابی و فروش سازمانی b2b ( business to business Selling and Marketing) به تعاملات تجاری بین دو بیزینس و کسب‌وکار مختلف با یکدیگر گفته می‌شود. در واقع به کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از بسترها و ابزارهای مختلف، بازاریابی محصول و خدمتشان را به صورت عمده‌ای داشته و سوددهی زیادی از این بستر برای خود فراهم کنند. 

به عبارت ساده تر فروش سازمانی b2b شامل تلاش برای فروش محصولات یا سرویس یک شرکت به شرکت دیگر می شود تا بتوانند توزیع و فروش آن را در افرایش دهند.

در ادامه برای آشنایی شما با مسیر شغلی و شرح تبدیل شدن به یک کارشناس و متخصص در این حوزه از مسیر کارآموز فروش سازمانی b2b، سعی کرده ایم تا تمام جزئیات و نکات مورد نیاز را به اندازه نیاز برای شما توضیح دهیم. اگر با مطالعه این راهنما هنوز دچار سردرگمی هستید و در انتخاب این شغل مردد هستید  می توانید از طریق راهنمای ورود به برنامه اطلاعات خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم. 

شرح شغل یک کارآموز فروش سازمانی B2B

یک کارآموز  تا زمان تبدیل شدن به یک کارشناس فروش سازمانی b2b مسیر پر پیج و خمی را پیش رو دارد تا بتواند با استفاده از ابزارهای دیجیتال تمام یا بخشی از فعالیت های بازاریابی سازمانی یک شرکت را انجام دهد.

در طی مدت کارآموزی بهتر است روی بخش های اصلی این حوزه شغلی نظیر شناسایی و تحلیل فرصت های فروش و بازاریابی، مشارکت در تدوین برنامه ریزی  فروش سازمانی b2b و جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان و رقبای روزمره و همچنین تأمین کنندگان خدمات و تغییرات بازار و آماده سازی آنها تمرکز کنید.

مسئولیت ها و وظایف اصلی شما در طی دوره کارآموزی فروش سازمانی b2b

اگر سری به وبسایت های استخدامی ایرانی زده باشید اکثر شرکت هایی که از مسیر کارآموزی به دنبال جذب نیرو هستند، انتظارات تقریبا یکسانی از نیروی کار در شغل فروش و بازاریابی سازمانی دارند. که البته گاها به خاطر برخی از انتظارات بیش از حد ازیک کارآموز و نداشتن مسیر رشد و آموزشی مشخص، موفق به جذب نیروی دلخواه خود نمی شوند. اما در حالت کلی برخی از توانمندی ها را به عنوان پیش نیاز و برخی دیگر نیز به عنوان امتیاز لحاظ می کنند، که ما کسب تعدادی از آنها را برای ورود به این شدیدا توصیه می کنیم.

پیش نیاز های ورود به شغل فروش سازمانی از دید شرکت ها

  • بازاریابی سازمانی (استراتژی ها، مراحل، ابزار، تاکتیک ها و تکنیک ها)
  • پلن بازاریابی تک صفحه ای (با نرم افزار Miro)
  • مفاهیم فروش B2B
  • نیازسنجی و طراحی راهکار پیشنهادی
  • تاکتیک های فروش تلفنی
  • پروپوزال نویسی حرفه ای
  • فن بیان و مذاکرات پیچیده(زبان بدن و حالات چهره)
  • توسعه ارزش پیشنهادی
  • سفر مشتری
  • قیف فروش و بازاریابی
  • ترفندهای فروش خدمات و کال
  • کنترل تعارضات در فروش
  • پیگیری پس از جلسات فروش
  • شبکه سازی برای فروش حرفه ای
  • مهارت های نرم فروش حرفه ای
  • CRM و توسعه مشتری
  • کارتیمی حرفه ای در فروش(با نرم افزار Trello و Balonet)

مجددا این نکته را یادآوری می کنیم که به عنوان کارآموز فروش سازمانی لزوماً نیازی به کسب تمامی مهارت ‌های فوق ندارید. اما داشتن هرکدام از آنها شانس شما را در رقابت با سایرین برای کسب موقعیت های شغلی متناسب، بالا می برد. در این مورد دقیق‌تر در ادامه توضیح می‌دهیم.

۲- آینده و مسیر شغلی کارشناس فروش سازمانی B2B

ما با بررسی روند جذب نیرو در شرکت ها و همچنین از طریق صحبت با مدیران سازمان ها متوجه شده ایم که تقاضای نیرو برای شغل فروش سازمانی روز به روز زیاد تر می شود و کسب و کارهای بیشتری در این حوزه اقدام به تیم سازی و جذب متخصص می کنند.

از آنجایی که بازاریابی و فروش سازمانی B2B می‌تواند برای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها کارآمد باشد و فروش آن‌ها را افزایش دهد، از حساسیت بالایی برخوردار است و باید با دقت زیادی صورت گیرد تا سازمان یا شرکت شما دچار خسارت نشود. بنابراین یک متخصص بازاریابی B2B نقش بسیار زیادی در توسعه و گسترش نام تجاری یک کسب وکار دارد.

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، مسیر شغلی شما برای ورود به این رشته می تواند از کارآموزی فروش سازمانی شروع شده تا پس از فراگرفتن مهارت های لازم و کسب حداقل تجربه مورد نیاز بتوانید کم کم تبدیل به یک کارشناس فروش سازمانی B2B شوید.

در ادامه راه می توانید در برخی از حوزه های پرطرفدار این شغل عمیق تر شوید و با افزایش سطح مهارت خود به متخصص آن حوزه خاص تبدیل شوید.

🔸بازار کار فروش سازمانی B2B 

شما به عنوان یک کارشناس  فروش سازمانی b2b می توانید در بیشتر سازمان ها و شرکت ها به خصوص نوع بازرگانی و تجاری آنها مشغول به کار شوید. در واقع بیشتر شرکتهایی که محصولی  تولید می کنند نیاز به فروش آن دارند و این کار فقط با داشتن یک تیم فروش امکان پذیر است.

هر شرکتی اعم از تولید کننده مواد غذایی تا وارد کننده پوشاک برای توسعه کسب و کارش نیاز به فروش محصولات خود را دارد و با توجه به نوع بازاری که در آن فعالیت می کند به افراد متخصصی نیاز دارد تا بتوانند به شیوه های مرسوم فروش، محصولات و خدمات تولید شده را به بازار عرضه کرده و به فروش رسانند.

🔸سطح درآمد یک فروشنده سازمانی b2b:

بعد از کسب تجربه کافی و متخصص شدن در  حوزه‌ ی فروش سازمانی b2b (که بین ۱ تا ۳ سال زمان خواهد برد)، می توان درآمدی حداقل ۲ برابر کف دستمزد اداره کار برای یک کارشناس  فروش سازمانی b2b یا همان فروشنده سازمانی b2b متصور بود. البته در شروع کار به احتمال زیاد با درآمد پایه اداره کار وارد این شغل خواهید شد و در طول سال میتوانید افزایش درآمد را با گرفتن ارتقای شغلی و انجام پروژه های مختلف به سرعتی بسیار بیشتر از سایر مشاغل را تجربه کنید.

۳- چرا برنامه منتورینگ تسک محور و اختصاصی گُل اِرن

منتورینگ اختصاصی

دوره را در کنار منتورهای حرفه ای و به صورت کاملا خصوصی می گذرانید.

سابقه رسمی بیمه

چند روز در ماه در لیست بیمه شدگان شرکت، سابقه رسمی بیمه خواهید داشت.

هدفمند و کاربردی

حین دوره روی پروژه و تسک های مشخصی کار می کنید و حول آنها مهارت کسب خواهید کرد.

گواهی سابقه کار

در صورت انجام موفق پروژه ها و عملکرد بالا، یک گواهی بعنوان تایید کارایی از گلرن دریافت می کنید.

معرفی به کار

در صورت تمایل، در قالب یک قرارداد مشخص از خدمات شغلی و معرفی به کار ما بهره مند خواهید شد.

سوالات متداول

مهمترین شرط برای ورود به دوره های جنرال گلرن، علاقه و پشتکاره. طبیعتا اگر این شرایط رو داشته باشید حتی اگر هیچ تجربه ای از قبل هم نداشته باشید میتونید خیلی زود مهارت خودتون رو رشد بدید. برای ورود به هر دوره یکسری آموزش ها اولیه در اختیارتون میگذاریم که با پیش زمینه قبلی وارد دوره بشید.

با توجه به اینکه شما پیش از شروع مسیر حرفه ای شغلی خود نیاز به کسب مهارت و تجربه دارید، لازم است تا در حداقل یک برنامه کارآموزی شرکت کرده و به سطح قابل قبولی از آمادگی و تبدیل شدن به یک نیروی آماده به کار برسید. با توجه به اینکه طراحی و اجرای این برنامه به صورت کاملا اختصاصی برای شما انجام می شود و از تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در طی کردن این مسیر بهره مند می شوید، نیاز است تا رسیدن به سطح مطلوب روی خودتان سرمایه گذاری کنید.

امکان شرکت  در دوره ها هم به صورت حضوری و هم دورکاری(به صورت محدود)  برای کارآموزان  وجود داره.

 طول دوره بستگی به نوع دوره ای داره که شما شرکت میکنید اما دوره ها به صورت پیش فرض به صورت ۳-۶ ماهه تدوین شده اند.فراموش نکنید قراره به صورت پارت تایم  باهم همکاری کنیم و بین ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت در ماه از شما  زمان میبره. 

در شروع دوره، ۲تا۳ پروژه پایلوت در قالب تسک های شفاف، به شما سپرده میشه تا در طی دوره در کنار منتورها  اونا کار کنید.
پروژه های هر دوره به سه دسته ۱-پروژه های عمومی ۲- پروژه های پایلوت و ۳- پروژه های واقعی دسته بندی می شن، که کارآموزان در قبال انجام پروژه های واقعی که به خروجی منتهی بشه حق الزحمه دریافت می کنند. این حق الزحمه ها با توجه به نوع و حجم پروژه ها متغیره و در پایان دوره مجموع آنها محاسبه شده و به حسابشون واریز میشه

بله. شما میتوانید نیازها و چالش های موجود در سازمان و کسب و کار خود را شناسایی کرده و متناسب با آنها به کسب تجربه و مهارت در قالب انجام پروژه ها و تسک هایی که توسط منتورها برایتان تعریف می شود بپردازید. این موضوع را حتما در طی جلسات به اطلاع همکاران ما برسانید تا برنامه کارآموزی متناسب با شرایط شما و سازمانتان طراحی و اجرا شود.

بله ممکن است. با شما پیش از امضای قرارداد کارآموزی مصاحبه تخصصی انجام می شود و در صورت نیاز نیز یک تسک/پروژه تعیین سطح انجام خواهید داد. ممکن است پس از این مرحله حتی نیاز به شرکت در دوره کارآموزی نداشته باشید و مستقیما امکان همکاری با شما یا معرفی کردن شما به سایر شرکت ها وجود داشته باشد.